Indien je niet investeert kan je inderdaad besparen, maar de rekening zal later wel volgen. Zonder content kan je geen abonnees aantrekken voor MAX en geen bezoekers voor de bioscoop. En AI scenario’s laten schrijven en deze laten opkuisen door “echte scenaristen” is een belachelijk idee. Maar goed, in hun laatste kwartaal hebben ze dus 100 miljoen kunnen besparen met de WGA en SAG-AFTRA stakingen.
Volgens Variety gaf Gunnar Wiedenfels, de CFO van Warner Bros. Discovery, toe dat de studio tot nu toe in het tweede kwartaal van 1 april tot 30 juni zo’n $100 miljoen heeft bespaard vanwege de impact van de stakingen op projecten. En dat is alleen de periode dat de WGA in staking was, aangezien de SAG-AFTRA-staking officieel begon op 14 juli 2023.
“Hoewel we hopen op een snelle oplossing, gaan onze modellen uit van een werkhervattingsdatum begin september,” voegde Wiedenfels eraan toe. “Als de stakingen echter tot het einde van het jaar duren, verwacht ik een stijging van 100 miljoen dollar aan onze vrije cashflow.”
Maar het is ook kortzichtig om de impact van de stakingen tot nu toe alleen te zien als kostenbesparingen. Natuurlijk, op dit moment zal de studio minder kosten hebben omdat de meeste nieuwe projecten niet worden ontwikkeld of, nu SAG-AFTRA ook staakt, zelfs helemaal niet worden gefilmd. Warner Bros. heeft al content op voorraad om vrij te geven en zal kunnen vertrouwen op licentieovereenkomsten voor streaming, maar wat als de stakingen langer duren dan september dat Wiedenfels heeft voorspeld? Het geld dat de studio nu bespaart, zal het feit dat er geen nieuwe films en tv-programma’s worden gemaakt niet ineens goedmaken.
Ondanks het vieren van hun almachtige kostenbesparingen, waren zowel Wiedenfels als CEO David Zaslav, die de afgelopen maanden een beetje als de schurken van Hollywood werd gezien – samen met Bob Iger, vriendelijker in hun opmerkingen over de huidige status van beide stakingen.
“We zijn verhalenvertellers. Ons doel is om geweldige verhalen te vertellen, verhalen die kunnen vermaken en, als we op ons best zijn, zelfs kunnen inspireren, zowel op het grote als het kleine scherm,” merkte Zaslav op tijdens het inkomstengesprek. “Maar dat kunnen we niet zonder de hele creatieve gemeenschap, zonder de schrijvers, regisseurs, redacteuren, producenten, acteurs en de hele crew. Het is onze taak om hen in staat te stellen hun beste werk te doen. We hopen dat alle partijen snel weer aan de onderhandelingstafel zullen komen en dat deze stakingen worden opgelost op een manier waarop de schrijvers en acteurs zich eerlijk gecompenseerd voelen en hun inspanningen en bijdragen volledig worden gewaardeerd.” Dat lijkt al op een eerste toenadering en hopelijk een licht op het einde van die tunnel.
Het is inderdaad een winst van korte duur. Net zoals een bedrijf zou stoppen met produceren en ze nadien blij zijn dat ze geen kosten hebben gemaakt.