Site icon De FilmBlog

The Suicide Squad (2021) **** recensie

Ik heb zelden zoveel gelachen met een comic-book film als met The Suicide Squad (2021), geregisseerd en geschreven door James Gunn. De film kan je op geen enkel moment serieus nemen en bijgevolg heb je ook een verhaal en karakters die nauwelijks van de grond komen, maar het geheel is bijzonder aanstekelijk op een compleet fucked-up manier.

Korte inhoud: ‘Belle Reve’ is de gevangenis met het hoogste sterftecijfer in de VS waar de allerergste superschurken gevangen zitten. Zij doen er dan ook alles aan om hun vrijheid terug te winnen, zelfs al moeten ze zich daarvoor aansluiten bij de ultrageheime en dubieuze ‘Task Force X’. Ook dit keer is het weer alles of niets voor een bonte verzameling slechteriken. Zwaarbewapend worden ze op Corto Maltese gedropt, een afgelegen eiland, waarbij ze door een jungle vol militanten en guerrillatroepen moeten trekken om hun vernietigingsmissie te voltooien.

Laten we beginnen met de meest evidente vaststelling en dat is de briljante casting van Gunn. Hij maakte zijn publiek gek met al die bekende koppen in de film, enkel en alleen om hen in het eerste kwartier af te maken. Een gebeurtenis dat zijn titel alle eer aandoet. En dan volgen we karakters zoals de domme haai King Shark (Sylvester Stallone) of de opvoering van één van de meest belachelijke comic book figuren, de Polka-Dot Man (David Dastmalchian) die kleurrijke polka-dots naar zijn vijanden stuurt. Hij is geen haatdragend persoon enkel de figuur van zijn moeder is een terugkerend trauma voor hem, en haar ziet hij dan ook overal wat hilarische taferelen oplevert.

En van hilarische taferelen, wel we hebben er zo ongeveer elke 10 minuten één. Peacemaker (John Cena) en Bloodsport (Idris Elba) die op een heroïsche manier een dorpje onschuldige burgers tot uitmoord op de meest inventieve manier, denkende dat het een vijandig kamp was, of de scenes met Weasal (Sean Gunn), de scenes tussen Amanda Waller (Viola Davis) en Rick Flag (Joel Kinnaman), of de enorme zeester (die vermoedelijk een verwijzing is naar de butthole – zo grappig pervers is het brein van Gunn) die de stad aanvalt en kleinere zeester-facehuggers rondstrooit, of de liefdesrelatie van Harley Quinn (Margot Robbie) die naar het einde toe plots omslaat in iets bloederig. Harley is in deze film leuker in deze prent dat in haar eigen Bird of Prey (2020) film.

De CGI in deze prent is uitmuntend en zoveel beter dan deze in Black Widow (2021) met haar fake explosies (gemaakt nota bene door dezelfde postproductiehuizen: Weta, Scanline en Trixter!) en we zijn mijlenver verwijderd van de afschuwelijk slechte CGI in de Joss Whedon Justice League (2017). Hier hebben we een super-cartoony haai als karakter, en op geen enkel moment heb je de indruk naar een fake haai te kijken. De textuur, de shading, de animatie, het was briljant. Zelfs de dromerige scenes met Harley wanneer ze tijdens haar ‘hack n slash’ beurt een mist van bloemetjes achterlaat, is echt tot in de kleinste details uitgewerkt in de verschillende shots. Dunn heeft – net zoals hij eerder deed met Groot en Rocket in Guardians – ingezet op wat er cool en magisch uitziet in plaats van hoe “realistisch” het is (iets wat DC de laatste jaren teveel heeft willen doen), zonder te vervallen in de fake, en het resultaat werkt! Toen ik de animaties zag wist ik meteen dat ze James Gunn gewoon een ‘carte blanche’ had gekregen en hij zijn ding kon doen binnen het vooropgestelde budget van 185 miljoen dollar.


© Warner Bros

Ik vertel er nog bij dat The Suicide Squad één van de weinige superheldenfilms is ZONDER reshoots. Gunn wist gewoon wat hij wou van bij het begin. Films maken is net zoals elk ander productie-proces; wanneer je een leverdatum hebt en je weet precies wat je wil, dan hebben jouw medewerkers/creatievelingen de tijd om hun creaties tot in de perfecte uit te werken. Wanneer een regisseur een globaal idee heeft die hij in post-productie om de haverklap gaat omvergooien, dan werken de animatoren en FX-specialisten steeds meer onder tijdsdruk en dan krijg je vaak belabberde CGI als eindresultaat. Of je hebt geld teveel zoals James Cameron met zijn Avatar films en overnacht gewoon een paar jaar met je effecten-crew tot alles perfect is – maar het probleem in deze is dat de wereld van de CGI ondertussen niet stil staat. Avengers: Infinity War (2018) and Avengers: Endgame (2019) overklassen momenteel nog alles, maar Marvel heeft voor deze twee films wel buitengewoon veel voorbereidingen genomen – zeker op het karakter van Thanos.

Het grappige is dat Gunn – die eerder werd ontslaan door Disney omwille van een paar oude tweets – nu zowat dé beste comic-book film heeft gemaakt van het jaar, tenzij Venom 2 (2021) of Spiderman 3 een tour-de-force klaarspelen, maar dat zou me sterk verbazen. Het is zeker geen film die bestemd is voor iedereen, maar zeker wel de jongere generatie en alsook de comic-book fans. Oudere generaties zullen dit opzettelijk-dom-post-modern-sarcasme niet meteen vatten (sorry Scorsese, maar ook dit zal voor jouw geen cinema zijn).
The Suicide Squad is vanaf beschikbaar op EST via iTunes, Apple TV, Google Play, YouTube, Microsoft Xbox & Rakuten TV, alsook op VOD via Telenet, Proximus, BE TV, iTunes, Apple TV, Google Play, YouTube, Microsoft Xbox & Rakuten TV en uiteraard ook op 4K Ultra HD (+ Steelbook), Blu-ray en DVD. Mis deze geflipte prent zeker niet!

Review The Suicide Squad (2021)
Recensie door op

Beoordeling: 4 / 5

*** The Suicide Squad trailer ***

Exit mobile version