Om het even welke filmproductie zou een gat in de lucht springen met een wereldwijde recette van 318 miljoen dollar, en de nieuwsartikels zijn buitengewoon lovend, maar voor Fast X (2023) is dit eigenlijk een stap achteruit, zeker wanneer je de binnenlandse cijfers bekijkt, daar scoort de film met zijn 67,5 miljoen dollar slechts een zevende positie en dat met het grootste productiebudget en een release zonder onmiddellijke concurrentie. De film moet een slordige 680 miljoen opbrengen wereldwijd voor een break-even. We zijn er nog niet.
Top 10 Fast & Furious Opening Weekend in the States
- 1. Furious 7 (2015)
- Opening Weekend: $147,187,040 – Production Budget: $190 million
- 2. The Fate of the Furious 8 (2017)
- Opening Weekend: $98,786,705 – Production Budget: $250 million
- 3. Fast & Furious 6 (2013)
- Opening Weekend: $97,375,245 – Production Budget: $160 million
- 4. Fast Five (2011)
- Opening Weekend: $86,198,765 – Production Budget: $125 million
- 5. Fast & Furious 4 (2009)
- Opening Weekend: $70,950,500 – Production Budget: $85 million
- 6. F9 (2021)
- Opening Weekend: $70,043,165 – Production Budget: $200 million
- 7. Fast X (2023)
- Opening Weekend: $67,500,000 – Production Budget: $340 million
- [gewoon als referentie] Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw (2019)
- Opening Weekend: $60,038,950 – Production Budget: $200 million
- 8. 2 Fast 2 Furious (2003)
- Opening Weekend: $50,472,480 – Production Budget: $76 million
- 9. The Fast and the Furious (2001)
- Opening Weekend: $40,089,015 – Production Budget: $38 million
- 10. The Fast and the Furious: Tokyo Drift (2006)
- Opening Weekend: $23,973,840 – Production Budget: $85 million
Indien trouwens iemand de logica van deze titels kan vinden mag hij het ons in de commentaren laten weten. Waarom konden ze trouwens niet gewoon op hun krankzinnig elan verder gaan en deze film Fas10 Your Seatbelts noemen in plaats van Fast 10? Ik had misschien nog overwogen deze prent een kans te geven. Inhoudelijk is het onzin (Dé structuur: familie-geleuter – actie – familie-geleuter – actie – nog meer actie – gevolgd door actie – nieuw familielid – actie- familie geleuter – over-the-top actie – de deur open voor vervolg). De mensen die deze films nog bekijken na The Fate of the Furious (2017) kijken gewoon voor de actiescènes en verwachtingen eigenlijk niks meer. Er zijn mensen op deze planeet die naar ‘Monster Truck Shows’ gaan kijken. Ik bedoel, er is voor ieder wat wils. Toch verbaast het mij telkens – net zoals bij de Transformer-films – dat ze met zoveel zijn. Wij hebben tevens onze kat gestuurd naar de persvisie omdat we er gewoon geen meer in hebben.
Mijn pronostiek is dat het wereldwijd zal stranden op 700 miljoen dollar (net boven de break-even grens), zeker met de concurrentie van The Flash (2023) en de nieuwe Spider-Man: Across the Spider-Verse (2023) in het vooruitzicht. Of dit het einde zal worden voor deze franchise weet ik nog niet. Indien Aziaten deze film alsnog op handen blijven dragen is alles mogelijk, maar het zou me verbazen. Fast X maakt met zijn 54% Rotten score op RT geen al te beste beurt. Meer nog, het is de enige film met een Rotten score die momenteel draait in de bios.
De film zal op de Aziatische markt wel voldoende opbrengen om alsnog 3 vervolgfilms te maken – mits met kleiner startbudget. Kijk naar Meg 2, de eerste film was waardeloos maar zo’n films maken furore in Azië.
Ik ben afgehaakt na Fast Five en deze film vond ik nog wel ok.
De huwelijks foto’s met hem aan het altaar in zijn Mercelleke hebben me goed doen lachen, eveneens die andere foto’s die gewoon screenshots waren van de vorige films alsof daar iemand een camera had 😀
Ik wist niet dat de hele film zou draaien rond de haartooi, nagels en kleding van Jason Momoa… In ieder geval wel een goede afleiding om het feit dat het kind van Dom plots zwart was 😀 Ik bedoel, waarom niet Aziatisch 😀
De film is zo slecht dat hij uiteindelijk wel grappig is. Het feit dat ze ook nog eens Gisele (Gal Gadot) laten herrijzen bewijst nog maar eens dat het allemaal niet uitmaakt.
Wedden dat ze binnenkort uitpakken met een deepfake Paul Walker om alsnog die box-office cijfers op te krikken
Vreemd genoeg vond ik Brie Larson nog het beste van de film. Ik vond haar uitstekend in Room, en goed in King Kong en vind haar goed in deze film, meer dan om het even welke Captain Marvel rol.
Je zult je verbazen, maar deze film is zowaar weer een opstapje na deel 7, 8 en 9 die ik alle drie vond tegenvallen.
Deel 10 is eigenlijk een vervolg op deel 5 en laat ik nou net deel 4 en 5 de leukere delen vinden: ook over de top, maar nog niet banaal als een auto naar de ruimte en door wolkenkrabbers vliegen.
Uiteraard heeft deel 10 ook z’n eigenaardigheden, maar al met al toch iets smaakvoller dan de drie verderfelijke tussendoortjes.