Site icon De FilmBlog

Star Wars: The Acolyte krijgt een 16% audience score op RT

Er zijn niet zo veel manieren om te weten te komen of een serie succes heeft, gezien deze afhangen van de cijfers die de studio/streamer zelf moet geven en er dus geen (min of meer) waterdicht en onafhankelijk box-office systeem van bioscoop-recettes voorhanden is. Maar als we de cijfers mogen geloven op Rotten Tomatoes is “Star Wars: The Acolyte” (2024) de meest rotten serie van alle Star Wars series en dit na meer dan 10’000 reviews van mensen die de eerste afleveringen van de serie al hebben gezien. Zelfs de Obi-Wan Kenobi serie, die nota bene GEEN Fresh rating kreeg op RT kreeg nog een 61% audience score. En wie had ooit kunnen denken dat Disney onder de 21% Audience Score had kunnen geraken van de Star Wars: Holiday Special (1978)??

screencap Rotten Tomatoes site 15/06

Dat de reviews van de journalisten en het publiek wel eens durven af te wijken hebben we al herhaaldelijk mogen aanschouwen. In het verleden zijn er zelfs momenten geweest waar we grote vraagtekens hebben gezet bij de RT score. Maar zelden hebben we zo’n kloof gezien tussen de 84% Fresh Rating op 134 reviews en de 16% Audience score duizenden users. Sommige journalisten omschreven het als het beste wat Star Wars te bieden had sinds de overname van Disney. Gelukkig waren er ook wel kritische stemmen (zoals The Daily Beast, Rolling Stone, The New York Times, Slate, MovieWeb, Times UK, Forbes) maar zij waren echt wel in de minderheid. Wanneer je echter doorheen de commentaren op YouTube, Reddit en RT leest dan krijg je een totaal ander beeld. Het is alsof iemand een scheet heeft gelaten in een lift en terwijl elke omstaander kokhalzend om verse lucht snakt is er een journalist die vind dat de reuk best te smaken is en het omschrijft als iets van een potpourri met een vleugje lavendel.

De acteurs hadden eerder al gelachen met de paar negatieve reacties op social media en gingen zelfs zover om de draak nog wat meer te steken door te grappen dat ‘het doel van de serie was om “blanke mensen” te laten huilen’ of nog geen probleem hebben dat dit de “gayest Star Wars ever” zou zijn. Racistische grapjes zijn tevens enkel toegelaten wanneer het over blanken gaat, zo blijkt. Echter, de enige “white people” die vermoedelijk hebben zitten huilen na dit interview waren de investeerders bij Disney. Op een zeker moment moet je je afvragen wat het uiteindelijke doel is. Ik ken nog maar weinig mensen die echt fan zijn van alle Disney Star Wars producten die los staan van de Skywalker saga, en diegene die de series nog volgen zijn ook niet meer laaiend enthousiast. Zelfs de acteurs lijken de Star Wars franchise nauwelijks te kennen. De 3,7/10 score op IMDB was al een eerste aanwijzing maar de RT score is hallucinant.

Wij hier hebben geen Disney+ account en we hebben hier ook geen screeners aangevraagd omdat we zelf zowat de Disney+ series hebben gemist en niet echt meer warm lopen van nog maar eens een serie of een politiek getinte Star Wars film die is vergeten om een goed verhaal te vertellen. Dat er ge-trollt wordt op social media, dat weet iedereen en dat gebeurt aan beide kanten van het spectrum, maar zo’n massa aan negatieve reviews kan je niet meer gaan toeschrijven aan “toxische internettrollen”. Dit is hun (overgebleven) publiek! En Disney weet dat want zij zullen in de laatste week enorm veel opzeggingen gezien hebben. En laten we niet vergeten dat deze serie 230 mijoen dollar heeft gekost (dat is het productiebudget van Dune: Part Two)! Maar hier is een bloemlezing van een aantal van de reacties op RT over de serie van showrunner, regisseuse en voormalig persoonlijke assistente van Harvey Weinstein Leslye Headland en actrice Amandla Stenberg.

artwork Davian

* Ik heb tot nu toe de eerste 3 afleveringen gezien. Het is moeilijk om er doorheen te komen. Voorspelbaar en flauw en wederom een ​​gemiste kans in de Starwars-franchise. Ook nog een nieuwe kans voor Disney om de nalatenschap van Lucasfilm onderuit te halen.

* Ik ben mijn hele leven al een Star Wars-fan geweest. Ik was geen grote fan van de prequels, maar er leken tenminste mensen die van Star Wars hielden die erop hebben gewerkt. Deze hele serie lijkt geschreven te zijn door mensen die Star Wars haten en het door het slijk willen halen. Vreselijk.

* De slechtste Star Wars-show tot nu toe. Het is gewoon… saai, niet indrukwekkend en zonde van mijn tijd. Ik ga hier niet meer naar kijken.

* Dit is verschrikkelijk. Wijkt af van de Starwars-canon-verhaallijn, slecht acteerwerk, nul karakterontwikkeling, fake Matrix vechtscènes, puberale dialogen. En het concept…een heksenverbond met gevoeligheid voor duistere krachten??? En een stenen fort op de top van een berg gaat in vlammen op door de bliksem en een boek dat in brand staat? Kom op, je moet je best doen om zoiets verschrikkelijk op papier te zetten.

* Disney is de weg kwijt en probeert kost wat kost een geliefde franchise te vernietigen. Deze show is een treinongeluk en op een trieste manier humoristisch. Slecht acteerwerk, slechte dialogen, slechte regie. Gewoon slecht. De enige goede kwaliteit is dat ik het heb uitgeschakeld.

* Ik weet niet eens hoe deze show tot een productie is geraakt. Voor wie is het eigenlijk bedoeld? Het verhaal en het acteerwerk zijn zo ondermaats dat het lijkt alsof je naar een fanfictieserie op YouTube kijkt. Het was zowel teleurstellend als frustrerend om te zien hoe bijna 50 jaar kennis gewoon door het toilet werd gespoeld. Ik heb de derde aflevering bekeken en heb meteen mijn Disney+-account opgezegd. Ik ben gewoon niet bereid mijn geld uit te geven aan een streamingdienst die eigenlijk niets meer voor mij oplevert.

* Mijn grootste bezwaar is dat het saai is. Het verhaal is tot nu toe niet boeiend en het voelt allemaal niet gaar. Waarom zijn de afleveringen zo kort? We kennen onze karakters niet en daarom geven we ook niet om ze. Het voelt te licht en ongeïnspireerd. Waarom geven ze er dan zoveel geld aan uit? Waarom geven ze ‘groen licht’ als ze het niet boeiend en interessant kunnen maken, zodat nieuwe kijkers gaan kijken? Het verhaal stond vroeger centraal, nu lijkt het erop dat Disney’s focus ergens anders ligt.

Exit mobile version