Het is schokkend om te bedenken dat bijna 10 jaar voor de gruwel dat verfilmd werd met Mississippi Burning (1988) en Ghosts of Mississippi (1996) er nog een andere mediatieke gruweldaad was van racisme in deze Amerikaanse staat. Till (2022) van Chinonye Chukwu brengt het verhaal van de 13-jarige Emmett Till die gefolterd en vermoord werd omdat hij de “verkeerde huidskleur” had. Een onthutsend portret dat binnenkort bij ons in de zalen zal draaien en die ons hopelijk moet laten inzien dat we moeten alert blijven voor racisme, of dat nu voor mensen zijn met een andere huidskleur of zelfs simpelweg een andere nationaliteit.
Korte inhoud: In het jaar 1955 wordt de veertienjarige Afro-Amerikaan Emmett Till (Jalyn Hall) gefolterd en vermoord in Mississippi na een korte ontmoeting met een verkoopster Carolyn Bryant (Haley Bennett). Zijn moeder en activiste Mamie Till-Mobley (Danielle Deadwyler) gaat op zoek naar gerechtigheid. Ze besluit de rouwdienst met open kist te houden, ondanks het feit dat de jongens zijn oog werd uitgetrokken, gefolterd, in het gezicht geschoten en gedumpt in een rivier. Ze wou iedereen deze gruwel laten zien en de gewelddadigheid waarop Emmett aan zijn einde kwam. Haar keuze markeert een belangrijk moment voor de Burgerrechtenbeweging.
Het meest bespottelijke aan dit verhaal is dat de daders van deze gruweldaad zijn vrijgesproken. Op 23 september 1955 sprak een geheel blanke, geheel mannelijke jury (zowel vrouwen als zwarten waren expliciet verboden om deel uit te maken van de jurie) de mannen Bryant en Milam vrij na een beraadslaging van 67 minuten. Een jurylid voegde er nog aan toe: “Als we niet waren gestopt om frisdrank te drinken, had het niet zo lang geduurd.” Beschermd tegen ‘double jeopardy’, een clausule in het vijfde amendement op de Amerikaanse grondwet dat verbiedt dat iemand tweemaal wordt vervolgd voor in wezen dezelfde misdaad, sloten Roy Bryant (Sean Michael Weber) en J.W. Milam (Eric Whitten) in 1956 snel een deal met het tijdschrift “Look” om hun verhaal te vertellen voor ongeveer 4.000 dollar (36.000 dollars omgerekend naar huidige inflatiecijfers).
Naast de regisseuse hebben ook Keith Beauchamp en Michael Reilly meegeschreven aan het script. In de film zien we ook nog rollen voor Whoopi Goldberg, Jamie Renell, Sean Patrick Thomas en John Douglas Thompson. En ja, deze film is zeker ook wel een kanshebber voor de Oscars in 2023.