Ook al blijft het een uniek en herkenbaar filmgenre, probeert het zich constant heruit te vinden. Bijgevolg is dit ook het genre bij uitstek van beginnende filmmakers die telkens weer nieuwe manieren moeten vinden om toeschouwers de stuipen op het lijf te jagen. Elke horrorfilm vindt zijn oorsprong wel in een iconisch monster of moordenaar (Nosferatu, Frankenstein, The Wolf Man, The Texas Chainsaw Massacre, Alien, …) of een toonaangevende film met een huiveringwekkende thematiek zoals dat van de heksen en demonen (The Haunting, The Blair Witch Project, The Exorcist …). Op hun beurt krijgen ze een remake, sequel of spin-off (Fright Night, The Wolfman, Bram Stoker’s Dracula, Deliver Us from Evil, Rec, …). En wanneer deze prenten zijn opgedroogd start men alles opnieuw met een reboot (Dracula Untold) en zelfs een crossover ( Freddy vs. Jason, AvP: Alien vs Predator).
© Bethesda Softworks
Met het verdwijnen van de restrictieve censuur in de jaren ’60 zijn horrorfilms echt beginnen bloeien. De aanzet was gegeven door Alfred Hitchcock (Psycho, The Birds, …), en nadien kwamen de slasher films (Halloween, Friday the 13th, TCM, …), de spatter films (Night of the Living Dead, Evil Dead, …) Hammer producties (Dracula, The Mummy,…), en zoveel meer sub-genres. Vanaf de jaren ’90 had het publiek het zowat gehad met de klassieke horrorfilms en kwamen de alternatieve horrorfilms en parodieën (Scream, Dead Alive, From Dusk Till Dawn, Amy of Darkness…) en in 2000 deed de psychologie zijn intrede (Se7en, Silence of the Lambs, The Others, The Ring, …) samen met zijn derivaten zoals de torture porn films (Hostel, Saw, …), de found-footage films (Rec, Paranormal Activity, Sinister, …) en de snelle zombie films (28 Days Later, World War Z).
Ook in de game-wereld zien we heel wat veranderen. De horror-games sluiten steeds meer aan bij het film-medium zoals het schitterende game The Last of Us (2013), en gaan deze zelfs gaan inspireren, denk maar aan Old Boy (2004).
© Bethesda Softworks
En een horror-game waar de horrorfans op zitten te wachten is The Evil Within (2014) (ook bekend als PsychoBreak in Japan). Het gamehuis Bethesda Softworks, bekend van ondermeer The Elder Scrolls V: Skyrim (2011), heeft hiervoor beroep gedaan op game-designer Shinji Mikami die dan weer berucht is voor zijn Resident Evil games. Van wat we kunnen uitmaken uit de eerste beelden lijkt het als een nieuwe Saw film in de Resident Evil wereld.
Korte inhoud: Tijdens een onderzoek naar een gruwelijke massamoord, wordt detective Sebastian Castellanos bewusteloos geslagen door een mysterieuze en machtige kracht. Wanneer hij wakker wordt, bevindt hij zich in een gestoorde wereld waar afzichtelijke wezens in het rond dwalen tussen de doden. Sebastian begint aan een angstaanjagende reis waarbij hij de puzzel moet oplossen naar de massamoorden en zelfs niet ten prooi mag vallen van deze kwade kracht
Bij de stemmencast zien we Hell on Wheels acteur Anson Mount, Dexter actrice Jennifer Carpenter en Watchmen acteur Jackie Earle Haley. Het game zit in een third-person perspectief en net zoals bij de meeste games moet het personages op zoek naar wapens en materialen om zijn tocht te overleven. The Evil Within komt eind oktober uit op PS3, PS4 en Xbox One.
*** The Evil Within – behind the scenes ***
Mikami is verzot op horror, en mocht dit game uiteindelijk niet goed genoeg zijn zal dit waarschijnlijk zijn laatste horror game worden. De omgevingen zien er in ieder geval geweldig uit, het verhaal lijkt geflipt en meer psychologisch van aard. Het ziet er allemaal wel veelbelovend uit!
Lijkt net op een Resident Evil game. De games zijn in ieder geval wel leuker dan de verfilmingen.
Het is echt wel een scary game! Zeker een aanrader.