Het was een grote verrassing aan de bpx-office want iedereen dacht dat Furiosa (2024), de prequel op Mad Max: Fury Road (2015); tijdens het verlengd weekend een slordige 150 miljoen zou ophalen wereldwijd. Wel, het werd uiteindelijk 59 miljoen en is meteen ook één van de zwakste recettes voor een dergelijke big budget film tijdens het Memorial Day Weekend. En met deze nummers zou de film wel eens kunne stranden op 170 miljoen en dat is veel te weinig voor een prent die 170 miljoen heeft gekost. De mensen bij Warner zullen toch even moeten slikken.
De film had nochtans de wind in de zeilen met een 8 minuten lange staande ovatie in Cannes en een 90%M Rotten Tomatoes score, maar het publiek stuurde zijn kat. Voor bioscopen is het in ieder geval opnieuw een streep door de rekening aan de zomerkassa, met ‘ok’ recettes voor Kingdom of the Planet of the Apes tot zwaar teleurstellende cijfers voor The Fall Guy en If. Tot nu toe hebben de bioscopen geen film gehad die de bioscoopmassa kon enthousiasmeren – hoewel releases in juni en juli als Deadpool & Wolverine, Despicable Me 4 en Inside Out 2 het tij zouden moeten keren. Tot die tijd ligt de totale kaartverkoop 22% achter op de recette van vorig jaar en een zorgwekkende 41% achter dan van 2019. Films zijn onvoorspelbaar hoe ze aan de box-office zullen presteren, maar hier zijn 5 mogelijke verklaringen van deze flop.
1. Studio’s hebben dit aan zichzelf te danken met hun streamingsplatform
De tijden zijn veranderd met Covid en we zijn niet meer in een periode waarin studio’s elk jaar poen konden scheppen tijdens de zomermaanden. Event-films zijn datgene wat bezoekers nog massaal op de been krijgen maar gewonnen “actie spektakelfilms” met filmsterren zijn geen garantie meer. En de reden hiervoor is dat de studio zijn publiek heeft geleerd om voortaan thuis te blijven en films te bekijken om hun streamingsdienst. In het geval van Warner Bros is dat MAX en Furiosa staat er al gepland op 8 juli. Dat is binnen 2 kleine weekjes!
2. R-rated films zijn geen familiefilms
Een film als Top Gun: Maverick (2022) kan 1,4 miljard ophalen omdat het niet alleen een bekende franchise is met top-cast en veel spektakel te bieden heeft, maar het is tevens een film die je met het ganse gezin kan zien. Furiosa is een derivaat van een exploitation film en met zijn R-rated karakter zal hij niet veel gezinnen aantrekken. Mensen met kinderen zullen iets anders plannen, zeker tijdens verlengde weekends. R-Rated films hebben niks te zoeken op familiedagen!
3. Female-Lead films trekken geen vrouwen aan
Als we de cijfers bekijken zou bijna 3 kwart van de bezoekers van Furiosa mannen zijn geweest. Studio’s kunnen wel claimen dat ze meer vrouwen in dergelijke actie-spektakelfilms willen als hoofdacteur, maar uit de cijfers is het duidelijk dat de vrouwen daar blijkbaar niet op zitten te wachten. Zendaya’s 55 miljoen dollar Challengers zat ver onder zijn break-even grens, de Mean Girls moest zich tevreden stellen met een recette van 104 miljoen wereldwijd, daar waar het veel goedkopere origineel 20 jaar gelden nog 130 miljoen ophaalde. Maar ook films als Drive-Away Dolls of Lisa Frankenstein hebben dit jaar de vrouwen niet kunnen overtuigen om naar de bioscoop te gaan.
4. Taylor-Joy en Hemsworth geen publieksmagneten
Ik ga niet zeggen dat ze ‘box-office poison zijn geworden maar hun filmkeuzes hebben aangetoond dat het publiek niet goed weet wat ze van hen kunnen verwachten. Anya is een geweldige actrice maar de mensen kenne haar hoofdzakelijk van Netflix met The Queen’s Gambit, voor de rest kon ze niet echt overtuigen in The Northman, The Menu of nog Amsterdam. Maar haar tijd komt nog. Chris is ook iemand die na zijn Avengers periode vooral succes lijkt te hebben op Netflix met zijn Extraction films, maar Spiderhead was een zware teleurstelling en iedereen blijft nog een slechte smaak in de mond hebben van Thor: Love and Thunder.
5. The Garfield Movie strooide roet in het eten
Er was wél een familiefilm en deze was The Garfield Movie (2024) met Chris Pratt en Samuel L. Jackson. Voor een animatiefilm is 24 miljoen openingsweekend vrij laag maar het scoorde toch beter dan Furiosa wereldwijd.
Het is spijtig dat de filmindustrie een contentfarm is geworden. Er is zoveel media-inhoud dat mensen gewoon naar een streamingplatform kijken en twaalf weken wachten voordat de bioscoopfilm op een van de streamingplatforms wordt uitgebracht.
Mad Max films zijn nooit grote kaskrakers geweest, maar vreemd genoeg zijn het wel films die je moet zien op een groot scherm en nog het best op een IMAX scherm.
Zou het kunnen dat millenials de enige generatie was die echt verzot zijn op het bioscoop-moment en zij die vaak kinderen hebben en minder tijd, daar waar de nieuwe generatie alles op hun smartphone bekijken of via streaming op hun flatscreen.
De hoge kostprijs (imax + lange speelduur) bij Kinepolis althans is uiteraard ook een drempel voor velen :-/
Jammer.
Ik heb hem gisteren gezien en heb er in ieder geval zeker van genoten al voel je de 148′ wel…
Bioscoopbezoek met een heel gezin kost tegenwoordig ook vrij veel. Zeker als je daar ook nog alle versnapperingen bij op telt, etc. Alles is duurder geworden en mensen kunnen daar juist op besparen want ze weten dat het over enige tijd toch wel te zien is op HBO Max of een andere streamingdienst.
Hoofdrede is dat het een klote film is.
Er is niks nieuws en geen Max.
Je wordt ondertussen doof van het motor geronk.
En meer is het niet.
Niemand is meer een petrolhead.
En niemand boeit de zoveelste CGi stunt.