Het was Stephen King die de nieuwe Netflixreeks “To The Lake” (2019) had aangeraden op Twitter met de woorden “erg goede serie met leuke cinematografie” en ondertussen staat de serie op nummer één in zowat 56 landen. De originele titel is Epidemiya en dat verklaart ook meteen het waarom van de populariteit. Opgelet, de serie is in sommige landen ook bekend als “The Outbreak”.
Korte inhoud: Een groepje mensen wordt geconfronteerd met het einde van de beschaving na de uitbraak van een dodelijke en onbekende epidemie in Moskou? Er is geen elektriciteit, geld heeft alle waarde verloren en degenen die nog steeds niet besmet zijn, vechten wanhopig voor voedsel en brandstof. De hoofdpersoon, Sergey (Kirill Käro), woont buiten de stad met de vrouw van wie hij houdt en haar autistische zoon. Het is daar nog steeds veilig. Ondanks dat haast hij zich naar Moskou om zijn ex-vrouw en hun zoon te redden, hoewel ze Sergey haat. Deze mensen, die nooit hadden gedacht dat ze weer onder hetzelfde dak zouden zijn, moeten het verleden achter zich laten en op een lange, gevaarlijke reis naar het noorden gaan om een geïsoleerd jachthuis op een onbewoond eiland te vinden. Het is een familiedrama midden in een wereldwijde ramp, en één van de eerste post-apocalyptische series uit Rusland.
To The Lake is gebaseerd op het best verkochte boek Vongozero, geschreven door Yana Vagner en vertaald in elf talen. En uiteraard had deze serie geen beter moment kunnen uitkiezen dan te midden van de Covid19 pandemie. En ook de pers – althans deze die de serie reeds hebben gezien – zijn positief. Het zou een serie zijn die zich afspeelt in een meesterlijk gecreëerde omgeving en de aangrijpende interpersoonlijke drama’s tussen de personages staan voorop. En net zoals in 95% van de post-apocalyptische films zijn het niet zozeer de externe omstandigheden van de ziekte die de grootste bedreiging vormt, dan wel de mensen wiens eigen leven of dat van hun groep, net iets belangrijker is dan jouw leven. En dus zijn plunderingen en moordpartijen schering en inslag.
© Netflix
En alles zou aannemelijk blijven, in tegenstelling tot pakweg The Road waar je groepjes kannibalen aantreft die mensen gevangen hielden in een kelder als voedsel. Los van het groteske van het gegeven zouden er al snel ziektes zijn uitgebroken en leek het een allesbehalve waterdichte strategie. Voor de makers makers Fedorovich en Nikishov stonden de relaties tussen de verschillende personages centraal, om zo de kans te geven aan de kijkers om hun overlevingsstrijd meer te gaan begrijpen. In ieder geval waren ze zelf verbaast door het succes, zeker omdat er geen internationele sterren in meespeelden en alles in het Russisch was. Maar een goed verhaal en sterke vertolkingen van Maryana Spivak, Aleksandr Robak, Viktoriya Isakova, Natalya Zemtsova en Viktoriya Agalakova kunnen soms wonderen doen. Ook in België staat de reeks momenteel in de Top 10 van Netflix. De Russische serie scoort daarnaast erg goed in Nederland, Mexico, Roemenië, Griekenland en Denemarken. De serie telt acht afleveringen. Bij het kijken kunnen kijkers kiezen voor de originele Russische dialogen met ondertitels of opteren voor de Engelstalige nasynchronisatie. Ons advies is altijd om naar het origineel te luisteren.
Eigenlijk zouden ze dergelijke series moeten uitbrengen in de bioscoop en er zijn effectief wel plannen om al in een eerste fase pilootafleveringen te lanceren in Kinepolis. En gezien deze uitbaters toch schreeuwen naar content zou dit wel een ideaal moment kunnen zijn. Uiteraard zou je dan spreken van 1 of 2 afleveringen, maar een miniserie zou perfect in de bioscoop vertoond kunnen worden. En voor de prijs moet je het nu niet laten want er zijn tal van acties om bezoekers in Covid periode naar de bioscoop te lokken. Je kan besparen op Kinepolis-bioscoopcheques met Solden – de Belgishe deal community of genieten van de ochtendvoorstellingen die in vele complexen aan verminderd tarief zijn.