5 redenen waarom The Dark Tower flopt aan de box-office

In een vorige post hadden we het over de pijnlijke box-office flop van The Dark Tower (2017), vandaag gaan we eens proberen de mogelijke redenen achter deze mislukking te achterhalen. Sony had nochtans het productiebudget niet hoger dan 60 miljoen gezet maar de film kreeg nauwelijks 31 miljoen binnen in zijn eerste week wereldwijd.


the_dark_tower_box-office_flop.jpg

© 2017 Sony Pictures

De film moet tussen de 125 tot 160 miljoen opbrengen om nog maar break-even te zijn – en het ziet er naar uit dat dit niet gehaald zal worden. Verwacht wordt is dat deze film zal stranden op 60 miljoen.

 

5 redenen waarom The Dark Tower flopt

 

1. The summer of 2017

Misschien vreemd om te openen met een reden die los staat van de film, maar deze zomer is bijzonder brutaal voor heel wat potentiële blockbuster films. Heel wat producties, gaande van Valerian, The Mummy, Alien: Covenant tot King Arthur , hebben moeite om nog maar break-even te zijn. Iets wat in een recent verleden vrijwel onmogelijk leek, want een filmster + indrukwekkende visuele effecten + groot budget, draaide meestal uit op een box-office succes los van de kwaliteit van de film. Dit is niet meer het geval. En dan zie je films als Dunkirk (2017) – die eigenlijk in de winter had moeten uitkomen en ontdaan van grote filmsterren in de hoofdrol – die de nummer 1 positie domineren.

2. Ingewijden vs niet-ingewijden

Dat is een reden dat ik al in een vorige post heb aangesneden maar de film nam een immens risico te beginnen daar waar de boeken van Stephen King waren beëindigd. Enerzijds zal je zo heel wat teleurgestelde fans hebben die de boeken hadden gelezen en eigenlijk hiervan een filmversie wilden zien, en anderzijds de overgrote massa die geen fluit afweten van de saga en met de trailer een heel verwarrend verhaal zagen waar ze niet meteen vat op kregen. Dit is een beetje zoals Lord of the Rings willen verfilmen en je verhaal beginnen bij de laatste battle in Minas Tirith. Anderzijds had het ook niet slim geweest om ‘alle’ boeken in één film te gieten. Er is voldoende materiaal voor een solide prent waarin het fundament van de mythologie uiteengezet kon worden. Tot overmaat van ramp is de duurtijd van The Dark Tower amper 95 minuten. Dan weet je meteen – als ingewijde in de wereld van Stephen King – dat de makers het bronmateriaal zonder veel respect hebben behandeld.

3. Negatieve reviews

Wanneer een franchise onderuit wordt gehaald door de pers, zal de impact minimaal zijn bij de bioscoopbezoekers, want zij weten waarover het gaat en willen met hun eigen ogen zien hoe slecht deze film wel is (cf. Suicide Squad, Batman vs Superman, Transformers,…). Deze Dark Tower is nog GEEN franchise en bijgevolg komt kritiek van de pers véél zwaarder aan (cf. The Mummy, King Arthur,…). En het was niet alleen een beetje slecht, de film kreeg nauwelijks 18% op Rotten Tomatoes. De commentaren waren ook zeer hard, in de stijl van “Het enige goede aan deze film zijn de acteurs, als je ze al kon zien in de vreselijk slechte belichting”. Of nog “Inconsistent, incoherent, teleurstellend, cheesy”.

4. Slechte mond-aan-mond reclame

Dit is een reden die aanleunt bij het derde puntje, ook al heeft het marketing department niets ondernomen om het tij te keren. Toch was de slechte mond-aan-mond reclame al aanwezig nog voor de persvisies, en een studio die zijn producties in bescherming neemt zou deze trein van negativiteit al lang hebben kunnen keren. Sony trok er zich blijkbaar niet teveel van aan. Een paar maanden geleden waren er al geruchten over een drietal test-screenings die niet meteen veel geruststelling bood, over 6 miljoen dollar reshoots, over Sony die twijfelde aan de capaciteiten van regisseur Nikolaj Arcel tot zelfs berichten dat ze overwogen om een andere regisseur aan boord te brengen om de film alsnog een betere montage te geven en het feit dat de 2 studio’s (Sony Pictures en Media Rights Capital) blijkbaar niet op dezelfde golflengte waren. Samen met de releasedatum die verschoven werd (van januari tot februari tot juli en uiteindelijk augustus) ontstond er bij het publiek het gevoel dat deze trein aan het ontsporen was.

5. Te weinig ambitie

Je zou denken, deze film heeft teveel gekost. Hadden ze het met 20 miljoen gemaakt dat had deze film nog redelijk winstgevend kunnen zijn. Fout! Sony heeft deze potentiële franchise op een totaal verkeerde manier aangepakt. Dit had een saga kunnen worden, meer dan dan King Arthur kon zijn. Maar dan hadden ze aan hun mythologie moeten werken en een plan hebben uitgewerkt voor verschillende films. En misschien mocht de eerste film ook wel 100 miljoen dollar kosten en konden ze misschien ook een regisseur aantrekken van een zeker kaliber. Ron Howard en J.J. Abrams waren op een gegeven punt betrokken bij het project, en de redenen voor hun vertrek zijn uiteenlopend. Toch lijkt er mij één reden cruciaal: te weinig geld. Wanneer je een ambitieuze film wil maken, kan dat véél geld kosten. Sony had Abrams een blanco cheque moeten geven en zich teruggetrokken van het creatief proces. Nu hebben ze hun energie gestoken in een verstandige boekhouding en kijk naar het resultaat.

***Related Posts***
03/08/2017: ‘Gunslinger’ film The Dark Tower lijkt complete ‘misfire’
20/03/2017: The Dark Tower trailer

2 Comments

  1. Marvin

    Ik ben deze film niet gaan zien omdat het me gewoon niet aansprak. De trailer zag eruit als een fantasy science fiction western, misschien net iets teveel genres in één film.

    Reply
  2. Vince

    Arcel had eerder gezegd dat andere personages uit het boek geïntroduceerd zouden worden in eventuele vervolgen, maar met deze cijfers denk ik dat hij de sequel op zijn buik mag schrijven.
    Er zijn ook plannen voor een serie over het vierde boek, hopelijk wordt dit ook niet opgedoekt.

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *