Veerle Baetens en La Grande Bellezza vallen in de prijzen

Op het 26ste European Film Awards heeft onze Veerle Baetens zomaar eventjes de award gewonnen voor Beste Actrice voor de sleeper hitfilm The Broken Circle Breakdown (2012), en hiermee grote kleppers zoals Keira Knightley, Naomi Watts en Barbara Sukowa achter zich te laten. Ze stak ook nog eens een pro-Belgische speech af, waar je tegenwoordig al lef moet voor hebben als BV. Maar alle ogen waren toch gericht op de Italiaanse film La Grande Bellezza (2013) (The Great Beauty) die de award won voor Beste Film, Beste Acteur en Beste Regisseur.

Veerle Baetens,The Great Beauty,Jérome Seydoux,Thomas Langmann,This Must Be the Place,Sean Penn,Federico Fellini,La Dolce Vita,Paolo Sorrentino,Toni Servillo,Barbara Sukowa,The Broken Circle Breakdown

Korte inhoud: Onverschillig en verleidelijk biedt Rome zichzelf aan de verbaasde ogen van de toeristen: het is zomer en de stad straalt met een schoonheid die ongrijpbaar en onherroepelijk is. Jep Gambardella (Toni Servillo) is 65 en hij straalt een charme uit die de tijd niet verwoest heeft. Hij is een succesvolle journalist die heen en weer fladdert tussen cultuur en het goede leven in Rome. Hij denkt echter met verbittering terug aan zijn gepassioneerde verloren jeugd.

De film werd geregisseerd en geschreven door Paolo Sorrentino, die hier blijkbaar La Dolce Vita (1960) van Federico Fellini gebruikt als zijn grote inspiratiebron. Met zijn vorige film, This Must Be the Place (2011) met een wel heel bizarre Sean Penn, kwam hij al in de aandacht op het Filmfestival van Cannes. En met deze film zet hij de Italiaanse cinema opnieuw op de kaart.

Het is een film die handelt over nostalgie, een film met een personage dat terugblikt op zijn verleden. Het hoofdpersonage in de film heeft een succesvolle roman geschreven en werd een vaste waarde in de literaire en sociale kringen van Rome. Maar nu op zijn 65 jarige verjaardag kijk Jep met een kritisch oog op zijn eigen verleden en zijn tijdgenoten. Een blik op het Rome van vroeger met zijn extravagante nachtclubs, feestjes en pubs, een tijdloos landschap van absurde, verfijnde schoonheid.

De productie is deels in handen van de Franse producer en eigenaar van het wereldbekende Franse productiehuis Pathé, Jérôme Seydoux. Seydoux kwam in 2010 in aanvaring kwam met Thomas Langmann over de rechten van een film en door de rechter gedwongen werd om 12 miljoen op tafel te leggen. Met deze co-productie brengt hij weer wat glans in het bedrijf, ook al betwijfel ik dat deze prent echt een kaskraker zal worden. De film kwam op 25 september 2013 in de zalen maar zal binnenkort wel opnieuw uitgezonden worden in de betere bioscopen.


*** The Great Beauty trailer ***

14 Comments

  1. julie

    Italiaanse cinema is altijd een beetje vakantie 🙂

    Reply
  2. Dougie

    Voor een keertje dat Veerle in de picture komt heeft ze nu toch wel een metaalwinkel in haar mond.

    Reply
  3. Spence

    En gelijk had ze met haar speech ! België mag je niet overleveren aan een bende azijnpissers die de boel willen splitsen en Vlaanderen omvormen tot een rechtse besparings-dictatuur gecontroleerd door een eenmanspartij.

    Reply
  4. Quantum

    Vincent Kompany, Stromae en Veerle Baetens zouden beter een partij beginnen. Ze zouden wel eens heel succesvol kunnen zijn: De Neo-Belgen 🙂

    Reply
  5. In Vino Veritas

    “waar je tegenwoordig al lef moet voor hebben als BV”
    Waar hebben jullie de laatste 30 jaar gezeten? Je ziet niet anders dan BV’s die hun liefde die voor den Belziek bezingen.
    De schaarse uitzonderingen die een ietsiepietsie te Vlaams zouden durven zijn vliegen al decennialang in een cordon!
    Dit is trouwens iets dat blijkbaar een uniek Belziek gegeven is. In de meeste andere landen zijn artiesten per definitie wantrouwig tegen het establishment/regime, maar niet hier te lande. Dat de cultuurwereld uitgebreid wordt gesubsidieerd zit daar natuurlijk voor niets tussen. Wiens brood men eet…

    Reply
  6. Stef

    Artiesten hebben dan ook gezond verstand en proficiat om het punt van het artikel te bevestigen met uw tirade over ons landje.

