“You’ve got a creepy friend.” “I know.” Het is een van de dialogen in Thoroughbreds (2017) en vormt een simplistische, maar correcte weergave van de film waarin twee tieners snode plannen smeden voor de stiefvader van een van hen. Thoroughbreds is een aparte film, die vooral op alternatieve filmfestivals te zien was, maar wel eentje waarvan het talent van cast en regisseur afspat. Mits een beetje meer scherpte had dit een onvervalste topper kunnen zijn.
Korte inhoud: Lily (Anya Taylor-Joy) en Amanda (Olivia Cooke) zijn twee jeugdvriendinnen die elkaar jaren niet meer gezien hebben, maar door de moeder van Amanda terug met elkaar in contact komen. Lily is ondertussen opgegroeid in een rijk milieu en zit op een chique kostschool. Haar moeder heeft een relatie met Mark, een man die Lily grondig haat omdat hij haar onder andere naar een gesloten school wil overbrengen.
Amanda daarentegen is opgegroeid tot een buitenbeentje dat fysiek niet in staat is gevoelens te hebben. In de loop der jaren heeft ze zichzelf aangeleerd op commando te lachen of te huilen (“the technique”). Haar eigenaardige gedrag drijft haar omgeving tot wanhoop en dus zoekt haar moeder toenadering tot Lily zodat Amanda opnieuw vriendschap kan voelen. De twee jongedames samen vormen echter een dodelijke cocktail met dodelijke plannen.
Na de openingsscène voel je al dat deze Thoroughbreds een bijzondere film is. In deze scène zien we Amanda naar de kop van een paard staren waarna het beeld overgaat in een close-up van een mes. Later komen we te weten wat er precies is gebeurd en waarom. Vervolgens zien we in een lang shot Amanda uit een auto stappen, bij een riante villa aanbellen en het huis verkennen terwijl de huishoudster op zoek gaat naar ene Lily.
De introductie van Amanda is eigenaardig maar trefzeker. We zien Amanda door het huis wandelen, een grimas trekken in elke spiegel die ze voorbijkomt (om haar lach te oefenen, zo leren we iets later), ongegeneerd nieuwsgierig is en zich niks aantrekt van de heersende sociale conventies. Ook niet in de volgende scènes waarin ze bijles krijgt van Lily. De twee meisjes lijken tegenpolen, maar op een duister niveau lijken ze elkaar te vinden.
Veel van de sterkte van Thoroughbreds ligt aan de uitstekende vertolkingen van de jonge actrices. Cooke, die we kennen uit Ready Player One of “Bates Motel” kruipt onder je huid als de eigenaardige Amanda die geen emoties kent. Anya Taylor-Joy (Split en Morgan) is eveneens perfect gecast als het op het eerste gezicht normale rijkeluiskind Lily. Maar onder Lily’s schijnbare oppervlakkigheid blijkt er een heuse femme fatale te schuilen.
Een bijzondere vermelding is er ook voor Anton Yelchin, die de 26-jarige dealer Tim speelt die veroordeeld werd voor verkrachting van een minderjarige en droomt van zijn eigen weedimperium, maar eigenlijk een grote loser is. Het is de laatste rol van Yelchin die in 2017 omkwam bij een tragisch ongeval waarin hij geplet werd door zijn eigen Jeep die achteruit reed. Doordat Thoroughbreds twee jaar op de plank bleef liggen, betekent dit dat het de laatste film is met deze getalenteerde acteur.
© Universal Benelux
Het talent bevindt zich in Thoroughbreds echter niet alleen voor de camera maar ook erachter. Debuterend regisseur Cory Finley toont zich een filmmaker met een aparte kijk. Vaak laat hij de camera rusten op een beeld terwijl de actie zich verplaatst buiten beeld. De meeste filmmakers zouden dan de camera laten meedraaien, maar Finley kiest bewust voor een suggestieve camera die veel overlaat aan de verbeelding van de kijker. Hoogtepunt is een scène op het einde van de film waarin je zes minuten lang naar een slapende actrice zit te kijken terwijl je weet dat er buiten beeld een cruciale gebeurtenis is elders in het huis.
Het maakt van van Thoroughbreds een heel stijlvol in beeld gebrachte film. Enkel jammer is dat het niet echt duidelijk is wat de film precies wil zijn. Voor een zwarte komedie zit er te weinig humor in, voor een psychologisch drama hebben de personages een tikkeltje te weinig diepgang, voor een thriller zit er te weinig spanning in en voor een actiefilm is er te weinig actie. Het maakt dat deze Thoroughbreds een beetje noch vis noch vlees is.
Het scenario stelt niet echt veel voor en je kan al vrij vroeg raden waar de plot naartoe wil. Stiefvader Mark wordt ook iets te stereotiep neergezet als de grote boeman van Lily. Het tempo ligt ook vrij traag maar met een speelduur van 91 minuten klokt de film op tijd af. Thoroughbreds steekt er vooral bovenuit vanwege de knappe vertolkingen en regie en het duistere randje dat rond de film hangt. Deze maken de film zeker de moeite waard, met een beetje meer scherpte had dit een topper geweest.
De Blu-ray van Thoroughbreds is inmiddels beschikbaar. Op het schijfje twee deleted scenes, een korte feature over de belangrijkste personages en een extra over de look van de film, met interviews met Cory Hinley, Olivia Cooke en Anya Taylor-Joy.
Beoordeling: 3 / 5
Recensie door Karen op 25 augustus 2018