Hoe is het mogelijk dat big-budget-sci-fi actiefilms zo saai kunnen zijn? Alles in deze film heb ik al 10 keer gezien in andere films, en hier levert 65 (2023) eigenlijk niets van toegevoegde waarde. Het lijkt een beetje op Prometheus (2012), maar dan zonder het eerste uur waar je de introductie en backstory krijgt van Elizabeth Shaw, hun missie en motivaties, en je een cliché old-dude-protects-young-girl-concept krijgt waarbij het meisje uiteindelijk cruciaal zal zijn in de finale strijd. Huh, never seen that before. Dit alles met een snuifje Jurassic World Dominion (2022) en gekruid met wat Will/Jaden After Earth (2013) nonsens.
Korte inhoud: Na een catastrofale crash op een onbekende planeet ontdekt piloot Mills (Adam Driver) al snel dat hij op aarde is gestrand… 65 miljoen jaar geleden. Nu, met slechts één kans op redding, moeten Mills en de enige andere overlevende, Koa (Ariana Greenblatt), hun weg zien te vinden over een onbekend terrein bezaaid met gevaarlijke prehistorische wezens (waaronder dinosaurussen – maar ook grote alien lizards – don’t ask.) in een episch gevecht om te overleven.
De film werd geschreven en geregisseerd door Scott Beck en Bryan Woods. Die twee hebben de job gekregen omwille van hun script van A Quiet Place (2018), maar ze zijn geen talentvolle regisseurs of toch geen filmmakers die weten hoe ze een verhaal op het scherm boeiend kunnen maken. Mocht ik hen zijn zou ik me volledig toewijden aan het schrijven van films. Er zal trouwens niets anders op zitten want ik zou niet weten welke studio na dit zou denken dat ze een goed team hebben. Ofwel moeten ze sequel-films maken van zaken die al door andere filmmakers compleet zijn uitgetekend en waar hun inbreng minimaal is en fors gecontroleerd en gestuurd door de producer. Ik vermoed echter een terugkeer naar het low budget B-film horror genre, waar ze blijkbaar mee zijn begonnen en waar er vreemd genoeg een publiek voor lijkt te zijn.
Het beste van de film zit in de trailer en de rest is vulsel ontdaan van elke emotie of dramatiek. Naar een kikker staren in een bokaal op sterk water is boeiender dan wat we hier voorgeschoteld krijgen in 93 minuten. Ja, nog een geluk duurde deze kwelling geen 2 uur lang. Het werd verkocht als een space-jurrasic-park film, maar eigenlijk is er bitter weinig “space” en zien we ook niet zo zot veel dino’s. Dus zelfs de allerjongsten zullen hier ook niet veel plezier aan beleven, desondanks het PG-13 label. Zowat alle grote beats in de film waren trouwens rip-offs van andere films, gaande van Logan (oudere man-jong meisje – spreken niet dezelfde taal -> ook al sprak het meisje in Logan Spaans en dus begreep het publiek wel iets. In deze film spreekt ze een alien taal waar we geen snars van begrijpen), Planet of the Apes (“oh, we zitten op de Aarde”), Jurassic Park (duh!), Kong Skull Island (cf. finale boss dino), …
En ik begrijp hun probleem wel; 45 miljoen dollar voor een space-actiefilm is behoorlijk beperkt en dus is het ook niet verwonderlijk dat de dino’s schaars zijn en dat de visuele effecten van bedenkelijke kwaliteit waren. Maar als je geen verhaal hebt of karakters die ons kunnen boeien, zit je wel met een probleem. En 100 miljoen extra productiebudget had hier niets aan veranderd. Was dit een tv-film op de SYFY, dan was hier niets mis mee, maar ik kwam overduidelijk met te hoge verwachtingen naar deze prent. En met “hoge verwachtingen” bedoel ik eigenlijk ‘een film met een goed verhaal en interessante karakters’.
Ik begrijp bijvoorbeeld niet waarom ze er niet gewoon een time-travel verhaal van hebben gemaakt, want door ***spoiler*** te vertrekken van een thuisplaneet die blijkbaar geen adequate medische zorg heeft, maar dan wel beschikt over pakweg het metrisch systeem. Zelfs de wat domme actiefilm Predator (1987) had geen metrisch systeem op zijn dislay! Dit is een planeet met cryoslaap en krankzinnige scan- en energiewapentechnologie, maar zonder een deftige apotheek laat staan een systeem aan boord van hun schepen die asteroïden kan scannen die voor het schip vliegen. Deze missie was gedoemd om te falen. Het is duidelijk dat deze film niet gebaseerd was op een roman van een echte sci-fi schrijver of de filmmakers hebben hun oorspronkelijke pitch dermate moeten aanpassen en terugschroeven om te voldoen aan de budgettaire vereisten. ***end spoiler***.
Adam Driver is een goed acteur en hij maakt er het beste van. Zonder Driver was deze film afgevoerd naar de DVD/streaming-markt. Ook de klank in de film was goed. Ze hadden uiteraard al wat voorkennis van gelijkaardige films maar ze hebben er hoe dan ook knap werk van gemaakt. Maar zoals zo vaak zit het probleem in wat op papier stond. We hebben nul interesse in de karakters en gezien hun mogelijkheid tot communicatie ook vrij beperkt was, is er ook geen dynamiek tussen beiden – zoals dat wel het geval was in Logan (2017) of “The Last of Us” serie. Ik denk dat als dit herschreven was en een betere regie had gehad, het een aangrijpende sci-fi thriller had kunnen zijn. Maar uiteindelijk is het behoorlijk vergeetachtig.
65 was vanaf 8 maart 2023 te zien bij ons in de bioscoop.
Review 65 (2023)
Recensie door Dave op 11 maart 2023