Hoeveel celebrities en Hollywood persoonlijkheden zijn er de laatste paar jaar niet in opspraak gekomen in de nasleep van de #MeToo purge-wave en verdwenen van het toneel. Soms terecht (Weinstein), soms compleet van de pot gerukt (Gunn). Bestaat er zoiets als een tweede kans voor celebrities nadat ze publiekelijk aan de schandpaal werden genageld? Wel in het geval van Mel Gibson wel.
Gibson kreeg de wind van voor toen hij dronken in een politiewagen een antisemitische scheldtirade begon in 2006 en in 2009 werd hij beschuldigd door zijn ex-vrouw van Huiselijk geweld, ondersteund met wat sappige audio-tapes. In 2010 begon hij de bal terug op te pikken met Edge of Darkness, kreeg heel wat erkenning voor zijn rol in Blood Father (2016) maar het was zijn regie-werk in Hacksaw Ridge (2016) – waarvoor hij een Oscarnominatie kreeg – die hem van alle zonden kwijtschelde.
Nu zou Gibson bezig zijn met een remake voor Warner Bros Pictures van de Sam Peckinpah’s film The Wild Bunch (1969). The Wild Bunch (2019) zou hij gaan regisseren. Een eerste draft werd geschreven door Brian Helgeland en David Ayer, en nu zou hijzelf de pen hebben opgenomen samen met Bryan Bagby. Het verhaal volgt een groep verouderde boeven die op zoek zijn naar een laatste grote score.
De originele film was een gewelddadig episch western over ouderwetse outlaw Pike Bishop gespeeld door William Holden, die zich voorbereidt om met pensioen te gaan maar nog een laatste treinoverval wil ondernemen. Samen met zijn bende, waaronder de Nederlandse Engstrom (Ernest Borgnine) en de broers Lyle (Warren Oates) en Tector Gorch (Ben Johnson), ontdekt Bishop dat de overval een valstrik is die voor een deel in scène is gezet door zijn ex-partner, Deke Thornton (Robert Ryan). Terwijl de overblijvende bende zijn toevlucht zoekt op Mexicaans grondgebied, volgt Thornton hen, wat resulteert in hevige vuurgevecht met veel slachtoffers. ‘
De film werd bekritiseerd vanwege het buitensporige geweld toen het werd geopend, en dit is meteen een goede reden waarom Mel Gibson de geschikte regisseur is voor deze prent. Hij is verzot op gewelddadige cinema. Net zoals bij Peckinpah is extreem geweld voor de regisseur een soort catharsis is, een vrijlating die tot geweldige dramatische cinema kan leiden. Regisseur Tony Scott had plannen om de film te regisseren, maar zijn zelfmoord in 2012 sloot het project af. Later was Will Smith in gesprek om in de film te spelen, maar dan in een soort hedendaagse reboot. Dat gebeurde ook niet. Nu zal Gibson het proberen.
Naast deze remake is Gibson ook nog steeds bezig met het uitwerken van een Wereld Oorlog 2 film, naast zijn The Passion of the Christ: Resurrection die ook nog steeds op de planken ligt.