De meningen zijn verdeeld over schrijver/scenarist Damon Lindelof. Wij hadden hier zelf ook heel wat gemengde gevoelens over zijn spraakmakende “Lost” serie, maar ik hield wel van zijn serie “The Leftovers”. Hetzelfde kan gezegd worden over zijn filmscripts, ik denk dan maar aan zijn Prometheus (2012) script die bol stond van de religieuze verwijzingen. Maar ik keek nu toch wel uit naar zijn interpretatie van de Watchmen comics van Dave Gibbons en Alan Moore in de gloednieuwe HBO serie “Watchmen”. Spijtig genoeg zal ik na 4 episodes afhaken.
De nieuwe HBO-serie is dus niet bestemd voor de diehard fans van de comic, een project die er anders wel had mogen komen als tv-serie. Deze serie neemt de naam over, een aantal Watchmen elementen en het gegeven van de alternatieve werkelijkheid, maar heeft voor de rest zo goed als niks te maken met de comic. Meer nog, ik had het gevoel na 4 episodes dat deze Watchmen eigenlijk niet veel te vertellen heeft en de comic gebruikt als behangpapier om de schijn te wekken te behoren tot deze club. De serie begon nochtans sterk met een waargebeurde gebeurtenis in de Black Wall Street waar in 1921 de Tulsa Race Massacre plaatsvond. In 1921, in de loop van ongeveer 18 uur, bombardeerden duizenden blanke Oklahoma-mannen het welvarende Afro-Amerikaanse district Greenwood. Duizenden huishoudens, vestigingen en buurthuizen werden vernietigd in een aanval waarvan historici nu denken dat ze het leven hebben gekost aan bijna 300 zwarte burgers. Met duizenden mensen die uit de samenleving werden gesleurd werd een boeiende gemeenschap vernietigd, zijn de culturele en de economische repercussies nog moeilijker te kwantificeren. Het is één van de ergste wreedheden van racistisch geweld in de Amerikaanse geschiedenis. En tevens één van de minst bekende. Op aandrang van de gouverneur van Oklahoma James Robertson werd er een Grand jury in het leven geroepen die onderzoek deed naar de verantwoordelijken van de rellen. Een geheel blanke jury oordeelde dat de rellen toe te schrijven waren aan de zwarte gemeenschap en gebrekkig overheidsingrijpen. Niemand werd uiteindelijk vervolgd.
Vanuit deze “zwarte bladzijde” uit de geschiedenis, maakt Watchmen zijn fantastische verhaal met zijn superhelden, en deconstructie van de samenleving en geloofssystemen; en vertelt tevens ook het verhaal van een badass gemaskerde agent die verkleed in een non-kostuum criminelen te lijf gaat. En uiteindelijk zou de serie ook moeten gaan over hoe desinformatie patriottisme en gemeenschap kan verzieken. De serie pakt uit met een alternatieve versie van modern Amerika, geïnspireerd door Moore’s grafische roman. Robert Redford is president. Er is geen internet en geen smartphones. Vietnam is een staat. Waakzaamheid is verboden, maar politieagenten lijken sterk op elkaar en dragen maskers om hun identiteit te verbergen na een gruwelijke daad van terrorisme door een haatgroep genaamd de ‘Zevende Kalvary’ met Rorschach maskers, die talloze officieren en hun families voor dood achterlieten.
De hoofdactrice uit de serie lijkt Regina King als Angela Abar, de eerder genoemde als non gekostumeerde politieagent, die ook een liefhebbende vrouw en moeder is en één van de weinigen die de terroristische aanval op de politie, bekend als de Witte Nacht, heeft overleefd. King is een geweldige actrice en ze konden geen betere vertolker hebben gevonden om deze serie te leiden. Ze kan zowel een staalharde vrouw zijn als een emotionele wervelwind. Dus op vlak van casting heb ik eigenlijk weinig op aan te merken.
© 2019 HBO
En ze worden tevens omringd door even intrigerende personages en talentvolle acteurs. De altijd uitstekende Tim Blake Nelson zien we als een mede-politieagent en menselijke leugendetector die de naam ‘Looking Glass’ heeft, net als Don Johnson als de omsnoerende politiecommandant Judd Crawford en Louis Gossett Jr. als een mysterieus figuur die Angela’s leven en de gevestigde orde dreigt te ontwrichten met de geheimen die hij heeft. En uiteindelijk is er ook nog Jeremy Irons, Frances Fisher en Yahya Abdul-Mateen II.
Dit was voor mij gewoon “fake news”. Waarom dat deze serie Watchmen heet is mij nog niet geheel duidelijk. Het heeft zelfs niks met superhelden te maken maar lijkt meer op een drama met vreemde kostuums. Het is zelfs niet helemaal duidelijk wat Lindelof eigenlijk wil vertellen, buiten het surfen op de ‘woke cultuur’ met een ‘Black Lives Matter’ verhaal die eigenlijk twee jaar na datum is. Van wat ik heb kunnen opsteken uit deze 4 episodes is dat er een racistische KuKluxKlan-achtige samenzwering is die iets van plan zijn, een rijke Adrian Veidt gespeeld door Jeremy Irons die klonen maakt om deze nadien te vermoorden voor de fun, het rorschach-symbool uit de Watchmen comics nu gezien wordt als een soort nazi hakenkruis. Het script is niet alleen slaapverwekkend maar ook gewoon oninteressant met geen enkel personage waar je een beetje voor kan voelen. Dat de comic Watchmen een politieke context verschaft zal ik niet ontkennen, maar dat de comic aan politiek wou doen is een complete misvatting. Deze serie wil duidelijk aan politiek doen, niet omwille van hun sympathie voor gender-minderheden, niet-blanken en vrouwen, maar wel omdat zo de serie meer ‘woke’ zou zijn en dus kan surfen op het debat zonder echt inhoudelijks iets nieuws te vertellen. Alles verpakt in een Watchmen jasje om zo de pers – die geen bal van het oorspronkelijke bronmateriaal afweten – om de tuin te leiden (Op RT staat de serie op 96% fresh rating).
Kijk, hadden ze een serie willen maken over racisme of zelfs een serie over de Tulsa-rassenrellen, dan was ik volledig mee. Maar maskeer uw onvermogen om origineel te zijn niet met behangpapier van ‘Watchmen’.