Begin dit jaar hebben we één van de beste en meest leuke comic adaptaties gehad met Deadpool (2016), met Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) hebben we een dieptepunt bereikt van saaiheid en onzin. Maar gelukkig is er nu de Blu-ray met een extended cut, en eigenlijk is deze cut eigenlijk wel beter dan de bioscoopversie.
Korte inhoud: Uit angst voor het handelen van een god-achtige superheld die aan niemand verantwoording hoeft af te leggen, neemt Gotham City’s eigen formidabele en krachtige burgerwacht het tegen Metropolis’ meest vereerde redder op. Tegelijk worstelt de wereld met de vraag wat voor held het nodig heeft. En met een oorlog die tussen Batman (Ben Affleck) en Superman (Henry Cavill) woedt, komt snel een nieuwe dreiging op, die de mens in groter gevaar dan ooit tevoren brengt.
Ik had zo’n hoge verwachtingen bij deze film, gezien de visuele stijl van Zack Snyder opnieuw de steun kreeg van Christopher Nolan. Ik was zelfs geen al te grote fan van Man of Steel (2013) en zijn onverklaarbaar terraforming plot, maar het had effectief momenten van genialiteit. Ja zelfs de meer “science-fiction/fantasy” approach vond ik heel goed werken en bijzonder interessant. Maar halverwege viel de film in mekaar en werd het een cgi-fest. Deze Batman v Superman is meer Snyder dan Nolan, en het beetje karakterontwikkeling werd ingeruild voor visueel vertier. Ja, de fotografie ziet er geweldig uit, de visuele effecten waren uitmuntend en de acteurs deden hun best met wat ze kregen. Ik snap niet waarom zoveel mensen van deze film houden, want we zitten niet heel ver van de leeghoofdige wereld van Michael Bay.
Hoe iemand zo’n beroerde film aflevert met ZOVEEL talent voor en achter de camera, én met zo’n coole franchise als Batman, is mij een raadsel. Ik weet zelfs niet goed waar ik deze review moet beginnen want ik heb na het zien van deze prent niet gezwegen over wat er allemaal fout was. Bij momenten had ik de indruk dat Warner Brothers en Dc Comics een soort introductiefilm aan het maken waren voor hun Justice League (2017) prent, in plaats van een goed verhaal te vertellen met twee comic iconen. Indien je Batman v Superman nog niet hebt gezien, stop dan hier met lezen, want ik kan deze film niet reviewen zonder te spoilen. En gezien deze prent beneden zijn niveau presteert, voel ik mij groepen om een aantal van mijn vingers op de verschillende etterende wonden te leggen.
Laat ik beginnen met het beste van de film, en dat vind je in de eerste 40 minuten. Ben Affleck is een interessante acteur voor de rol van Batman, ook al vond ik Christian Bale een véél betere Wayne/Batman. Deze Batman is meer muscles over brains, en ik had gehoopt op iets meer vernuft. Anderzijds heeft Ben Affleck heel wat onnozele scènes die het voor hem niet gemakkelijk maakt om zijn personage te ontwikkelen. Ja, ik wil een stand alone Batman film zien met Ben Affleck, maar dan NIET in regie van Zack Snyder. De man heeft twee kansen gehad, laten we iemand anders achter de camera zetten. Superman doet feitelijk niks in deze film. In Man of Steel wil weten wat een held zijn betekent, in deze film zien we Mr. Destruction die Lois Lane redt en boel zoekt met Batman. That’s it!
