En deze review heeft iets langer op zich laten wachten, maar met de release van de Blu-ray is dit het moment bij uitstek om deze post-apocalyptische science-fiction even in de aandacht te brengen. Je zou het niet voor mogelijk achten maar deze Oblivion (2013) is de tweede film van regisseur Joseph Kosinski, en nu heeft hij niet enkel een visueel pareltje neergezet, maar was zijn ambitie om ook nog eens een verhaal te vertellen met complexe en interessante personages. Ik zeg niet dat zijn personages nu van vlees en bloed zijn, maar vergeleken met Tron Legacy (2010) is er lichte vooruitgang.
Korte inhoud: Ten gevolge van een kernoorlog is het aardoppervlak compleet verwoest. De paar overlevenden kunnen niet verder leven op de grond en zoeken hun toevlucht in de wolken, om daar een nieuw leven te leiden, ver weg van de “aardse aliens” die immuun zijn geworden voor de hevige straling. De militair Jack Harper (Tom Cruise) is één van de laatste werknemers op aarde, samen met zijn partner Victoria (Andrea Riseborough), bevoegd voor het onderhoud van drones die een belangrijke bron zijn voor de ontginning van grondstoffen. Maar zijn missie komt plots op een ander spoor wanneer hij redding moet bieden bij een knappe jonge vrouw (Olga Kurylenko) die met haar ruimteschip is gecrasht. Haar komst veroorzaakt een reeks van gebeurtenissen die hem dwingt om bepaalde zaken in vraag te stellen.
Zeldzaam zijn de films waar we niet meteen door hebben hoe de vork in de steel zit. En deze prent brengt ons toch wel in de maling. Geen fenomenaal doordacht plot als bij The Prestige (2006), maar toch een soort Shyamalan-achtige intrige waar alles een beetje op zijn kop wordt gezet. Alles lijkt bij een eerste indruk te kloppen en pas bij de laatste 40 minuten van de film kom je te weten hoe de wereld hier in mekaar steekt. Maar dankzij een bekwame vertolking van Tom Cruise (de man blijft nog steeds acteren vanuit zijn mimiek in plaats vanuit zijn buik), de indrukwekkende en sfeervolle fotografie Claudio Mirando en uiteraard de geslaagde score van M83, blijf je de film wel volgen. Er is met zijn tweede film ook een zekere maturiteit voelbaar. Kosinski’s derde film zou wel eens de nagel op de kop kunnen slaan.
Zonder teveel weg te geven van de plot kan ik nog meegeven dat we in deze film ook knappe Oekraïense Olga Kurylenko aantreffen, een actrice die iets teveel wordt gecast voor haar looks in plaats van haar dramatische vermogen. Hier heeft ze iets meer emotionele scènes van doen, maar ze blijft hoe dan ook toch een beetje op de achtergrond. Oblivion is duidelijk een Tom Cruise film geworden.
© Universal Pictures Home Entertainment
Maar deze sci-fi, gebaseerd op een idee van Kosinski, had zoveel beter kunnen zijn mocht de regisseur zijn ervaren scenarist Michael Arndt (Brave, Little Miss Sunshine) en zijn minder ervaren co-scenarist Karl Gajdusek (Trespass), een schop onder hun viool hebben gegeven, want ik kan me toch niet ontdoen van het gevoel dat ze er niet met hun volle verstand/goesting bij waren. Zowat alle nevenpersonages zijn kartonnen borden die uitblinken in saaiheid. Vergelijk dat met Elysium (2013), waar het hoofdpersonage soms in de schaduw loopt van zijn nevenpersonages. De vrouw met wie het personage van Tom cruise leeft heeft eigenlijk zo goed als geen dramatische evolutie. Haar job bestaat er ook in om de reis van Jack op de voet te volgen en regelmatig een update te geven aan Sally (Melissa Leo).
Ook al voelt alles aan alsof we in een film van Stanley Kubrick zitten, en er wordt wel wat gekopieerd van 2001: A Space Odyssey (2010) (zie onderstaande afbeeldingen), hebben we hier vooral met leegte te maken. Er is zo goed als geen drama te bespeuren in al haar scènes, en haar vertolking staat eigenlijk symbool voor de gehele film. Oblivion oogt mooi, maar het is een lege doos waar je als kijker onberoerd bij blijft. Laten we de vingers kruisen voor de derde film. Universal is anders wel tevreden, want het productiebudget van 120 miljoen dollar is meer dan verdubbeld naar een recette van 286 miljoen wereldwijd.
Op de Blu-ray, in de winkelrekken vanaf 14 augustus 2013, vinden jullie een aantal deleted scenes, maar ook de audio-commentaar van Tom Cruise en regisseur Kosinski, en dit is op zich de moeite waard om deze schijf aan te schaffen, al was het maar dat jullie kunnen horen waar en wanneer alles verkeerd is beginnen lopen. Er zijn ook nog wat behind-the-scenes footage en voor de fans nog een geïsoleerd nummer van M83.
Beoordeling: 3 / 5
Recensie door Dave op 4 augustus 2013
***Related Posts***
18/04/2013: Oblivion soundtrack van M83 heeft een 80’ties sound
09/12/2012: Tom Cruise alleen op aarde in Oblivion van Joseph Kosinski
*** Oblivion trailer ***
Die film zag er “sponsored by Scientology” -achtig uit.
In defense if Kosinski, ik denk dat Tom Cruise het scenario wat heeft bijgestuurd naar zijn beeld.
In vergeleken met Prometheus, is dit een meesterwerk!
Ik vond deze nog wel ok. Het is een film dat je op voorhand totaal niet weet wat er gaat gebeuren en was wel spannend van begin tot eind. Dat er veel kartonnen borden waren kon ik ook wel begrijpen gezien de plot er eigenlijk wel een beetje naar vroeg.
Eén van de trailer had de plot al verklapt en wist al meteen hoe alles wel in elkaar zat. Veel gejat uit andere films en uiteindelijk geen 100% bevredigende film gemaakt. Maar al bij al ook weer geen slechte film. De muziek en de fotografie maken heel veel goed.