    Reply
  7. dougie

    Cultuur wordt in ons land veel minder gesubsidieerd dan in onze buurlanden! Dus is het een beetje gemakkelijk om hun stem monddood te maken.
    Sprekende van ‘cordon’ verdenk ik u een VB-aanhanger te zijn, een partij die liever cultuur ziet verwelken tot het niveau van het privé gesubsidieerd amateur-theater. Daar pas ik voor, dank u. Dankzij dat beetje subsidie kunnen wij sterke films afleveren en genomineerd worden op prestigieuze filmfestivals en hiermee ons land op de kaart zetten. En bij deze brengt cultuur ook meteen een economisch facet aan het verhaal. Maar daar is uw partij nauwelijks in geïnteresseerd.

    Reply
  8. In Vino Veritas

    Je mag mij “verdenken” van eender wat maar het feit blijft dat bijna nergens ter wereld de artiesten zo regimegetrouw zijn als hier. In het buitenland is het gros van de artiesten zeer sceptisch tov de gevestigde waarden.
    Dat was het enige dat ik hier wou aantonen. “waar je tegenwoordig al lef moet voor hebben als BV”
    is gewoon een groteske leugen, de artiesten die hun liefde voor het vaderland bezingen lopen elkaar hier voor de voeten. Voor een bloemlezing neem de Humo ter hand. Er staat daar wel elke week ene zijn patriottisme te etaleren. In andere landen worden zulke lui (terecht) argwanend bekeken.
    En als je denkt dat het dankzij de subsidies is dat er de laatste tijd nogal wat sterke Vlaamse films worden gemaakt dan minimaliseer je toch wel zeer het creatieve talent hier te lande.

    Reply
  9. dougie

    “Verdenken” je hebt het anders niet weerlegt.
    “In het buitenland is het gros van de artiesten zeer sceptisch tov de gevestigde waarden”
    Waar haal je dat vandaan? Cafépraat dat nergens op slaat. Het ‘gros’ van de artiesten kan je niet zomaar als anti-establishing gaan bestempelen. Welke statistische zot heeft zoiets kunnen becijferen? Maatschappij kritische artiesten betekent niet noodzakelijk anti-establishing.
    En wat ‘bon ton’ geworden is, zijn de platitudes alsof de walen lui zijn, Brussel een puinhoop en de Vlamingen in alles beter zijn. Als je dan een pro-Belgisch statement inneemt ben je meteen versleten voor een “profiterende artiest”. Bijgevolg is de stelling dat je TEGENWOORDIG al lef moet hebben als BV om je hierover te uiten een correcte stelling.
    “En als je denkt dat het dankzij de subsidies is dat er de laatste tijd nogal wat sterke Vlaamse films worden gemaakt dan minimaliseer je toch wel zeer het creatieve talent hier te lande.”
    Ik heb nergens geschreven dat het dankzij de subsidie is dat ze sterke films maken, maar bedoelde wel degelijk dat de steun van “het establishment” (die jij zo verafschuwt) noodzakelijk is voor de filmindustrie, hetzij onder de vorm van subsidie of fiscale voordeelsmaatregelen. Zowat elke “sterke Vlaamse film” van de laatste tijd heeft kunnen genieten van één of beide maatregelen (The Broken Circle Breakdown, Loft, De Zaak Alzheimer, Rundskop, …).

    Reply
  10. In Vino Veritas

    Dougie, ik weet niet goed waar te beginnen. Er staan nogal wat drogredenen in je betoog.
    1) Ik zie niet goed in waarom ik jouw bewering zou moeten weerleggen? Ten eerste vind ik mijn (of jouw) stemgedrag irrelevant voor deze discussie en het is ook gangbaar in een discussie dat degene die dingen beweert er ook de bewijzen voor aanbrengt. Jij meent mijn stemgedrag te kunnen afleiden uit enkel zinnen op een blog (stroman nr1), dus is het jouw taak om te bewijzen dat je stelling klopt.
    2) Jij gebruikt platitudes (Walen lui…) die hier niemand te berde heeft gebracht (stroman nr2)
    3) “Bijgevolg is de stelling dat je TEGENWOORDIG al lef moet hebben als BV om je hierover te uiten een correcte stelling.” Aha, eindelijk terug bij de discussie. Ik zal hier uit de losse pols enkel BV’s noemen die hun patriottisme niet onder stoelen of banken steken (Daan, Tom Barman, Bart Peeters, Broertjes Wouters, Axelle Red, Stromae, Helmut Lotti, Arno, Bert Kruismans). En jij gaat aantonen hoe ze hun lef hebben moeten bekopen. Minder hun smoel op tv, geweerd uit de boekskes, noem maar op.
    4) “Ik heb nergens geschreven dat het dankzij de subsidie is dat ze sterke films maken”. Ditmaal een nog gemakkelijker te weerleggen leugen. Ik hoop dat het niet teveel gevraagd is om eventjes naar boven te scrollen waar je letterlijk schrijft: “Dankzij dat beetje subsidie kunnen wij sterke films afleveren.”
    5) “Welke statistische zot heeft zoiets kunnen becijferen?” Hier heb je een punt. Ik heb daar inderdaad geen cijfermateriaal over en zal dit niet meer in de discussie gebruiken.
    6) Ik ga jouw methode ook eens toepassen. Ik “verdenk” je ervan nog heel jong te zijn. Op jonge leeftijd zo naïef zijn te denken dat de overheid het beste met je voor heeft is nobel.
    7) Je mag dan de BV’s die je mening delen meer gezond verstand toedichten dan het kritische gepeupel, maar minder intelligente mensen zoals ik proberen toch onze taal wat liefdevol te behandelen. Je eerste alinea doet pijn aan mijn ogen van de vele fouten. Waarmee ik zeker niet gezegd wil hebben dat ik wel foutloos schrijf.

    Reply
  11. dougie

    Ik voel me net terug op de schoolbanken met die nummertjes. Maar als het jou helpt in het ordenen van argumenten, wil ik ze best hernemen.
    1) u hoeft niets te weerleggen. Mensen die spreken van “cordon” en termen gebruiken als “Belziek” hoeven ook hun stemgedrag niet te onthullen. Dit hebben gezegd, heb ik niets op tegen. Ik ben voor de vrijheid van mening en ook al deel ik ze niet, mag je ze van mijn part verdedigen.
    2) ik sprak over wat tegenwoordig ‘bon ton’ geworden is. Of ga jij nooit eens lezen op andere fora? Lijkt me sterk. Gezien dit hier een filmblog is en je nog geen enkel woord over Veerle Baetens of haar film heeft geschreven.
    3) Ik was nog niet geboren 30 jaar geleden, maar van wanneer ik kon rondlopen was trots zijn over België niet meteen iets vies. Het was ongebruikelijk, maar niet iets waar je je voor moest schamen. Dit is TEGENWOORDIG anders en de namen die je noemt zijn mensen die ook wel kritiek over zich heen hebben gekregen of zelfs hun show bijna geannuleerd zagen (of ben je vergeten wat er in Wemmel gebeurde met de show van Bert Kruismans). Ik vermoed dat jij een lijstje bijhoudt van mensen die “over de schreef gaan” in hun liefde voor België. Vandaar dat je ze ook uit de losse pols kunt schudden. Moet nu wel lukken dat het een lijstje is met misschien wel de meest strijdvaardige artiesten die ons land kent, en er niet voor terugschrikken om tegen de stroom in te varen.
    4) Ik zou niet weten hoe ik het anders moet verwoorden, dan wat ik al hierboven al heb geschreven. Maar uw diepgewortelde woede kan bepaalde nuances blijkbaar moeilijk vatten uit mijn betoog. Maar het ligt misschien aan mijn gebrekkige grammatica.
    5) Dank u wel, en bij deze mijn excuses voor de grove spelfouten in mijn alinea, maar reacties schrijven via een i-phone moedigt niet meteen aan om alles te herlezen. Mochten er in deze reacties ook fouten staan, mijn excuses.
    6) Ik ben jong maar daarom niet onwetend. Ik heb nergens gezegd dat de overheid perfect is. Maar dat geldt ook voor uw oppositie-partij, die verre van nobele bedoelingen heeft. En wat betreft Veerle, zij werkt in een wereld waar Vlamingen en Walen samen werken. Misschien iets wat u te weinig heeft kunnen/willen doen.

    Reply
  12. In Vino Veritas

    Ik merk net dat jij het niet was die de patriottistische BV’s (en zichzelf) meer verstand toedicht dus was mijn sneer naar je Nederlands ongepast. Mijn excuses.
    Ik noteer echter dat je er niet in slaagt om nadelige gevolgen door hun patriottistische “outing” te melden. Buiten een “bijna” geannuleerde show, niet echt een vette oogst hé?
    Al die woorden over mijn vermeende politieke voorkeur doen niet terzake. De discussie ging over of je als BV over lef moet beschikken om je liefde voor België te outen. Quod non.

    Reply
  13. dougie

    “De discussie ging over of je als BV over lef moet beschikken om je liefde voor België te outen.”
    En gezien er een groeiend aantal Vlamingen zijn die zich hierover al boos maken, tot zelfs op filmblogs hun ongenoegen in de verf zetten, bewijst het punt. Quod Erat Demonstrandum.
    Maar ik laat jou hierin het laatste woord, want ik weet dat jouw woede in deze kwestie diepgeworteld zit.

    Reply
  14. fabian

    En desondanks dit alles vind ik Veerle Baetens steengoed actreren in The Broken Circle Breakdown en verdient ze deze prijs dubbel en dik. Wel spijtig dat de tegenspeler en de regisseur even werd vergeten.

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *