Dit box-office-weekend staat in het teken van twee grote releases: de langverwachte musicalverfilming Wicked: Part I (2024) en het historische epos Gladiator II (2024). Beide films domineren de box office en trekken een breed publiek aan, hoewel de dynamiek tussen deze films verschilt van de gedenkwaardige “Barbenheimer”-clash eerder dit jaar.
De musicalfilm Wicked, gebaseerd op de succesvolle Broadway-show, haalt indrukwekkende cijfers met een openingsweekend van naar schatting 117 miljoen dollar in Noord-Amerika en 165 miljoen dollar wereldwijd. Op vrijdag, inclusief previews, bracht de film al 46,7 miljoen dollar op. De sterke start wordt verder versterkt door een uitstekende A CinemaScore, wat Wicked op gelijke hoogte plaatst met eerdere Broadway-verfilmingen zoals Les Misérables en Chicago. De demografische gegevens laten zien dat de film vooral populair is onder vrouwen (72%) en divers publiek aantrekt: 54% van de bezoekers is blank, 21% Latino, 13% zwart en 8% Aziatisch. De belangrijkste bioscopen, zoals AMC Universal CityWalk, noteren indrukwekkende omzet, met meer dan 197.000 dollar tot nu toe. Daarnaast spelen premiumformaten zoals PLF (Premium Large Format) en IMAX een sleutelrol, goed voor meer dan een derde van de inkomsten. Hoewel musicals vaak een plafond bereiken aan de box office, overstijgt Wicked de verwachtingen. Oorspronkelijk werd een opening van 80 miljoen dollar voorspeld, maar de combinatie van steracteurs zoals Ariana Grande en Cynthia Erivo, en de enorme marketingcampagne van Universal, werpt duidelijk zijn vruchten af. En het helpt dat de meeste mensen de film ook goed vinden, met Ariana Grande als dé grote acteer-revelatie van het jaar en potentieel een Oscar-kandidate.
Ridley Scott’s opvolger van de Oscarwinnende Gladiator (2000) doet het solide met een Noord-Amerikaanse openingsomzet van 60 miljoen dollar en wereldwijd bijna 200 miljoen dollar. Hoewel de film een lagere B CinemaScore behaalde in vergelijking met de originele film (A), lijkt het publiek de epische film met Denzel Washington en Paul Mescal te waarderen. Wij vonden de film goed maar het was eigenlijk wel voor een groot stuk een herwerking van de highlights van de eerste film met wat over the top CGI. De eerste Gladiator was iets waar alles bij elkaar kwam en werkte – ook al zijn ze de productie ingestapt met een script van 30 pagina’s. Maar de creatie gebeurde gaandeweg en alles klopte. Deze sequel lijkt deze magie niet meer te hebben. Met een budget van 250 miljoen dollar vóór marketingkosten moet de film echter een lange adem hebben om winstgevend te worden. IMAX-schermen dragen stevig bij, goed voor 32% van de omzet – en dat is zeker ook bij ons het geval. Gladiator II trekt vooral een mannelijk publiek (61%).
De term “Glicked weekend”, geïnspireerd door het Barbenheimer-fenomeen, verwijst naar de simultane release van grote films met tegengestelde thema’s. Hoewel de gecombineerde opbrengst van Wicked: part I en Gladiator II indrukwekkend is met 177 miljoen dollar in de States, blijft het iets achter bij de verwachte blockbuster-impact. Dit is deels te wijten aan de lange speelduur van beide films (Wicked: 2 uur 40 minuten, Gladiator II: 2 uur 28 minuten), wat het aantal dagelijkse vertoningen beperkt. Toch hebben theaterketens de bioscoopervaring verrijkt met thematische evenementen, zoals Romeinse wachters bij Gladiator II-voorstellingen en “Emerald City”-feesten voor Wicked. Deze creatieve aanpak versterkt de aantrekkingskracht van het grote scherm in een tijd waarin streamingplatforms domineren. De vooruitzichten voor beide films blijven rooskleurig, mede dankzij de feestdagen. Het aantal bezoekers zal naar verwachting stijgen rond Thanksgiving, een van de drukste bioscoopperiodes van het jaar. Voor Wicked zal mond-tot-mondreclame cruciaal zijn, terwijl Gladiator II zijn solide start internationaal moet voortzetten. Met deze sterke resultaten bewijzen Wicked en Gladiator II dat de bioscoopervaring springlevend is. Hoewel het geen “Barbenheimer”-moment is, laat dit weekend zien dat publiek van alle leeftijden en interesses nog steeds naar de bioscoop trekt voor grote, meeslepende films.
Waren de films uitgebracht in juli ipv november hadden ze dubbel zoveel opgebracht. Ik begrijp nog steeds niet waarom Gladiator 2 niet is uitgekomen in de zomermaanden.
Wicked had hoger kunnen scoren indien Gladiator de IMAX zalen niet had ingepikt.