Site icon De FilmBlog

John Trank mocht van de studio geen zwarte actrice casten in Fantastic Four

De titel van dit bericht lijkt beladen, maar dat is de essentie van wat regisseur Josh Trank nog kwijt wou aan het magazine Geeks of Color, over zijn gefaalde Fantastic Four (2015). Tijdens één van zijn pers-interviews voor de release van zijn nieuwe film Capone (2020) kreeg hij uiteraard nog wat vervelende vragen over zijn vorige film die niet alleen een box-office flop werd maar tevens door pers en publiek met de grond gelijk was gemaakt. En daarover had hij toch iets opmerkelijks te vertellen.

Johnny Storm in Fantastic Four wordt gespeeld door Michael B. Jordan, maar in het eerste concept van Trank was Johnny niet het enige zwarte lid van die familie. Ze zouden allemaal zwarte personages zijn, maar de studio wou dit niet. En nu in een periode waarin ‘Black Lives Matter’opnieuw voorpagina nieuws is, moest hij dit blijkbaar nog even kwijt. Voor alle duidelijkheid, in de oorspronkelijke ‘Fantastic Four’ strips van Marvel zijn het 4 blanke personages. Hij zei het alsvolgt:

“Daarover zijn achter de schermen veel controversiële gesprekken gevoerd. Ik was vooral geïnteresseerd in een zwarte Sue Storm, een zwarte Johnny Storm en een zwarte Franklin Storm. Maar wanneer je te maken hebt met een studio in zo’n grote film, wil iedereen grote sterren op de affiche, zoals bijvoorbeeld een Margot Robbie. Maar toen ik met een zwarte actrice kwam aandraven waren de reacties enorm terughoudend. Als ik daarop terugkijk, had ik gewoon moeten opstappen en ik schaam me ervoor dat ik dat niet heb gedaan. Omdat dat niet de waarden zijn waar ik voor sta in mijn eigen leven; dat waren toen of nooit de waarden voor mij. Omdat ik iemand ben die altijd praat over opkomen voor waar ik in geloof, zelfs als dat betekent dat mijn carrière gevaar loopt. Ik voel me slecht dat ik het niet meer op tafel heb geklopt. Ik heb het gevoel dat ik in dat opzicht ben gefaald.”

Trank gaat niet in detail over de reden waarom de studio hem heeft teruggefloten, maar hij insinueert dat meer dan één zwarte hoofdrolspeler in een superheldenfranchise – dat traditioneel wordt afgebeeld als volledig wit – destijds naar verluidt te veel was voor de 20th Century Fox film. En we zullen het hem maar toegeven, er zijn bijzonder weinig zwarte superheldinnen. De laatste jaren is er toch een trendbreuk geweest en nu krijg je steeds meer zwarte acteurs te zien in belangrijke rollen (denk maar aan de nieuwe James Bond film of de nieuwe Christopher Nolan film)

Zoals Trank het uitlegt, had dit het moment moeten zijn dat hij wist dat Fantastic Four een gedoemd project zou worden. Voor hem was het duidelijk, indien de studio executives bereid waren om hun raciale vooroordelen aan de kant te schuiven, dit de kwaliteit van je film zou hebben bevorderd, en door dit niet te doen gaven ze waarschijnlijk niet om de kwaliteit ervan in het algemeen. Een wel heel forse uitspraak.

Maar laten we de zaken eens van een andere kant bekijken. Denkt hij nu echt dat 1 of 2 zwarte acteurs de kwaliteit van zijn film zou hebben aangepast? Het script trok op de ballen! De film heeft bijvoorbeeld geen tweede act. Er is een begin en een einde, maar geen midden, en op dit punt crasht de reboot. We duiken meteen in een gehaast en verminkt einde, waardoor dit gemakkelijk gezien kan worden als één van de meest teleurstellende en vreselijke comic-adaptaties aller tijden. Elke hint van een wezenlijk verhaal verdampt en we blijven achter met een film die niet veel beter is dan Catwoman. Wie je ook had gecast dit had de essentie van het probleem niet veranderd. En nu de studio is verkocht een Disney en het maar al te simpel om nu de David tegen Goliath te gaan uithangen. Er is niemand meer die wederwoord kan bieden. En ‘last but not least’, Trank suckt als regisseur. Hij heeft drie films gemaakt en twee ervan zijn het bekijken nauwelijks waard. Maar ik vond dit nieuws toch belangrijk om te laten zien hoe films soms gebruikt en misbruikt worden voor politieke doeleinden.

Exit mobile version