Er zijn een paar dingen die geen hinder ondervinden van Covid-19 en dat zijn Social Justice Warriors die op zoek gaan naar overtreders van gedragsregels en bedrijven en corporaties die als een vorm van klantenbinding aan ‘virtue signaling’ doen en overal waar nodig censureren of mensen op straat zet op basis van vermoedens en online beschuldigingen. Elke goed initiatief (MeToo, Black Lives Matter, JeSuisCharlie, …) zal met der tijd gegijzeld worden door gefrustreerde individuen of mensen met verkeerde intenties, die in naam van “gerechtigheid” koppen willen zien rollen of inhoud verwijderd zien, en daarvoor zijn alle middelen toegelaten. Inclusief een online heksenjacht, zonder dat justitie nog maar de kans krijgt om de zaak in te kijken. Resulterend in enerzijds censuur- en afbraakpolitiek om de gemoederen te bedaren, met vaak nog meer conflicten tot gevolg.
Twee partijen plukken meestal wel de vruchten van deze uit de hand gelopen vicieuze cirkel en dat zijn de corporaties die op deze manier heel doeltreffend hun imago kunnen oppoetsen, alsook politiek extreme partijen die kiezers winnen wanneer er een klimaat heerst van conflict met een wij-tegen-zij ondertoon. De verliezers, dat is de gehele bevolking, want wij verspillen onze tijd met online scheldtirades en rondom ons wordt alles gecensureerd of neergehaald zonder reflectie of proces. Dit maar om nog eens kort te schetsen in welke tijden we leven. In Duitsland zijn online-kruistochten tegen individuen strafbaar en worden de mensen gevraagd om via officiële kanalen een aanklacht te doen, en tot dan het vermoeden van onschuld te laten respecteren. Maar in de rest van de wereld is het letterlijk: “Zeg maar wat je wilt op sociale media, wie weet wordt de man of vrouw ontslagen.”.
Dat er monsters zijn opgepakt en veroordeeld door #MeToo is uiteindelijk een goede zaak, maar dat er de laatste tijd ook heel wat mensen op non-actief werden gezet voor ongepast taalgebruik op Twitter, lichte vergrijpen (ongesolliciteerde hand op de rug of een omhelzing die iets te lang duurde, …) of zelfs gewoon onschuldig waren, is een groeiend fenomeen. En dan heb je nog de online boycotts of censuur van films en series omdat de inhoud niet meer compatibel is met de hedendaagse moraal of acteurs en actrices geweerd worden een rol te vertolken omdat ze niet beantwoorden aan de vereisten van een welbepaalde alfabet minoriteit. – Afbeelding Chris d’Elia op South by Southwest in 2015 – foto van Nan Palmero
En vorige week kunnen we nu ook stand-up comedy artiest Chris D’Elia aan de lijst toevoegen. De acteur die als pedofiel te zien was in de Netflix-reeks “You”, wordt door verschillende vrouwen beschuldigd van seksueel wangedrag. Een vrouw, Simone Rossi, deelde op Twitter screenshots van gesprekken die ze met D’Elia had toen ze amper zestien was. “Beeld je in dat je zestien bent en dat je ‘gegroomd’ wordt door een komiek die twee keer zo oud is. Beeld je in dat de enige reden dat je hem nooit ontmoette en nooit fysiek aangerand werd, is dat je een vriendje van je eigen leeftijd had”, schreef ze erbij. Volgens Child Focus is ‘grooming’ het proces waarbij een volwassene een kind/jongere benadert en manipuleert met het oog op seksueel contact. Groomers gaan hierbij doorgaans zeer manipulatief te werk en nemen zorgvuldig de tijd om het vertrouwen te winnen en een band op te bouwen. Geleidelijk aan wordt er zo aangezet tot seksuele handelingen.
Laat me duidelijk zijn, dit zijn zware beschuldigingen. Ook al zou er geen sprake zijn van seksueel misbruik is er op zich wel een intentie om een minderjarig meisje aan te zetten tot seksuele handelingen, en dat is ook in België strafbaar wanneer het meisje jonger is dan 16 jaar en er een aanzet is voor een ontmoeting waaruit seksuele handelingen kunnen voortvloeien. Wat de specifieke wetgeving is in de States weet ik niet precies en er zijn verschillen van staat tot staat, maar wat betreft ‘child grooming’ moet het meisje ook jonger zijn dan 16 – wat in deze toch niet het geval blijkt te zijn (zij was toen 16 hij was 34). Maar het is een ingewikkelde affaire die eigenlijk best voor een rechtbank uitgeklaard moet worden. Dit gebeurde niet en hij werd online beschuldigd een pedofiel te zijn. In een reactie hierop bedreigde hij die persoon deze tweet te verwijderen en kwam de bal aan het rollen.
d’Elia zelf bracht dan ook maar een statement uit: “Ik weet dat ik dingen heb gezegd en gedaan die mensen tijdens mijn carrière hebben beledigd, maar ik heb nooit bewust een minderjarige vrouw achtervolgd,” zei hij. “Al mijn relaties waren zowel wettelijk als met wederzijds goedvinden en ik heb nog nooit ongepaste foto’s gevraagd of uitgewisseld met de mensen die over mij hebben getweet. Dat gezegd hebbende, het spijt me echt heel erg. Ik was een domme man die me ABSOLUUT liet meeslepen in mijn levensstijl. Dat is mijn fout. Dat weet ik. Ik denk hier al een tijdje over na en ik beloof dat ik het beter zal blijven doen.”
Army of the Dead © Netflix
Ondertussen is Chris (40) op non-actief gezet en is tevens geweerd door Netflix uit Zack Snyder’s aanstaande zombiefilm Army of the Dead (2021), de sequel op Dawn of the Dead (2004), in de nasleep van deze beschuldigingen. Snyder en de cast hebben vorig jaar de film opgenomen in Atlantic City net voor de pandemie. Komiek Tig Notaro zal D’Elia in de film vervangen, en dus zullen er waarschijnlijk reshoot zijn, een beetje zoals in Ridley Scott’s All the Money in the World (2017) waarin Kevin Spacey werd vervangen door Christopher Plummer. Of de rechtbank nu Chris even of de vingers tikt of hem een gevangenisstraf geeft, het verdict is al uitgesproken op sociale media en de gevolgen zijn wat ze zijn.
Geef hem een waarschuwing en laat hem een boete betalen, maar ik denk niet dat Chris een pedo is. Hij is populair, rijk, grappig en wordt waarschijnlijk benaderd door honderden 16 tot 18 jarigen. Is het fout? Ja. Maar we moeten dit ook niet gaan opblazen. Er was geen seks, enkel berichtjes. Laat inderdaad het gerecht zijn werk doen. Doet me wat denken aan de Louis CK affaire.
Ik ben geen fan van Zack Snyder, laten we eerlijk zijn, geen enkele film is het bekijken waard, maar ik vind nu wel dat ze de footage met Chris terug in de film moeten steken als blijkt dat het allemaal een storm in een glas water was.
Belachelijk om miljoenen te spenderen aan reshoots omwille van een paar chat berichtjes. Hoeveel onkuise dingen heeft Zack Snyder niet gedaan waarvan we (nog) niets afweten?
Als er nu één reden was om Army of the Dead een kans te geven was het toch om Chris d’Elia bezig te zien! En nu knippen ze hem eruit en vervangen ze die door een nobody. Konden ze nu niet maken dat Chris op z’n minst vaarwel kon zeggen met een ‘BANG’?