Het filmjaar 2024 zal herinnerd worden als een tijdperk van sequels, met de meeste grote kassuccessen voortbouwend op bestaande franchises. Tussen deze gevestigde reeksen heeft Wicked (2024) echter een unieke positie ingenomen: het is de enige niet-sequel in de Top 10 van de Amerikaanse box-office. Met een indrukwekkend resultaat van $333,5 miljoen in eigen land en een wereldwijd totaal van 469 miljoen dllar na slechts vier weken, bewijst Wicked dat originele verhalen binnen een bekend kader nog steeds kunnen schitteren. In wezen was Kraven the Hunter ook een nieuw verhaal, maar deze film deed het verschrikkelijk slecht.
De film Wicked van Jon M. Chu is gebaseerd op de eerste akte van de populaire Broadway-musical uit 2003, met muziek en teksten van Stephen Schwartz en een script van Winnie Holzman. Het vertelt het verhaal van de heksen van Oz, voor de gebeurtenissen van The Wizard of Oz. De sterrencast, met onder anderen Cynthia Erivo, Ariana Grande, Jonathan Bailey, en Michelle Yeoh, heeft zeker bijgedragen aan het succes van de film.
Naast de lovende kritieken heeft Wicked ook zijn stempel gezet op box-office records. Het is nu de hoogst opbrengende Broadway-musicaladaptatie, waarmee het de vorige recordhouder, Grease (1978), heeft overtroffen. De film opende met 112,5 miljoen dollar en is inmiddels opgeklommen naar de vierde plaats in de 2024 box-office ranking, achter giganten als Inside Out 2 (652,9 miljoen) en Deadpool & Wolverine (636,7 miljoen). Van de tien best presterende films van het jaar zijn negen directe sequels. Hoewel Wicked geen sequel is, kan het niet volledig als origineel worden beschouwd; het put uiteraard uit een rijke IP-geschiedenis. De Broadway-musical was een adaptatie van Gregory Maguire’s roman uit 1995, die op zijn beurt was geïnspireerd door de film The Wizard of Oz (1939) en het originele boek van L. Frank Baum (1900). Dit maakt Wicked tot een gelaagde mix van vernieuwing en nostalgie.
Aan de andere kant van het spectrum zien we Kraven the Hunter (2024), de nieuwste poging van Sony om hun Spider-Man-universum uit te breiden. De film opende met een magere 4,7 miljoen dollar op vrijdag, inclusief 2 miljoen uit previews, en heeft dit weekend afgeklopt op een teleurstellend openingsweekend van 15 miljoen dollar in de States en 24 miljoen wereldwijd. Dit is een schrale opbrengst voor een film met een productiebudget van $110 miljoen.
Critici wijzen op verschillende factoren voor dit falen. Allereerst worstelt Kraven the Hunter met de beperkingen van een R-rating, waardoor een breder publiek wordt uitgesloten. Daarnaast lijkt de film niet te profiteren van de hype rond de Spider-Man-franchise, een probleem dat eerder ook Morbius (2022) en Venom: Let There Be Carnage (2021) parten speelde. De timing, vlak voor de feestdagen en tegenover gezinsvriendelijke titels zoals Moana 2 / Vaiana 2 (2024), hielp evenmin. Maar laten we eerlijk zijn, de film was vreselijk en de mond-aan-mond-reclame moet verschrikkelijk zijn geweest.
1. Inside Out 2 – 652.9 million dollar
2. Deadpool & Wolverine – 636.7 million dollar
3. Despicable Me 4 – 361 million dollar
4. Wicked – 333.5 million dollar
5. Moana 2 – 308.6 million dollar
6. Beetlejuice Beetlejuice – 294.1 million dollar
7. Dune: Part Two – 282.1 million dollar
8. Twisters – 267.8 million dollar
9. Godzilla x Kong: The New Empire – 196.3 million dollar
10. Kung Fu Panda 4 – 193.6 million dollar
Maar Sony wil de kritiek pareren dat hun Spider-verse aan het ontsporen is na een alweer live-action fiasco net na Madame Web (2024). Volgens Variety hebben Sony Insiders het succes van de drie “Venom”-films met Tom Hardy in de hoofdrol in de verf willen zetten. Wereldwijd heeft deze franchise meer dan 1,8 miljard dollar hebben opgebracht. De nieuwste film, Venom: The Last Dance, heeft een slordige 473 miljoen opgebracht en dit voor een film die “slechts” 120 miljoen heeft gekost. En dit is iets wat kenmerkend is voor Sony, ze houden hun productiebudgetten in toom en bijgevolg ligt de lat veel lager om succes te hebben. Er is volgens hen, ook met een mislukte Kraven, geen financiële reden voor Sony om binnenkort te stoppen met het maken van live action Spiderverse-films.