Sweet Girl (2021) ** recensie

Met Netflix weet je nooit wat je voorgeschoteld zal krijgen, maar deze Sweet Girl (2021) is toch wel iets van een zware teleurstelling. De film was in regie van Brian Andrew Mendoza die hiermee zijn debuut maakt. Hij was producer op een aantal Jason Momoa films en kreeg een script in handen van Gregg Hurwitz en Philip Eisner (Event Horizon).

Korte inhoud: Cooper (Jason Momoa) is radeloos wanneer zijn vrouw (Adria Arjona) gedood wordt. Hij wil gerechtigheid voor de personen die verantwoordelijk zijn voor de dood van zijn vrouw. Ondertussen probeert hij het enige gezinslid dat hij nog heeft te beschermen, zijn dochter Rachel (Isabela Merced).

Ray zet zijn zinnen op de duistere bedrijfspolitieke belangen die de overlevingskansen van zijn vrouw saboteerden. Ook betrokken in deze achtervolging zijn een handvol FBI-agenten, een meedogenloze huurmoordenaar en Amy Brenneman als politicus. Het voelt aan als een thriller die geschreven werd zo’n 30 jaar geleden, en dat heeft misschien wel te maken met plus 60-jarige scenarist Philip Eisner die vermoedelijk de lead-schrijver was gezien zijn ervaring tegenover de onervaren Gregg Hurwitz.

De fotografie is nog wel ok, waaronder een halsbrekende scène op de Pittsburgh Light Rail en een achtervolging op het dak van het PNC Park. Jason Momoa is zonder twijfel ook een charismatisch figuur ondanks de eendimensionale dialogen hij moest debiteren. Maar hij kon de film niet redden. Er is een nieuwe vague van actiefilms die opgang werd gezet door de John Wick films met actie die zich niet geheel au serieus neemt maar toch heel realistisch in beeld gezet. Recent was er nog Nobody (2021) die een beetje in dezelfde richting wil uitgaan. Deze film is actie van de jaren 80-90 en neemt zich net iets te serieus en om één of andere reden werkt het niet met een dergelijk flutverhaal. De filmmakers lijken te geloven dat Sweet Girl iets zinnigs te zeggen heeft over familiebanden en bedrijfsmanipulatie van de drugsmarkt, maar dat is niet zo.

Het publiek blijft voornamelijk zitten met met scènes die weinig impact hebben ondanks het grafische geweld en scènes oproepen uit betere films. De film is een project van een wannabe filmmaker die eigenlijk niet heeft begrepen wat een goede film onderscheid van een minder goede film. Alles begint met een goed script en niet een script die in de derde act alles ondermijnt wat het in de vorige twee acten had opgebouwd. Zonder de spoilervrije zone van deze recensie te schenden, volstaat het te zeggen dat de eindwending een totaal andere richting uitgaat die de karakters eigenlijk van bij het begin konden nemen. Sweet Girl had een veel betere film kunnen zijn als het tevreden was geweest met een vermakelijke, rechttoe rechtaan actiefilm, maar wou blijkbaar net iets teveel doen en wist niet goed hoe en waarom. De film kan je vandaag op Netflix zien.


Review Sweet Girl (2021)
Recensie door op

Beoordeling: 2 / 5

rating

*** Sweet Girl trailer ***

1 Comment

  1. Fran

    Het meest onrealistische aan deze film is dat een 18-jarig meisje zich staande kan houden tegen meerdere kolossale schurken die haar gewoon als een takje zouden moeten breken.

    Het motief was niet genoeg om Rachel te verlossen. De methoden van Pharma zijn fout maar rechtvaardigt toch niet een moordlustige vendetta.

    *spoiler* En de FBI liet haar gewoon ontsnappen na het vermoorden van 5 mensen omdat een politicus steekpenningen aannam. Alsof niemand dat niet zou opgemerkt hebben en een jacht zou beginnen op een vermoedleijke seriemoordenaar.

    Reply

Een reactie achterlaten op Fran Reactie annuleren

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *