De film was al opgenomen in onze Top 10 Beste Film van 2013 van het jaar, en nu heeft Felix Van Groeningen meteen ook een dik verdiende Oscar-nominatie voor Beste Buitenlandse Film, voor zijn Amerikaans getinte The Broken Circle Breakdown (2013).
En de film is bijzonder goed geplaatst gezien hij ook de Franse La Vie d’Adèle (2013) in zijn kielzog laat, een film die ook al een Golden Globe nominatie won en toch iets hoger stond aangeschreven. Maar uiteindelijk hebben de Fransen geen Oscar-nominatie gekregen voor hun paradepaardje, die ook al in onze Top 10 Beste Films van 2013 zat. Kon ook moeilijk gezien Frankrijk de film niet mocht inzenden bij de Oscars omdat deze na 30 september 2013 in de bioscoop kwam (wat voor de categorie Buitenlandse Film te laat is, in tegenstelling tot Beste Film of Beste Acteurs). Ons hoor je in ieder geval niet klagen! Via deze link vinden jullie alle Oscar-nominaties op een rijtje.
© Lumière Home Entertainment
Is de Oscar voor Felix al binnen? Ik denk van wel, ook al mag je de concurrentie niet gaan onderschatten. Het zal afhangen van hoeveel lawaai de Belgen in Hollywood kunnen maken voor hun film. De andere genomineerde films wegen misschien even zwaar op vlak van inhoud, maar qua beeldvoering heeft de Belgische film toch iets meer weerklank gehad in de media de laatste maanden. Neem nu Jagten (2012) van Thomas Vinterberg. Het is een uitstekende film, maar heeft een wat chaotische release gehad en de meeste mensen hebben deze prent gezien eind 2012, en dat is ondertussen al een eeuwigheid geleden. Het is niet voor niets dat distributeurs hun films graag zetten op het einde van het jaar, op de vooravond van de nominaties.
Daarnaast is er de Cambodiaanse film The Missing Picture (2013) van de documentairemaker Rithy Panh. Het siert The Academy om deze film te nomineren, maar niemand verwacht dat het de Oscar zal binnenrijven. Daarvoor is de film te weinig bekend, alsook zijn impact bij het publiek. De Palestijnse Omar (2013) is ook een politieke keuze, maar ook hier denk niemand dat deze politiek zwaar geladen prent ook maar de minste kans maakt het beeldje te winnen. Dan blijft er nog de grootste concurrent voor Felix, en dat is de Italiaanse La Grande Bellezza (2013) van Paolo Sorrentino, die een beetje de nostalgie van Federico Fellini oproept. Laten we hopen dat The Academy voor de bluegrass zal kiezen, én een film die ook een breed publiek kan aanspreken…ook al vinden de bookmakers dat de Belgische inzending nauwelijks een kans maakt, en La Grande Bellezza het beeldje zal winnen.
Daarnaast blijft er de hoop dat Leonardo Di Caprio zijn eerste Oscar voor Beste acteur zal winnen voor The Wolf of Wall Street (2013), gezien Tom Hanks vreemd genoeg NIET genomineerd is voor Beste Acteur in Captain Phillips (2013). Maar mijn vermoeden is dat Matthew McConaughey met het beeldje zal lopen voor Dallas Buyers Club. In ieder geval lijken 12 Year a Slave (2013) en Gravity (2013) de grote favorieten voor de Oscaruitreiking op 2 maart. Ze worden op de voet gevolgd door American Hustle (2013), die vorige week de Golden Globe won voor Beste Komedie. En er zit nog iets Belgisch in de selectie. In de categorie beste animatiefilm is het Frans-Belgische Ernest & Celestine (2012) genomineerd, ook al lijkt Frozen (2013) de gedoodverfde Oscar-winnaar.
*** De Oscarnominaties 2014 ***
Ik denk ook dat de Oscar voor Beste Buitenlandse film naar België gaat. Daarna nof de wereldbeker winnen en 2014 kan voor ons land niet meer stuk, tenzij separatisten alsnog alles om zeep willen helpen tijdens de verkiezingen.
Heb zowel La Vie d’Adèle gezien als Broken Circle, en ik denk dat we hier toch weer mooi wegkomen. De film van Felix werd hier bij ons in ieder geval niet hoog aangeschreven. Ook Humo had de film niet in zijn Top 10 opgenomen van Beste Films, maar dan wel The Counselor. Wat moet je dan met zo’n lijst …? Spijtig voor Veerle dat ze niet genomineerd werd voor Beste Actrice…of kon dat ook niet?
PROFICIAT MET DE WELVERDIENDE NOMINATIE VOOR DE PRACHTIGE FILM, DUIMEN TOT 2 maart voor dhr. Felix Groeneweghe, Mevr. Veerle Baetens en onze dorpsgenoot Johan Heldenbergh. PRACHTPRESATIE VAN DE GEHELE PLOEG. ZOU ZEGGEN, GRAAG MEER VAN DIT, Caroline en Frank De winter-Van Hecke -WICHELEN
De kans op een Oscar is in ieder geval nog nooit zo groot geweest sinds Daens in ’92. Ik heb La Grande Bellezza gezien en die film is zwaar overroepen … maar dat zeggen de Italianen misschien ook wel over Broken Circle.
Ik zou graag The Broken Circle Breakdown een Oscar zien winnen en besef ook dat er (i.t.t. ten tijde van Rundskop bv.) er niet echt een gedoodverfde winnaar lijkt te zijn in de categorie buitenlandse film. Alleen vrees ik dat de titel “zo goed als zeker een Oscar” iets te optimistisch is. De Golden Globes zijn vaak al een voorafname van wat we kunnen verwachten tijdens de Oscar night. Dit jaar kreeg echter La Grande Bellezza een Golden Globe en was The Broken Circle Breakdown niet eens genomineerd. Dat de bookmakers TBCB niet zo’n grote kans geven (en vaak zelfs op de 3de plaats zetten, na The Hunt) is ook al een slecht voorteken. Het gebruik van bluegrassmuziek, fragmenten uit de Amerikaanse politiek en de Engelstalige namen (bv. Alabama, The Broken Circle Breakdown) is inderdaad een pluspunt, maar de al vaker verfilmde inhoud (rouwen over een kindje dat aan kanker stierf) – hoewel origineel in beeld gebracht – en de krachtige areligieuze speech van Heldenbergh (“Jahwe is een boosaardige ijdeltuit”) zouden misschien minder geapprecieerd kunnen worden. Begrijp me niet verkeerd. Ik vind The Broken Circle Breakdown een geweldig goede film, ben er danig door geraakt en heb er dagen mee in mijn hoofd gezeten. Het enthousiasme dat Baetens en Van Groeningen uitstraalden in Reyers Laat is aanstekelijk en fijn om te zien. Alleen vrees ik dat de buit nog niet binnen is.
Het gros van The Academy zal naar alle waarschijnlijkheid de buitenlandse inzendingen niet hebben gezien, en zal het weer aankomen aan de film met de beste promo-campagne. Felix kennende met zijn naakte fietsers in Cannes voor zijn ‘Helaasheid der Dingen’ denk ik dat we een goede kans maken.
Objectief oordelen of de één of andere film beter zou zijn kan je toch niet maken. Het is stemmen op een gevoel, en de impact van Broken Circle kan voor de ene groter zijn dan voor Jagten. Het blijft dus altijd wel een beetje koffiedik kijken. Maar ik juich het enthousiasme van het artikel aan. Wij Belgen hebben altijd wel moeilijk om een beetje chauvinisme tot uiting te laten kan.