Batman Begins soundtrack

En gezien ik in mijn vorige post de muziek van John Williams’ War of the Worlds heb besproken, vond ik het passend om een zelfde eerbetoon te geven aan de score van Batman Begins (in onze zalen vanaf 15 juni 2005). We hebben 8 jaar moeten wachten op een nieuwe batman, en het ziet er naar uit dat we overdonderd zullen worden. De film kan in ieder geval niet slechter zijn dan de twee laatste versies van Joel Schumacher.

De Memento-regisseur Christopher Nolan heeft de Batman teruggebracht naar zijn roots en de film een totaal andere look gegeven, en dat is ook te horen in de muziek van Hans Zimmer en mijn favoriete componist James Newton Howard.

Wanneer men denkt aan de muziek van Batman, moet men vaak terugdenken aan het onvergetelijke thema van Danny Elfman (componist van Tim Burton). Bij de laatste 2 Batmanfilms kregen we muziek te horen van de even getalenteerde componist Elliot Goldenthal, die de fantastische sfeer van Elfman wist te behouden. De compositie van Batman Begins zet de donkere ridder in een compleet nieuw auditief universum.

Zimmer en Newton hadden eigenlijk al een paar jaar eens iets samen willen componeren. Hun eerste mogelijkheid was bij de film Secret Window met Johnny Depp, maar vanwege een te drukke planning werd de samenwerking onmogelijk. Toen Nolan aan Zimmer vroeg muziek te schrijven voor zijn “kleine” Batman-adaptatie vroeg de Gladiator-componist aan zijn vriend Newton om de violen voor dit project gelijk te stemmen. Deze score is dus de eerste keer dat de twee meesters samen werken.

Ik had geen flauw benul wat deze samenwerking zou brengen. In ieder geval is Zimmer bekend voor zijn synthesizer muziek (Black Rain), zijn harde actie, militaire en grootse scores (The Rock, Hannibal) en James Newton Howard voor zijn psychologische gevoeligheid (Snow Falling on Cedars, Unbreakable). Dit heeft dus niets te maken met het fantastische genre dat meestal wordt gebruikt voor comic book verfilmingen. Het eerste wat je overvalt bij het beluisteren van de score is dat alles dichter bij het personage staat, in tegenstelling tot een beschrijving van een algemene fantastische sfeer. De score is donker, beangstigend, emotioneel en geladen met actie.

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *