Vertrouw nooit films die met hun promotiemateriaal uitpakken met “From the producers of”. In essentie wil deze stelling niets zeggen gezien een producer geen creatieve beslissingen neemt, maar enkel zorgt dat de productie binnen budgettaire marges blijft. Enkel een uitvoerend producent zou een creatieve inbreng kunnen hebben, maar de creatie ligt in handen van de scenarist, de Director of Photography tot zelfs de make-up artiesten en decor mensen. En het is de regisseur die finaal over alles moet beslissen. Dus deze Seventh Son (2014) heeft niets, maar dan ook niets te maken met de films van deze producers, met name Godzilla (2014) of zelfs 300: Rise of an Empire (2014).
Korte inhoud: De zatte John Gregory (Jeff Bridges) is een Spook, een persoon die vecht tegen het kwaad, en heeft eeuwen geleden de slechte en krachtige heks, Moeder Malkin (Julianne Moore), gevangen gezet. Maar nu is ze ontsnapt en ze is klaarblijkelijk uit op wraak. Terwijl ze haar volgers bijeen roept, bereidt Moeder Malkin zich voor om haar woede te botvieren op de nietsvermoedende mensen. Slechts één ding staat in haar weg: John Gregory. John zelf is niet meer de jongste en probeert iemand te vinden die hem kan opvolgen. Hij heeft zijn hoop gevestigd op de jonge boerenzoon Thomas Ward (Ben Barnes) die de zevende zoon zou zijn van de zevende zoon van een soort hocus pocus ridderband die nooit echt wordt uitgediept. Tegen de wil van John redt Thomas de jonge en mooie heks Alice (Alicia Vikander), van een Monty-Python-Burn-The-Witch-scene met een bende dorpelingen. En ja, beetje bij beetje krijgt Thomas gevoelens voor Alice.
Deze film stond niet in onze Top 10 Slechtste Films van 2014, voor de simpele reden dat niemand van ons de film had gezien. Hadden we dat wel gedaan, dan had deze zeker een plaats verdiend in de bottom-10. De film is op zoveel vlakken pijnlijk slecht en ik zal een poging ondernemen om de kwaliteiten ervan ook in de aandacht te brengen, ook al ben ik op dit ogenblik van het schrijven van deze review nog niet zeker of ik deze zal vinden.
De regisseur was gewoon incompetent om een dergelijke fantasy-genre film in goede banen te leiden. Sergei Bodrov mag dan nog wel een verdienstelijke biopic hebben gemaakt met Mongol: The Rise of Genghis Khan (2007), maar hier bakt hij er echt wel niets van. De producers van deze film hadden waarschijnlijk een betere film gemaakt mochten zij deze prent hebben geregisseerd. Als positieve puntje zou ik zeggen dat Jeff Bridges een meesterlijke over-acting prestatie neerzet, die nog meer tenenkrullend is dan zijn vertolking in R.I.P.D. (2013). En op zich is zoiets een pluspunt, want tot op een zeker niveau kan je met hem meelachen. Gekleed in een excentrieke outfit met lange baard horen we hem “Ogres’ scrotums!” blaffen, en zeg nu zelf. Daar kan ik echt van genieten. En nog ee geluk dat er ondertitels waren, want de helft van wat Bridges blaft is gewoon onverstaanbaar. En ik ben één van die weinigen die ALLES had begrepen van wat Brisdges zei in True Grit (2010) ZONDER ondertitels.
Het verhaal is dan nog een adaptatie van de succesvolle fantasy boeken van Joseph Delaney, maar de drie scenaristen die hier hebben aan gewerkt ( Charles Leavitt, Steven Knight en Matt Greenberg) hebben ook niets op papier kunnen zetten was ons nog maar een beetje indruk op me kon maken. Misschien hadden ze Steven Knight creative control moeten geven over deze prent, want zijn Locke (2013) was gewoon briljant en dat speelde zich af in een wagen met één acteur.
Foto’s van Doug Curran © Universal Pictures Home Entertainment
Het zou me verbazen mocht Julianne Moore het script hebben gelezen. Ik had de indruk dat de actrice net zoals Charlize Theron, Rachel Weisz, Mila Kunis, Eva Green of Angelina Jolie, ook wel eens in een strakke evil-witch-outfit wou rondlopen. Ze dacht misschien dat de film nog zo slecht niet kon zijn mocht ze de meest wicked van de wicked witches kon spelen. Gelukkig heeft deze film haar kansen op een Oscar voor Still Alice (2014) niet ge-Norbitteerd (cf. Eddie Murphy die de Oscar van Beste Acteur in een Bijrol verloor voor Dreamgirls nadat hij belachelijk werd gemaakt met zijn Norbit). Anderzijds maken Alicia Vikander en Ben Barnes wel een goede indruk, maar ook zei zouden best niet al teveel in dergelijke films meespelen. Beiden zijn het talentvolle acteurs wiens acteervermogen hier helemaal onbenut blijft. Hetzelfde kan gezegd worden van acteurs als Djimon Hounsou, Kit Harington en Antje Traue.
De film werd drie jaar geleden opgenomen en de monteur moet waarschijnlijk door een nachtmerrie zijn geweest om hiervan een film te maken die nog maar een beetje het bekijken waard was. Oh! Ik heb nog een positief puntje gevonden, in tegenstelling tot de nieuwe trend dat films nu langer dan 2 uur moeten duren, is deze nauwelijks 102 minuten lang, en ook al zijn er 12 boeken zullen we hiervan naar alle waarschijnlijkheid GEEN sequel krijgen! Thank God!
Op 10 juni 2015 komt deze Seventh Son hoe dan ook uit op DVD, Blu-ray en Blu-ray 3D (ook al werd deze film niet opgenomen met 3D-technologie). Op de schijf vinden jullie nog heel wat extraatjes, gaande van verwijderde en alternatieve scènes, een alternatief einde en nog een heuse making-off. Dus je kan Universal niet verwijten dat ze niet geprobeerd hebben hier nog iets goeds van te maken.
Beoordeling: 1.5 / 5
Recensie door Dave op 30 mei 2015
*** Seventh Son trailer ***
Het voordeel is als je weinig van de film verwacht, dit uiteindelijk nog allemaal meevalt. Leuke wereld met heksen, kwade geesten en draken. Het verhaal had misschien wel wat meer uitgewerkt gemogen en langer mogen duren. Het potentieel is toch niet ten volle benut. Ik zou zeggen wie niet al te kieskeurig is zal deze prent wel kunnen appreciëren.
In vergelijking met een film van Peter Jackson, nemen de filmmakers (bewust of onbewust) niets in deze film serieus. Het gevolg is dat het vrij pretentieloos vertier is, maar het weegt allemaal wat te licht om indruk te maken.
Gezien in de bioscoop, ik zat alleen in de zaal 🙂
Geen hoogvlieger maar heb me wel niet verveeld.
Zo zie je maar hoe goed een trailer de zwaktes van een film kan verbergen.