Snyder kan een film goed inpakken, maar hij is een beroerd verhalen-verteller. Hij probeert de gravitas van Nolan te imiteren, maar met een Michael Bay script en intentie. Het gevolg is dat je een film hebt voor volwassenen met de inhoud voor kleuters. En dat zal volgens mij wel pijn doen aan de box-office, want véél jongeren én volwassenen zullen deze film saai vinden – om compleet verschillende redenen. Bepaalde scènes met Batman zagen er wel bad-ass uit, maar op een gegeven moment werden we getrakteerd op een Robocop-Batman die zijn brains met zijn cape thuis had gelaten en zich transformeerde in een onnozele koelbloedige killer. Er zit tevens geen build-up in de relatie tussen Superman/Clark Kent en Batman/Bruce Wayne. Er zit één conversatie in de film tussen die twee die hooguit 2 minuten duurt en waar ze eigenlijk naast elkaar praten. Hetzelfde kan gezegd worden van Doomsday. Plots is hij er en voelt aan als Sandman in Spider-Man 3 (2007), een film met een clash tussen Spider-Man en Venom, maar dan komt Sandman in actie. Visueel fascinerend personage maar het voelde als een nevenplot van geen enkel belang. Waarom ze geen kleine set-up introductie hebben gemaakt van Doomsday in het begin, is mij een mysterie. Ik dacht dat ze Doomsday gingen teasen! Nope, ze brengen hem erin én ***spoiler*** the death of Superman, hebben ze ook in deze film gestoken. This is so stupid. Waarom moest dit er ook nog bij. Wou Zack Snyder een einde à la Inception? Uiteraard is hij niet dood, maar op dat punt maakte het voor mij niet veel meer uit.
© Warner Bros. Home Entertainment
Ik zeg niet dat er teveel karakters in deze prent zitten, maar geen enkele kon me echt overtuigen. Neem nu Wonder Woman. Wat komt dat personage doen in een film genaamd ‘Batman v Superman’. Ik heb de indruk dat de makers geen keuze konden maken tussen een Batman v Superman film of een ‘Dawn of Justice’ introductie film op de Justice League franchise. Het resultaat is dat alles heel onevenwichtig aanvoelt en we van scene naar scene gaan zonder dat we een cohesie voelen. Gal Gadot – die fysiek geen slechte actrice is voor de rol – heeft pakweg 12 dioloogzinnetjes en een screentime van misschien 10 minuten en op geen enkel moment heeft ze een impact op het verhaal of begin je maar een beetje interesse te hebben in haar beweegredenen. Al haar scènes werden tevens zwaar gespoiled in de trailers en haar beste scenes waren deze waarin ze niet sprak – want wanneer ze spreekt komt alles bijzonder houterig over! En Christopher Nolan kon Snyder hiermee niet helpen want hij heeft zelfs een bedenkelijke trackrecord in het regisseren van vrouwen (cf. Rachel Dawes, Talia al Ghul). Er zit een halfbakken plotlijn in met een foto waarop ze poseerde uit WO I (in België nota bene) maar die ze nu uit het Lex Luthor archief wou verwijderen. Op het einde van de rit heb je geen enkel idee wat de bedoeling van haar introductie was, en tijdens het Doomsday gevecht wordt ze er met de haren bijgesleurd. Er zit dan ook zo’n lichtvoetige quote in tussen de twee superhero bro’s: “I thought she was with you.” Hahaha, mijn lachspieren deden pijn, maar zelfs deze quote is idioot want Batman had Wonder Woman gevraagd te komen helpen om te vechten tegen het monster. Toch waren er momenten tijdens dat gevecht die me een beetje gerust stellen in de toekomstige Wonder Woman, hopelijk mét een andere regisseur aan het roer.
Een ander personage waar ik bedenkingen mee had was Lex Luthor. Ik vond de vertolking van Jesse Eisenberg niet slecht, maar ik snapte zijn motivaties op geen enkel moment. Ook het feit dat hij de identiteit kent van alle superhero’s begrijp je niet waarom hij daar niet eerder mee naar buiten is gekomen. De motivaties van Bruce Wayne zijn daarentegen wel duidelijker, en dat mocht wel in een film van 2 uur en 40 minuten. Het script slaat nergens op. Leg mij eens uit waarom Lex Luthor van Superman af wil? Het wordt gewoon niet uitgelegd. Er is geen motivatie voor alle personages met uitzondering van Batman. Zelfs de motivaties van Superman zijn onduidelijk! De enige motivatie voor Lex die enige logica zou hebben (en die ik zonet uit mijn duim heb gezogen) is dat zijn plan is om Metropolis te vernietigen zodat zijn Lex Corps (waarvan ik niet weet wat ze doen) de stad kan herbouwen, en in een gevecht te creëren tussen Batman en Superman en Doomsday creëert hij vernieling. Maar dat zit NIET in de film. Ook Lois Lane loopt rond in verschillende pakjes maar heeft 0% impact op het verhaal. Waarom heeft zij dan zoveel screentijd? Het enige wat we zien is dat deze ‘damsel in distress’ ad nauseam gered wordt door Superman. Er waren veel visueel geweldige actiescènes, maar ze lieten me koud omdat ik voor geen bal geïnvesteerd was in de personages. Ben ik een Marvel-geek? Dat heeft er zelfs niets mee te maken. Ik hou van Batman, en in zekere zin ook wel van Superman. Ik geef geen f@#k om Thor, maar ik begrijp Thor zijn motivaties en snap zijn handelingen.
