Na meer dan anderhalf jaar contractonderhandelingen met SAG-AFTRA-leden is er tot op vandaag nog geen deal bereikt voor eerlijke compensaties. Werknemers die bedrijven vertegenwoordigen, waaronder Electronic Arts, Disney, Take-Two en nog andere, eisen een betere compensatie en geïnformeerde toestemming voor het gebruik van hun gelijkenissen door kunstmatige intelligentie. vanaf vandaag, vrijdag 26 juli 2024 start er dus een nieuwe staking,
zo meldt Variety.
Bij de staking zijn acteurs betrokken die in videogames werken, via stemacteren, motion capture of beide. Volgens de vakbond begonnen de onderhandelingen in oktober 2022. Ruim een jaar later stemden de leden voor staking nadat werkgevers er niet mee instemden om “alle artiesten die onder dit contract vallen, te beschermen in hun A.I. taal”, aldus een persbericht van SAG-AFTRA. De staking vertoont parallellen met die in de entertainmentindustrie die afgelopen november eindigde.
“De videogame-industrie genereert jaarlijks miljarden dollars aan winst. De drijvende kracht achter dat succes zijn de creatieve mensen die deze games ontwerpen en maken”, aldus hoofdonderhandelaar Duncan Crabtree-Ireland. “Eerlijk gezegd is het verbijsterend dat deze videogamestudio’s niets hebben geleerd van de lessen van vorig jaar – dat onze leden kunnen en zullen opkomen en een eerlijke en rechtvaardige behandeling eisen met betrekking tot AI, en het publiek steunt ons daarin.” Dat zou kunnen leiden tot verdere vertragingen bij heel wat verwachte games, zoals Grand Theft Auto 6, dat gepland stond voor volgend jaar, en waarvan analisten al hebben aangenomen dat dit de grootste hit van 2025 zou kunnen zijn.
Alleen al de afgelopen jaren hebben games als Cyberpunk 2077 en The Last of Us de kracht van beroemdheden benut, inclusief de gelijkenissen van sterren als Keanu Reeves, Idris Elba en meer. Naarmate meer bedrijven generatieve AI in hun gereedschapskist opnemen, hebben acteurs meermaals hun bekommernissen geuit over de manier waarop hun gelijkenissen zonder hun toestemming zullen worden gebruikt in toekomstige games. Deze gaming-staking lijkt in ieder geval veel op het entertainment-debacle van vorig jaar, en misschien is het AI-probleem in de gaming-industrie nog veel meer aanwezig dan in de live-action.
De videogamebedrijven die met SAG-AFTRA over de deal onderhandelden, reageerden in een verklaring dat ze teleurgesteld waren dat de vakbond ervoor had gekozen om te staken “nu we zo dicht bij een deal zijn”. Audrey Cooling, een woordvoerder van de bedrijven, merkte per e-mail op dat de partijen al overeenstemming hadden bereikt over 24 van de 25 voorstellen, waaronder loonsverhogingen. Cooling verklaarde dat hun aanbod al “zinvolle A.I. beschermingsmaatregelen, waaronder het vereisen van toestemming en een eerlijke compensatie voor alle artiesten” onder contract had, en noemden de dealvoorwaarden “één van de sterkste in de entertainmentindustrie”. Games waarvan de productie vóór eind vorig jaar begon, zullen volgens de voorwaarden geen gevolgen ondervinden van de staking.
Ik zou een waterdicht contract eisen die elke dubbelzinnigheid uitsluit, want met AI kunnen ze inderdaad casten wie ze willen.
IK kan niet wachten tot de game uit is, zo lang geleden 😮