Let the Wrong One In (2021) **½ recensie

Een nieuw jaar een nieuwe locatie voor het Brussels International Fantastic Film Festival. Dit jaar huizen de monsters, vampieren en spoken zich niet in BOZAR of Tour ‘n’ Taxis, maar op de Heizel in Paleis 10. En jullie zullen onder de indruk zijn bij het betreden van de zaal en het zicht op een gigantisch recycled spaceship. Een toch wel prestigieuze locatie was het niet dat al die verplaatsingen ook wel heel wat technische problemen met zich meebrengen. Gisterenavond werd zelfs een film geannuleerd omwille van technische problemen en dat na een toch wel catastrofale visie van de Belgische openingsfilm Vesper (2022) waarbij 1/3 van het publiek de zaal heeft verlaten omdat de film zo lang werd uitgesteld dat er geen openbaar vervoer meer was en je wil niet te voet van de Heizel naar het centrum van Brussel of verder gaan wandelen. Gelukkig is het BIFFF publiek een trouw publiek van cinefielen en nemen ze de technische problemen erbij, ook al hoop ik echt dat ze controle krijgen over hun projecties.

Mijn eerste BIFFF bespreking zal dus niet Vesper zijn (deze volgt in de komende dagen), maar wel Let the Wrong One In (2021), een Ierse horror B-film die jullie vanavond kunnen zien op het festival. Het is een genre film dat zichzelf niet al te serieus neemt en pas echt tot leven kan komen op een festival zoals het BIFFF met een publiek die voor wat sfeerschepping kan zorgen. Ja het is een idioot vampieren spektakel die zoals jullie al hadden kunnen raden, een vette knipoog is naar de meer verfijnde Zweedse vampieren horrorfilm Let the Right One In (2008) van Tomas Alfredson. Dit zal tevens de 5de langspeelfilm zijn van regisseur Conor McMahon, die eerder al indruk had gemaakt met zijn clown-slasher komedie Stitches (2012). Het is heerlijke dwaze slapstick vampieren parodie met sarcastische humor en vooral veel liefde voor het genre.

Korte inhoud: Matt (Karl Rice) is een naïeve jonge supermarktmedewerker die nog bij zijn moeder woont. Zijn leven verandert wanneer hij ontdekt dat zijn oudere broer, een verschoppeling genaamd Deco (Eoin Duffy), in een vampier is veranderd. Dan moet hij beslissen, op aandringen van de vampierendoder Henry (gespeeld door Buffy the Vampire Slayer-icoon Anthony Head), of hij hem wil helpen in leven te blijven of een staak door hem heen te slaan zodat hij niemand anders kan bijten.

De film zelf begint eigenlijk met een soort prelude op het hoofdverhaal over een Ierse aanstaande bruid van middelbare leeftijd die in Transsylvanië gebeten wordt door een club-eigenaar nadat ze met haar vrienden is vertrokken zonder af te rekenen. Nadien zijn we bij Deco en Matt die gedurende een groot deel van de film verscheurende keuzes moeten maken tussen hun ‘dorst lessen’ of ‘vermijden meer slachtoffers te maken’. Verwacht echter geen meer intellectuele parodie-prent zoals Shaun of the Dead (2004) of What We Do in the Shadows (2014) maar eerder een soort low budget verstand-op-nul The Dead Don’t Die (2019) *** recensie vehikel. Alles is hier over-the-top, van speciale effecten tot acteerprestaties. De filmstijl is echter wel coherent aan datgene wat we van deze regisseur verwachten.

Is deze film bestemd voor horrorfans? Dat is een moeilijke, want deze film brengt op geen enkel moment vernieuwing aan het stokoude vampieren-thema, laat staan dat het echt gruwelijk of griezelig is. Het is en blijft een slapstick horrorkomedie gemaakt met het budget van een Belgische langspeelfilm. Maar zoals gezegd, een plezierrit indien je deze film kan zien in de juiste omstandigheden met vrienden of in een BIFFF bioscoop. Niemand zal hier “op zijn honger moeten zitten” qua puur idioot kijkplezier. Let the Wrong One In is vandaag te zien op het BIFFF om 21u30 in Zaal 2.


Review Let the Wrong One In (2021)
Recensie door op

Beoordeling: 2.5 / 5

rating


2 Comments

  1. Centurion92

    In alle eerlijkheid, de klank was ook al een probleem in Bozar. Ze moeten daar dringend hun technisch verantwoordelijke veranderen. En is niet alleen een spijtige zaak voor het publiek maar ook voor de makers die jarenlang aan hun films werken om dan uiteindelijk een première te hebben met krakende klank.

    Reply
  2. Pak-Man

    Ik hou echt van Ierse horror. Zelfs als het niet komisch bedoeld is, voel ik de vibe wel!

    Reply

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.