Site icon De FilmBlog

Beverly Hills Cop IV: Axel F (2024) **½ recensie

Wie had kunnen denken dat Beverly Hills Cop IV: Axel F (2024) er beter uitziet dan die vreselijke kermisattractie Beverly Hills Cop III (1994) bijna 30 jaar geleden. Maar het is ook duidelijk, dit zal geen tweede Top Gun: Maverick (2022) worden ook al ziet Eddie Murphy er nog even-goed geconserveerd uit als Tom Cruise. Het grootste verschil tussen Maverick en Axel F is dat de tweede het vooral moet hebben van de nostalgie.

© Media Netflix

Korte inhoud: Rechercheur Axel Foley (Eddie Murphy) wordt teruggetrokken naar de weelderige omgeving van Beverly Hills om de vroegtijdige dood van een oude vertrouweling te onderzoeken. Tijdens deze ingewikkelde reis stuit hij op een diepgewortelde corruptie die zich verraderlijk heeft verspreid binnen de gewaardeerde gelederen van de politie van Beverly Hills. Te midden van dit verwarde web van bedrog vindt Foley troost in de hereniging met zijn geliefde dochter Jane (Taylour Paige). Door een ironische speling van het lot vormt hij een onwaarschijnlijke alliantie met haar voormalige vriend detective Bobby Abbott (Joseph Gordon-Levitt), een agent die bekend staat om zijn nauwgezette naleving van de wet, terwijl ze zich een weg banen door het complexe labyrint van de zaak.

Niet alleen Billy Rosewood (Judge Reinhold) en John Taggart (John Ashton) zijn terug, alsook Jeffrey Friedman (Paul Reiser) en Serge (Bronson Pinchot). Bij de nieuwkomers in de franchise zien we Captain Grant (Kevin Bacon) die al van bij het begin overkomt als een villain.

De film had eerst moeten gaan naar Adil El Arbi en Bilall Fallah, maar toen kwam de episode met Warner die Batgirl gewoon niet goed vond en de film dumpte in de prullenmand, en toen heeft Jerry Bruckheimer deze film gegeven aan Mark Molloy, een videoclip maker met NUL langspeelfilmervaring. En het bizarre aan de film, je hebt nooit echt het gevoel dat deze film al even flitsend is als een videoclip. Integendeel, het voelt “gedateerd” aan. Ik ben geen al te grote fan van de Adil en Bilall films maar zij zijn veel betere filmmakers en hadden misschien beter deze film gemaakt.

Net zoals Bad Boys zijn het films die al in een welbepaald keurslijf zitten en je kan als filmmaker niet zo zot veel verkeerd doen, tenzij je het echt te bont maakt zoals John Landis met BHC III. De sterren zijn het hoofdmenu en de rest valt wel in zijn plooi. Het zijn actie-vehikels doorspekt met humor. Bruckheimer moet dringend eens werk maken van een Bad Beverly Hills Cops, want ik zie die twee franchisen toch sterk naar mekaar toe groeien. Laat de Bad Boys naar Detroit komen waar Axel hen “andere” knepen van het vak zal leren of een missie samen in Beverly Hills. Ze gaan wel niet al te lang moeten wachten.

De film werd geschreven door Will Beall, Tom Gormican en Kevin Etten voor Netflix. De film kreeg ook geen bioscooprelease. Netflix is geen onbekende in het geven van een bioscooprelease aan enkele van zijn grotere titels. Een goed voorbeeld is Glass Onion: A Knives Out Mystery, dat, net als deze film, ook een vervolg was op een in de bioscoop uitgebrachte film. De vorige 3 Beverly Hills Cop films werden uitgebracht door Paramount maar nu is de franchise in handen van de streamingdienst. Netflix had de film in de bioscoop kunnen uitbrengen, maar net zoals de Amazon film Road House (2024) hebben ze gedacht dat deze prent niet zou scoren in de bioscoop, en ik geef ze geen ongelijk.


© Media Netflix

Ik keek enorm uit naar deze film, en ik vond het erg teleurstellend. Sommige films zijn tijdsgebonden en je kan ze zomaar niet gaan ‘remaken’ of je moet – net zoals Maverick – de film opnieuw relevant maken. Axel F berust volledig op de nostalgie, je hebt niet alleen de onnoemelijk vele cameo’s maar ook de herkenbare muziek en scènes die gewoon cringe zijn, zoals deze met Serge (Bronson Pinchot) of enorm lijken om de eerste twee films. Er is niks origineels aan Axel F. En waarom hebben ze zijn dochter Jane aan de film toegevoegd? Hoe heeft dat de film beter gemaakt? Ik zie het niet, naar mijn mening heeft het plot het feitelijk verpest. De helft van de film bestaat uit vader-dochterscènes die uit de film hadden moeten worden weggelaten.

En dan zijn er nog de actie-sequenties die bijzonder slecht in beeld zijn gebracht en elke kinetische aantrekkingskracht missen met saaie choreografieën en scènes die bijzonder ongeloofwaardig lijken. Maar ik geef toe, het moet allemaal PG13 blijven en ik begrijp vele van de keuzes, en soms werkt het, zoals de fameuze helicopter-scène.

Er gaat niets boven de eerste twee originele Beverly Hills Cop-films. In de originele films ging Axel Foley op avontuur, waardoor hij voortdurend in de problemen kwam, en hij gebruikte zijn vlotte praatjes, zijn charmes en zijn humor om uit situaties te komen en toegang te krijgen tot plaatsen die normaal gesproken niet toegankelijk zijn. Deze film heeft een verhaal maar nauwelijks tijd om het degelijk uit te werken in bijna 2 uur omdat ze te vaak bezig zijn met on-grappige nostalgie. En met een productiebudget van 150 miljoen dollar verwacht je toch iets meer. Deze film heeft 50 miljoen meer gekost dan Bad Boys: Ride or Die (2024) en dat is er niet aan te zien. Ik ga niet zeggen dat het een slechte film is, maar hier was zoveel meer mee te doen. Axel F is vanaf te zien op Netflix.


Review Beverly Hills Cop IV: Axel F (2024)
Recensie door op

Beoordeling: 2.5 / 5

*** Beverly Hills Cop IV: Axel F trailer ***

Exit mobile version