Universal en Blumhouse hebben opnieuw de handen in mekaar gestoken voor de psychologische thriller You Should Have Left (2020), geregisseerd en geschreven door David Koepp. Koepp is een geweldig schrijver (Jurassic Park, Mission: Impossible, Snake Eyes), en ik kijk tevens uit naar de verfilming van zijn laatste boel ‘De Koelcel’ over een eliteagent van het antibioterrorisme-team van het Pentagon die in Australië een extreem muterende schimmel ontdekt en deze op tijd kan opslaan in een koelcel. Maar 30 jaar later zetten twee beveiligingsagenten de deur open. Ik heb ervan genoten. Het enige waar Koepp minder goed in uitblinkt is regisseren (Mortdecai, Premium Rush, Secret Window, The Trigger Effect).
Korte inhoud: Een welvarend schrijver heeft zijn succes binnengehaald met het maken van een luchtig, komisch drama. Nu moet hij er onder druk een vervolg op schrijven en doet dat in de Duitse Alpen, waar hij een huisje heeft gehuurd. Zijn jongere vrouw (Amanda Seyfried) is aanwezig, evenals zijn 4-jarige dochter. De schrijver wil dolgraag het script afronden, maar ontdekt dat hij continue wordt afgeleid door zijn geliefde familie. Wanneer hij ook nog eens tegen zijn baas begint te liegen over de vooruitgang van het schrijfwerk, ontstaat er wantrouwen en argwaan in zijn huwelijk.
De film is gebaseerd op de roman van Daniel Kehlmann (de eerste filmadaptatie voor de auteur) en geproduceerd door Jason Blum (The Purge, Halloween). Normaal had de film moeten uitkomen in de bioscoop, maar de plannen zijn gewijzigd. You Should Have Left zou uitkomen op PVOD, wat staat voor Premium Video On Demand. Wat? Wel ja, gezien steeds meer mensen films thuis willen bekijken om hun home cinema systeem hebben filmdistributeurs hun marketing strategieën enigszins wat moeten afregelen, want hoe je het ook draaide of keerde, maar een online release bracht minder op dan een normale bioscooprelease, maar dat zou wel eens kunnen veranderen ook al blijf je met het verschil dat je thuis (vooralsnog) geen twee keer zal betalen voor dezelfde film, wat je in wezen wel zou doen voor een bioscoopfilm. Er zijn mensen die 3 tot 4 keer naar Avengers: Endgame (2019), bij Video On Demand liggen de kaarten toch anders.
De belangrijkste streaming-modellen voor het genereren van inkomsten met langspeelfilms zijn AVOD, SVOD en TVOD. Bij Ad-based Video On Demand (AVOD) krijg je reclame te zien voor, na of na bepaalde tijdsintervallen. Bij Subscription Video On Demand (SVOD) betaal je een vast abonnement om te kunnen genieten van alles wat de streamingdienst te bieden heeft, zoals bijvoorbeeld Netflix en Disney+. En dan is er ook nog de Transactional Video On Demand (TVOD) waarin je een video éénmalig of binnen een bepaalde periode kan bekijken voor een welbepaalde prijs, zoals het Pay-Per-View systeem dat vele sportzenders hanteren zoals Eleven Sports, Amazon en Apple. In sommige gevallen kan je ook een video downloaden (“kopen”) voor een hogere prijs.
PVOD verschilt van TVOD doordat het zich bezighoudt met de meest waardevolle en meest gevraagde videocontent: in de meeste gevallen gaat het hier over pas uitgebrachte films. De prijzen kunnen daarom hoger zijn om de waarde van de inhoud weer te geven en de voorwaarden kunnen strenger zijn. In het geval van Trolls World Tour (2020) bracht Amazon Prime de film uit voor 18 euro voor 48 uur, zonder de mogelijkheid om de film te downloaden/kopen. En naar verluidt met een relatief succes want over de verschillende streamingdiensten zou de film een slordige 130 miljoen dollar hebben opgebracht. Toch nog steeds een pak onder de break-even marge van 200 miljoen dollar, maar gezien de film internationaal nog moet doorbreken is Universal er wel gerust in. Hoe dan ook, er is een financiële terugval en dus is de vraag of de filmbudgetten en bijgevolg ook de marges van de Hollywood acteurs een krimp zullen krijgen.
De Netflixen van deze tijd zijn een steen in de schoen van heel wat filmstudio’s omdat ze voor hun films enkel maar een initieel aankoop bedrag hebben gekregen en niet betaald worden voor het aantal views, maar de kijkers zijn ondertussen wel wild van de formule. De klok nu willen terugdraaien zal geen gemakkelijke klus worden. Maar deze PVOD lijkt eigenlijk wel een slimme zet. Je geeft een film een soort exclusiviteitslabel. Bijgevolg kan je een streaming release plannen, nadien een periode waarin de Blu-ray verschijnt en daarna eventueel doorsluizen aan SVOD diensten. Als je weet dat een bioscoopfilm eigenlijk maar de eerste 4 weken van zijn release geld maakt (met uitzondering van een paar gigantische blockbusters) is het geen verrassing dat studio’s eigenlijk ook een beperking willen opleggen van een periode van 4 weken ‘wereldwijd’. Dit zou er dan ook voor zorgen dan ze meteen kunnen overstappen op streaming, terwijl de film nog kan genieten van de vele media-campagnes en de aandacht die het kreeg op defilmblog.be (wink wink) en andere filmsites.
En wie is het grootste slachtoffer van PVOD? Inderdaad, de bioscoopuitbaters, die nu al op hun tandvlees zitten en met de Corona-lockdown nog een een torenhoog verlies mogen wegwerken. Universal heeft zelfs na het relatief succes van Trolls 2 nu nog meer films willen aanbieden via PVOD. Het was een aankondiging die tevens een tegenreactie ontketende want volgens de Independent heeft AMC (de grootste exploitatnt in de States met 1000 bioscopen en 11’000 schermen) aangekondigd om geen Universal films meer in hun zalen te vertonen. Disney en Warner bekijkt van op een afstand het schouwspel en genieten ervan. En bij deze worden het interessante tijden om te zien hoe een film als F9 het in zijn bioscooprelease zal doen zonder AMC.
You Should Have Left komt overal uit op PVOD op 19 juni 2020.
Ik ga niet dezelfde prijs betalen om een film te zien op mijn computer als in de bioscoop op een gigantisch scherm met Dolby Atmos.
Het is precies een jaar geleden dat ik nog naar de bioscoop ben geweest en dat was voor Endgame, die echt wel een bioscoopfilm was. Een film als deze kan je gerust thuis bekijken.