© Warner Bros. Home Entertainment
En dat is misschien wel het grootste probleem, meer dan die talrijke scènes waar je niets van begreep zoals het moment waarin Batman het vrachtvervoer van de Kryptonite wil volgen met een tracking-bug die hij op de truck schiet. Ik vroeg me af, “ok, als hij wil weten waar dat voertuig naar toe rijdt, done! Go home! End of scene. Maar neen, dan besluit hij om nog wat voertuigen kapot te rijden. Why? Geen idee. Waarschijnlijk om er voor te zorgen dat we om de 15 minuten een actie-scène krijgen. En dan botst hij tegen Superman, die blijkbaar meer interesse heeft in een vigilante in een zwart pak, dan in het vervoer van de Kryptonite (in een houten kist en NIET in een loden kist). Ik begreep niet wat Superman daar kwam doen? En zo kan ik de gehele film uit elkaar beginnen raffelen want de logica was vaak zoek. En breek mijn mond niet open over die van de pot gerukte kidnapping van Supermans moeder, alsof ik een Superman wil zien die tegen Batman vecht omdat hij zijn moeder wil redden? WTF?! Welk kieken is met dat plotidee gekomen?! Your mom name is Martha! My mom’s name is Martha! Let’s be friends! Are you F’ing kidding me?! Dat is nog dommer dan “I got your mommy, now go and get the head of Batman!”
Ik heb me zo zitten irriteren en vooral omdat ALLE elementen aanwezig waren voor een ijzersterke comic adaptatie. Het script van Chris Terrio en David S. Goyer (die in een niet zo ver verleden ooit beweerde nooit een Batman vs Superman film te maken omdat het een toegeving zou zijn dat de creativiteit op is) is een onsamenhangende puinhoop van losse ideeën en tenenkrullende dialogen. Het is een lui script die teveel beroept deed op de voorkennis van de comic fans in plaats van zorgvuldig de zaken te introduceren. Denken dat ze de motivatie van Lex kunnen onderbouwen met een kleine babbel met de senatrice over bloemen is simplistisch, contextloos en ronduit dwaas. Het einde is belachelijk gezien iedereen weet dat Superman moet terugkomen voor Justice League, maar op dat punt van de film maakte het voor mij geen jota meer uit. Zijn de mensen dan nu tevreden dat Superman het Doomsday monster heeft gedood? Geen idee. Ja, het visuele vertier in de film is knap, maar wat heb je eraan als je geen beetje emotie voelt voor ook maar één van die vele personages. Batman v Superman: Dawn of Justice loopt momenteel in de bioscoop. De twee sterren gaan naar de visuele effecten, en de casting van Jeremy Irons als Alfred en een beetje voor Ben Affleck als Batman en een heel klein beetje voor Gal Gadot als Wonder Woman, ook al wacht ik op de stand alone films.
Vanaf 3 augustus is Batman v Superman: Dawn of Justice beschikbaar op 3D Blu-ray, Blu-ray, DVD en Video on Demand. De film verschijnt ook als 2 Disc 4K Ultra HD Extended Edition én in exclusieve ULT Digibook – versie. Alle Blu-ray – formaten van de Ultimate Edition bevatten een nog niet eerder vertoonde 30-minuten langere versie van de film. Een must voor elke fan gezien het extra beeldmateriaal eigenlijk voor heel wat verheldering zorgt op de oorspronkelijke versie! Op de Blu-ray versies is er tevens 2 uur bonusmateriaal, boordevol exclusieve video’s en featurettes van DC’s grootste superhelden.
Beoordeling: 2.5 / 5
Recensie door Dave op 29 juli 2016