The Brutalist maakt indruk op Filmfestival van Venetië

Independent cinema is nog niet dood! Deze 10 miljoen dollar film van Brady Corbets – die ik voor het eerst aan het werk zal als tiener-acteur in de “24” serie – heeft de prijs voor beste regisseur verkregen op het Filmfestival van Venetië voor zijn 3,5 uur durende, zeven jaar in de maak zijnde historische epos The Brutalist (2024). A24 heeft de film ondertussen opgepikt voor een bioscoop-release en het ziet er naar uit dat de film ook wel een grote kandidaat zal zijn voor The Academy Awards.

© A24 / Venice Festival

Korte inhoud: Wanneer de visionaire architect László Toth (Adrien Brody) en zijn vrouw Erzsébet (Felicity Jones) Europa ontvluchten om hun nalatenschap te herbouwen en getuige te zijn van de geboorte van het moderne Amerika, verandert hun leven voorgoed door een mysterieuze en rijke klant. De ogenschijnlijk charmante industrieel Harrison Van Buren (Guy Pearce) biedt László en zijn familie de Amerikaanse droom op een zilveren schaal aan, door hem de opdracht te geven een groot modernistisch monument te ontwerpen en het landschap van het land dat hij nu zijn thuis noemt, vorm te geven. Het wordt het meest ambitieuze project van zijn carrière, een project dat László en Erzsébet naar zowel monumentale hoogten als verwoestende dieptepunten zal brengen.

De buzz rondom The Brutalist nam al snel ongekende vormen met vergelijkingen naar There Will Be Blood (2007) van Paul Thomas Andersons en Adrien Brody wordt al getipt voor een tweede Oscar voor Beste Acteur. Corbet verscheen op de persconferentie in Italië met zonnebril en baard. Emoties liepen hoog op, want daar stond hij dan: triomfantelijk, high van de adrenaline, als een bokser die net de titelstrijd heeft gewonnen, klaar om het universum uit te dagen.

De film werd opgenomen op VistaVision, een techniek dat regelmatig werd gebruikt voor prestige-projecten vóór de jaren 60. Het is een opname-proces waarbij de beelden horizontaal worden opgeslaan op de 35mm pellicule (met perforaties bovenaan het frame) in plaats van verticaal met perforaties aan de zijkanten. Dit slurpt uiteraard meer pellicule op maar je krijgt wel dubbel zoveel resolutie per frame. Het is wel véél goedkoper dan een IMAX shoot. Opnames in 70mm IMAX zijn aanzienlijk duurder vanwege de grotere filmrollen, hogere productiekosten (inclusief apparatuur en opslag), en de extra technische vereisten voor projectie. IMAX-films vergen ook grotere en complexere camera’s, die moeilijker te hanteren zijn. Het gebruik van VistaVision is vooral een manier om betere kwaliteit te krijgen met een relatief beheersbare stijging in kosten ten opzichte van IMAX. Hoewel, voor deze film zijn wel een aantal 70mm kopieën gemaakt. Voor de wereldpremière in Venetië zijn maar liefst 26 rollen van 70mm-film gemaakt, nadat Oppenheimer (2023) de 70mm terug trendy heeft gemaakt.

The Brutalist lijkt op alle vlakken een kolossaal werk dat eindigt met een resonerende epiloog die laat zien hoe kunst en schoonheid het verleden overstijgen, door tijd en ruimte heen, om een vrijheid van gedachte en identiteit te onthullen die zijn makers vaak wordt ontzegd. Ooit begonnen als kindster met uitgesproken artistieke ambities, deed Corbet er alles aan om rollen te bemachtigen in films van Europese grootmeesters als Michael Haneke (Funny Games), Lars Von Trier (Melancholia), Olivier Assayas (Clouds of Sils Maria) en Ruben Ostlund (Force Majeure). Zijn regisseursdebuut, The Childhood of a Leader (2015), werd een instant hit op het festival van Venetië en leverde hem al de prijs op voor beste regisseur én beste debuutfilm op. Losjes gebaseerd op een verhaal van Jean-Paul Sartre, schetst de film de jeugd van een toekomstige fascistische leider na de Eerste Wereldoorlog. Zijn tweede film, Vox Lux (2018), een muzikaal drama met Natalie Portman over de duistere kanten van popsterrendom, verdeelde de critici, maar blijft tot op heden onderwerp van herwaardering. We hebben vandaag nog geen releasedatum verkregen voor België, maar vermoedelijk zou dit ergens begin volgend jaar moeten uitkomen. De filmtrailer zou toch ieder moment moeten worden vrijgegeven.



1 Comment

  1. Matti

    89% op Metacritic is veel voor een film van meer dan 3 uur lang. Ik ben benieuwd.

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *