Je kan aan ‘Far Cry 6’ (2021) in regie van Grant Harvey niet verwijten dat het opnieuw een Far Cry first-person shooter game is geworden. Na het geslaagde ‘Far Cry 5’ (2018) met zijn open-wereld verkenning en aangrijpende verhaal van een cult-overname was er wel een zekere honger om een nieuwe wereld te gaan verkennen, want ja, het was een verslavende wereld die ik nog vele malen heb herbezocht.
De setting voor de nieuwe game is een fictief Caribisch eiland genaamd Yara en de schurk wordt gespeeld door niemand minder dan Giancarlo Esposito als Antón Castillo. Een karakter die doet terugdenken aan Gus Fring, het karakter uit Breaking Bad en Better Call Saul saga. En Far Cry 6 stelt niet teleur. Ik vond deze zelfs beter dan zijn voorganger!
Antón Castillo’s acteervaardigheden zijn verbluffend en elk jaar merk je wel de progressie in het realisme bij games. En niet alleen het visuele aspect evolueert – wat ook wel te verwachten is van een open-wereldgame van dit genre – maar ook het script moet niet onderdoen voor de wereld van de tv-series. Castillo is echter niet meer de typische stille manipulator, maar hij overheerst de ruimte waar hij zich ook moge bevinden, zonder dat het geforceerd overkomt. In vergelijking met de geflipte Far Cry 5 Joseph Seed of de overdreven gewelddadige Far Cry 3 Vaas, voelt Castillo gelaagd en realistisch aan. De motion capture voegt leven toe aan elke vertolking en als gamer doe je werkelijk mee als in een film. Het is melodramatisch, zeker, maar deze over-the-top tussenfilmpjes passen perfect bij de toon van de wereld.
Het grootste verschil met Far Cry 5 is dat je niet meer speelt met een naamloos individu, maar wel degelijk met een uitgetekend personage genaamd Dani Rojas (man of vrouw), met een karakter, een speech-pattern, een typisch stemgeluid maar ook gedreven met een doel. Het lijkt een detail maar voor mij was dit een wereld van verschil. De tussenfilmpjes zijn traditioneel in de eerste persoon, wat betekent dat er niet veel cinematografie bij komt kijken, maar in Far Cry 6 krijgen we motion-captured personages te zien, een beetje in de lijn van games als The Last of Us Part 2.
In tegenstelling tot de open-world uit de Assassin’s Creed games hebben we hier geen duidelijk pad van welke missies jou zullen verder brengen in het verhaal. Dat was al een beetje het geval in Far Cry 5 maar hier gaat Ubisoft nog een stuk verder. Het vervaagt die lijnen met speurtochten die op een apart scherm worden gegeven, waar het doel en de beloningen worden gedetailleerd en uiteengezet voor de speler om te accepteren of te weigeren. Natuurlijk zijn de eerste paar missies behoorlijk verplicht om het verhaal een kickstart te geven, maar de speler kan zijn eigen beslissingen nemen. De game begint zelfs met de keuze mogelijkheid voor een story of action mode. Als ik jullie een tip mag geven, kies voor de action mode! De hame zal iets meer een uitdaging zijn en qua verhaal zal je alles wel in grote lijnen binnen krijgen.
© Ubisoft
En natuurlijk zou het geen Far Cry-game zijn zonder de dieren, en die in Far Cry 6 zijn geweldig. Je kunt op dierenhuiden jagen om te ruilen voor knutselmateriaal, op een paard rijden alsof het Red Dead Redemption 2 is, of een dier uitkiezen om je te helpen bij een missie, voortbouwend op het bondgenotensysteem van Far Cry 5. Je kan je een paar vormen met een krokodil of een haan, of kies voor een stealth speelstijl met het worsthond Chorizo, omdat het vijanden afleidt, waardoor je onopgemerkt kan ronddwalen.
Kortom, het is misschien anders dan de Far Cry-games die je kent, maar de essentie en de ziel zijn dezelfde. De ruwe randen zijn afgeschuurd, de visuals hebben een serieuze update gekregen, de karakters zijn van vlees en bloed en het verhaal is ook een pak beter. Ik heb er van genoten en zal er nog veel van genieten de komende maanden. De game is sinds 7 oktober 2021 verkrijgbaar voor Xbox Series X|S, Xbox One, PlayStation 5, PlayStation 4, Stadia en Windows PC via de Epic Games Store en de Ubisoft Store.
Review Far Cry 6 (2021)
Recensie door Filip op 30 oktober 2021