Elden Ring (2022) ****½ game recensie

We hadden hoge verwachtingen voor het actie-role-playing game Elden Ring (2022) van FromSoftware en uitgegeven door Bandai Namco Entertainment. De game werd gemaakt in samenwerking met fantasyschrijver en Game of Thrones auteur George R.R. Martin, die materiaal heeft geleverd voor de setting van de game. Het resultaat is een gigantische, bijna grenzeloze wereld die uitbarst van de visuele pracht en creatieve diversiteit.

Korte inhoud: Elden Ring speelt zich af in de Lands Between, enige tijd na de vernietiging van de Elden Ring door Queen Marika wanneer haar zoon werd vermoord. De vernietiging van de ring zorgde voor een versnippering van scherven, de Great Runes genaamd. Het rijk wordt nu geregeerd door de halfgod-nakomelingen van koningin Marika de Eeuwige, die elk een scherf van de Ring bezitten die hen corrumpeert en bezoedelt met macht. Ballingen uit de Lands Between die de gunsten van de Ring hebben verloren worden teruggeroepen na de Shattering – de spelers moeten nu het rijk doorkruisen om uiteindelijk alle Great Runes te vinden, de Elden Ring te herstellen en de Elden Lord te worden.

Om het simpel te verwoorden, de Great Runes kan je een beetje zien als de Infinity Stones uit de Marvel-saga. Elk van die stenen bezit een specifieke kracht en wanneer al die stenen samengebracht worden, dan wordt je als het ware een soort God met universum krachten – in de game is de kracht echter minder kosmisch. De Runes beheersen aspecten van de werkelijkheid, dus wie de ‘elden ring’ controleert, heeft de hoogste soevereiniteit over de Lands Between. Mensen kunnen echter niet sterven in de Lands Between, dus de oorlog was gewoon dit eeuwige, wrede conflict dat uiteindelijk het koninkrijk verscheurde, waarbij elke halfgod zich slechts aan een rune vasthield en de anderen niet kon pakken omdat hun legers elkaar niet kunnen doden.

De regisseur van de game is niemand minder dan Hidetaka Miyazaki die jullie ongetwijfeld nog kennen van de Dark Souls games, en dan weet je meteen dat dit eigenlijk bestemd is voor hardcore gamers die open staan voor een challenge. Elk gevaar moet uiteindelijk het hoofd worden geboden en je neemt best het zekere voor het onzekere. Maar Elden Ring verschilt van de Souls games in zijn uitgestrektheid: elke heuvelrug vertegenwoordigt een nieuwe kans. Als een pad te onheilspellend lijkt, een groep kakelende dansers te verontrustend, een draak te angstaanjagend, dan kan je gewoon in een andere richting rijden. En er is altijd een ander verleidelijk pad dat opdringt, een verscholen ingang van een grot verborgen in de struiken of een diepe mijnschacht naar een ondergrondse kathedraalstad.

In het begin mag je een keuze maken tussen 10 Keepsake’s die kan helpen in je tocht. Je kan ook kiezen om zonder Keepsake te vertekken indien je voldoende ervaring hebt met dit soort van games. Mijn suggestie is om niet te kiezen voor de evidente Crimson Amber Medallion die je extra HP geeft, maar om wel te kiezen voor Golden Speed. Dit geeft je een extra Flask-gebruik – om net je HP of FP te herstellen – en aan het begin van het spel is overlevingsvermogen van het grootste belang. En zonder te willen spoilen maar je vind eigenlijk al snel een Crimson Amber Medallion in de nabijgelegen Dragon-Burnt ruines (het zuiden van het meer net ten zuidoosten van je startpositie). Een tweede optie is dat jullie kiezen voor de Stonesword Key, die verschillende sloten kan openen in het rijk en zal je niet snel vinden.


© Bandai Namco Entertainment

Elden Ring is groots en heeft een gigantische lijst met functies waarmee je jezelf vertrouwd moet maken. Je kiest een klasse die van invloed is op welke wapens je in eerste instantie kunt gebruiken. Er zijn melee-, magische, korte- en langeafstandsopstellingen. Je leert hoe je items en verbruiksartikelen kunt maken die bepaalde attributen verbeteren. Je kunt monsters oproepen die naast je strijden. Je zult vijanden plunderen voor schatten en middelen. Het is gewoon te veel om om te noemen en ik wil jullie niet vervelen met details. Maar de keuzes die je maakt zullen wel een invloed hebben op alles wat je zal ondernemen. Dit is niet te vergelijken met een Call of Duty game waar je als sniper gerust een shotgun kan nemen en close-range jouw vijanden te lijf gaan. In dit game zit er logica in datgene wat je kiest.

Elden Ring is het soort game dat een beetje tegen de stroom ingaat van de games die je maar een paar uur speelt en dan overstapt op een ander. De wereld is dermate grote dat je effectief de tijd moet nemen om alles te verkennen en je vaardigheden worden op de proef gesteld. Je kunt in een uur veel van The Lands Between zien, maar je kunt ook bijna niets zien als je niet voorbij een moeilijk obstakel komt. Dit is absoluut een spel dat profiteert van langere sessies ononderbroken spelen, waar veel mensen tegenwoordig geen tijd meer voor hebben. En de vraag die ik al hoor komen; moet je eerst doorheen een Dark Souls game of van deze Elden Ring ten volle te genieten? Het antwoord is: neen. De uitdagingen zijn enorm, maar de beloning ook. Voor mij is de meer toepasselijke vraag: Heb je 100 uur over in de komende maand of twee? Zo niet zou ik er niet aan beginnen.

Elden Ring is uit op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en Xbox One en via code voor pc. Er is ook een Digital Deluxe Edition en een Collector’s Edition alsook een Premium Collector’s Edition. De game is uit sinds .


Review Elden Ring (2022)
Recensie door op

Beoordeling: 4.5 / 5

rating

*** Elden Ring Cinematic trailer ***

6 Comments

  1. Felix

    Ik pas voor dergelijke games waar je 20 keer sterft op een half uur. Maar de visuals zijn wel leuk.

    Reply
  2. Matthys

    Zalig game. Heb me niet meer ze gevoeld sinds Skyrim. Uren en uren kunnen zinken en als je niet aan het spelen bent, ben je dingen aan het googelen en erover te lezen.

    Reply
  3. Conan the Librarian

    Ik vind dit precies net iets gemakkelijker dan Dark Souls, maar hangt uiteraard wat af van je speelstijl. Groot verschil ligt ook dat je niet heel veel opnieuw moet doen indien je sterft. De vechtstrategie van AI is wel serieus geëvolueerd tov de vorige games.

    Reply
  4. Shifty

    Ik denk dat dit het eerste FromSoftware-game wordt die ik ga spelen. Ik heb ze in feite vermeden omdat ik het idee niet leuk vond om gewoon “goed te worden” als ik ergens vast kwam te zitten. Omdat het een open wereld is, heb ik het gevoel dat ik een tijdje ergens anders kan spelen / grinden en dan terugkom naar een gebied als ik vastzit, wat voor mij wel een dikke plus is.

    Reply
  5. Serge

    Kon ik nu maar eens zwaar ziek worden van Covid 😀

    Reply
  6. Zoya

    Ik begin er niet aan want ik ken mezelf en ik zal hier dagen aan verslijten

    Reply

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.