Megalopolis (2024) was gisteren te zien in Cannes! De nieuwste en vermoedelijk laatste film van Francis Ford Coppola is voor heel wat journalisten een narratieve puinhoop met slecht doordachte thema’s, met CGI opgesmukte half-afgemaakte scènes, beschamende vertolkingen, woordsla-dialogen, afschuwelijke beelden en een regisseur die schijnbaar op zoek is naar een verhaal dat er niet is. Het lijkt erop dat het een passieproject is geworden zonder passie met een opgeblazen, saai, gedateerd en verbijsterend oppervlakkige resultaat, vol geleuter over de toekomst van de mensheid. De film haalt met moeite 50% op Rotten Tomatoes en het is zelfs nog niet zeker wie de film bij ons zal uitbrengen, want naar verluidt wil Coppola een 100 miljoen promotionele investering zien voor zijn film (dit is tevens de reden waarom er nog zelfs geen officiële filmposters zijn).
En of dat nog genoeg was kregen we op de vooravond van de première nog eens een #MeToo verhaal te horen via Variety van de 85-jarige marijuana-rokende regisseur die zich op de set zou hebben misdragen. Naar verluidt zou Coppola niet alleen vrouwen op zijn schoot hebben getrokken maar ook jonge schaarsgeklede figuranten hebben gekust, om zo de meisjes die topless waren in de stemming te brengen voor een scene in een bacchanaal sfeertje van seks en drank. Zijn reactie was dat hij hierover geen klachten had ontvangen en is zich dus ook van geen kwaad bewust.
Coppola heeft 120 miljoen dollar van zijn eigen geld in deze productie gestopt en wou er blijkbaar een groot
Caligula orgie van maken, maar de productie zelf liep toch niet zo gesmeerd met crewleden die zich letterlijk begonnen af te vragen of Coppola eigenlijk nog wel wist hoe hij een film moest maken. Voor ons was het initieel een groot mysterie waarom geen enkele studio geld in het project wou steken, gezien de man toch heeft meegeschreven aan de filmgeschiedenis, maar stilaan begint duidelijk te worden dat ze de juiste keuze hebben genomen. Coppola heeft een 30tal films gemaakt, waaronder meesterwerkjes als The Godfather trilogie en Apocalypse Now (1979), maar het is geleden van The Rainmaker (1997) dat hij nog een degelijke film heeft gemaakt, en dat is bijna 30 jaar geleden! Zijn laatste film voor Megalopolis, Distant Vision (2016) is 8 jaar geleden uitgekomen en niemand heeft die film gezien, en de 200 mensen die de film wel hebben gezien op Imdb geven het een 5,3/10.
Er zijn regisseurs die nog steeds opmerkelijke films maken op pensioenleeftijd (denk maar aan Clint Eastwood), maar velen verliezen toch wel veel van hun pluimen. Zelfs Stanley Kubrick’s laatste film Eyes Wide Shut (1999) kon je nu toch niet gaan zien als zijn beste werk, ook al ken ik veel filmgeeks die het beschouwen als een meesterwerkje. Hoe dan ook, Coppola heeft een gouden periode gekend en hoe chaotisch zijn sets verliepen kon hij uiteindelijk wel zijn publiek overtuigen. Maar van zijn 30 films zijn er weinige films die ik echt goed vond. Zelfs een film als The Godfather III leek wel gemaakt te zijn door een andere wannabe-regisseur. Wij hopen alsnog Megalopolis, waar de regisseur toch 4 jaar aan gewerkt heeft, te zien bij ons in de bioscoop.