Laat je door de quote ‘From the producers of Stranger Things’ of de futuristisch uitziende poster niet in de war brengen. Kin (2018) is allesbehalve een sciencefictionfilm en je zal zwaar teleurgesteld zijn, moest je pure onversneden sciencefiction verwachten. Kin zou je eerder kunnen bestempelen als een familiedrama met elementen van een roadtrip, heistmovie, thriller, sciencefiction en wraakfilm. Het is zo’n bont allegaartje aan thema’s dat Kin verdrinkt in zijn eigen bedoelingen.
Korte inhoud: De veertienjarige Elijah Solinski (Myles Truitt) woont samen met zijn adoptievader Hal (Dennis Quaid) in Detroit. Eli’s moeder is een paar jaar geleden gestorven en Hal is een strenge vader voor de jongen. Daar heeft hij zijn redenen voor want Hals biologische zoon Jimmy (Jack Reynor) zit al zes jaar in de gevangenis. Hal wil niet dat de jonge Eli op hetzelfde criminele pad beland als zijn stiefbroer. Maar wanneer Jimmy vrij komt, beginnen de problemen.
Het blijkt dat Jimmy 60.000 dollar verschuldigd is aan de gevaarlijke bende van Taylor Balik (James Franco) die hem in de gevangenis bescherming bood. Uiteraard kan Jimmy dat bedrag niet betalen en dus besluit hij het kantoor waar zijn vader werkt te overvallen. Dat loopt gruwelijk mis en Hal en Taylors broer Dutch (Gavin Fox) komen daarbij om het leven. Jimmy vlucht met het geld en maakt Eli wijs dat ze op vakantie gaan naar Lake Tahoe waar Hal op hen wacht.
Uiteraard worden ze achtervolgd door Taylor en zijn bende, de politie én een paar aliens die het wapen terugwillen dat Eli tijdens een rooftocht naar het financieel aantrekkelijke koperdraad heeft gevonden en meegenomen. Het futuristisch uitziende wapen is mysterieus, krachtig en vooral heel dodelijk. Tijdens hun trip ontmoeten Eli en Jimmy danseres Milly (Zoë Kravitz) die ze bevrijden uit de klauwen van haar pooier.
Aan de korte inhoud kan je al merken dat Kin zowat alle kanten uitstuitert. Het scenario van Josh Baker, Jonathan Baker en Daniel Casey is dan ook het grootste minpunt van deze film. Het lijkt alsof de schrijvers niet goed weten waar ze met Kin naartoe willen en dan maar allerlei genres bij elkaar hebben gekapt en daarvan een film hebben gemaakt. Zo werkt het helaas niet en het gebrek aan samenhang maakt van Kin een verwarrend en rommelig geheel. Zo is het aanvankelijk helemaal niet duidelijk waar het wapen dat Eli vindt vandaan komt. Het ligt tussen een paar lichamen uitgedost in futuristische pakken in een verlaten loods. Er is duidelijk een gevecht geweest, maar waarom en met wie, daar heb je het raden naar.
De jonge Eli loopt daarna de rest van de film met een futuristisch wapen in zijn handen, maar het effectief gebruiken duurt veel te lang. Of wanneer de broers Solinski naar een stripclub gaan, dansen de meisjes in een zedige bikini. Het blijft erg braaf en een scheut durf en actie had deze film zeker goed gedaan. Nu wil Kin de balans tussen actie en familiedrama een beetje te mooi in evenwicht houden waardoor de film peper en pit mist en vooral gericht lijkt op een young adultpubliek.
Ook de personages zijn door de scenaristen niet degelijk uitgewerkt waardoor de acteurs aan hun lot worden overgelaten. Verrassend is dat de jonge Myles Truitt zich daarbij nog het best uit de slag weet te trekken als Eli Solinski. Dennis Quaid daarentegen is niet geloofwaardig als Hal Solinski en James Franco speelt vooral James Franco in gangstermodus. Maar het is vooral Jack Reynor die als Jimmy Solinski echt niet uit de verf komt. Dat de personages daarbij clichédialogen als ‘als ik hard voor je ben, is het omdat de wereld hard is’ declareren, maakt duidelijk dat de scenaristen niet de beste dialoogschrijvers zijn.
© Belga Home Video
Josh en Jonathan Baker nemen naast het scenario ook de regie van Kin voor hun rekening. De film is overigens gebaseerd op hun eigen kortfilm The Bag Man die de aandacht trok van Dan Cohen, de producent van “Stranger Things”. Het is vreemd dat een film als Kin een bioscooprelease heeft gekregen en niet terecht is gekomen op Netflix. De Bakers hebben immers grote plannen met Kin want in de finale blijkt dat ze hopen dat hun debuutfilm het begin is van een heuse franchise.
Op zich is het idee van Kin niet slecht en als de Bakers hun draai hebben gevonden, beslist hebben waar ze met deze franchise naartoe willen en mits enkele aanpassingen aan de cast, kan hier nog wel iets inzitten. Er zijn al van mindere ideeën series gemaakt. Als losstaande bioscoopfilm is deze Kin echter veel te ongestructureerd en wisselvallig.
De blu-ray van Kin is vanaf 2 januari verkrijgbaar. Daarop enkele extra’s als een audiocommentaar met Josh en Jonathan Baker, verwijderde scènes, de kortfilm, een making of en een feature over de special effects van de film.
Beoordeling: 2 / 5
Recensie door Karen op 06 maart 2019