Het is mij een mysterie wie achter deze marketing zet zit maar Warner Bros. Discovery verandert HBO Max in Max. Het einddoel hiervan is – zoals uitgedrukt door WBD CFO Gunnar Wiedenfels in maart van vorig jaar, is het verenigen van de eigendommen van het bedrijf. Hij verklaarde het volgende: “Een van de belangrijkste punten hier is dat we geloven in een gecombineerd product in plaats van een bundel. We geloven dat de breedte en diepte van dit inhoudsaanbod een fenomenale waardepropositie voor de consument zal zijn.”. Of deze wijziging door klanten zal worden begrepen of gesmaakt, valt nog te bezien, omdat een dergelijke campagne meestal gepaard gaat met een abonnementskosten-stijging. En hoe ze zomaar eventjes het waardemerk HBO in de prullenmand hebben gezwierd. Of toch nog niet helemaal want hun tag luidt: “The One To Watch For HBO.” Dit moet één van de meest absurde marketingbeslissingen zijn sinds het Elon Musk “blue checkmark” schandaal waar je mits betaling jouw account als geverifieerd kon laten doorgaan, met alle gevolgen van dien.
Deze naamsverandering zal wel een stuk minder grappig zijn, want ik vermoed dat het publiek niet meer zal weten waarvoor Max uiteindelijk staat. Maar gezien de aandelen klappen kriojgen op de beurs moest Warner wel iets ondernemen om hun 43 miljard dollar fusie van Discovery en WarnerMedia drijvend te houden. De grootste concurrenten van het bedrijf, zoals Disney, NBCUniversal en Paramount Global, hebben de afgelopen jaren zwaar geïnvesteerd in streamingdiensten, terwijl kijkers massaal de traditionele kabel-tv verlieten. De fusie tussen Discovery en Warner ging in ieder geval niet vlotjes te midden in woelige economische tijden. Disney, Amazon tot zelfs Netflix zag zijn aandeel naar beneden tuimelen doordat kijkers hun abonnementen gingen opzeggen. Netflix is nu wel terug bezig aan een terugkeer maar hun economisch model heeft toch enorm veel beperkingen, ondanks dat zij de sleutel bezitten van goede marketing (ook al slaan ze soms wel eens de bal mis, zoals met de poster van Cuties / Mignonnes).
Niet alleen bij Disney vielenb er vele ontslaghen maar ook Warner Bros. Discovery voerde ook een aantal grote ontslagen in 2022, waaronder het schrappen van 14% van het HBO Max-personeel en 26% van de Warner Bros. Television Group-werknemers, en de aandelenkoers is het afgelopen jaar met 42% gedaald, ondanks herstel van een dieptepunt in december. Nu willen ze met MAX de grote ommekeer inluiden met een nieuwe aanpak, technologische upgrades en enkele serie- en filmaankondigingen, wat ver verwijderd is van de met sterren bezaaide lancering van andere streamingdiensten zoals Apple TV+ in 2019, en Apple TV+ bij tot op heden nog steeds de goedkoopste dienst met een abonnementskost van 4,99 en dan varieert het pakket naargelang de gewenste content Netflix ligt tussen de 10 en 20 euro, Disney tussen de 8 en 20 euro, Amazon tussen de 7 en 15 euro en MAX zal liggen tussen de 10 en de 16 euro. Hoe dan ook, deze laatste prijs is al vorig jaar wat opgeslaan en ik vermoed dat dit nog wel zal gebeuren.