Dit was zo voorspelbaar, en al een jaar lang gespeculeerd en het zal uiteindelijk ook realiteit worden, Sydney Sweeney zou de nieuwe Barbarella worden in de Sony remake van de cultfilm van Roger Vadim met Jane Fonda uit 1968, gebaseerd op de Franse stripreeks van Jean-Claude Forest. De film speelt zich af in de 41e eeuw, waar Barbarella op een missie wordt gestuurd door de president van de Aarde om de wetenschapper Durand Durand te vinden, die een gevaarlijk wapen heeft uitgevonden. Tijdens haar reis door het universum komt Barbarella in contact met allerlei vreemde wezens en belandt ze in verschillende bizarre situaties.
De oorspronkelijke film staat bekend om zijn psychedelische visuele stijl, excentrieke kostuums en seksuele thema’s, wat destijds behoorlijk controversieel was. Ondanks gemengde recensies bij de release, heeft de film in de loop der jaren een cultstatus verworven vanwege zijn unieke esthetiek en onconventionele verhaal, en werd door de ene gezien als een “male fantasy” en door de andere als een soort verheerlijking van de “vrijheid van de vrouwelijke seksualiteit” en dus een onversneden feministisch pamflet. Maar het was vooral een film die Jane Fonda in de schijnwerpers plaatste, waarin ze vaak werd geprezen vanwege haar charme, humor en natuurlijke aanwezigheid. Ze bracht Barbarella tot leven met een mix van speelsheid en vastberadenheid, waardoor ze een iconisch personage werd. Barbarella wordt gerespecteerd om zijn durf om grenzen te verleggen en taboes te doorbreken, vooral wat betreft seksualiteit in de cinema. De film was een pionier in het verkennen van openlijk sensuele thema’s op het grote scherm en wordt vaak beschouwd als een van de eerste films die dergelijke onderwerpen aanpakte.
Er was al eerder sprake van een Barbarella remake met Rose McGowen, maar om één of andere reden werd het project project afgevoerd. Wat ik denk is dat Rose misschien niet meteen de meest fijnzinnige actrice was, ook al leek ze geknipt voor de rol naar haar Planet Terror film.
Volgens de collega’s van Deadline zou Edgar Wright in aanmerking komen voor de regie van de film. De man maakt niet zo zot veel films maar als hij er ene maakt is het meestal wel van goede kwaliteit, zoals Last Night in Soho (2021) of Baby Driver (2017). Hij heeft een vlotte regiestijl, visueel enorm bevlogen en hij weet ook wel hoe hij een actiescène in beeld moet zetten.