Nadat The Da Vinci Code met de vloer gelijk werd gemaakt door de pers op het filmfestival van Cannes, is het nu de beurt aan Marie-Antoinette (2006), de nieuwe film van Sofia Coppola (Lost in Translation).
De Franse filmcritici waren niet tevreden over de manier waarop de dochter van Francis Ford Coppola het leven van Marie-Antoinette had verfilmd. De film Marie-Antoinette, waarin Kirsten Dunst de titelrol van de Franse koningin speelt, en die in de selectie zat voor de prestigieuze Gouden Palm.
Aanvankelijk was Sofia teleurgesteld door de reactie. Later zei ze zich bedacht te hebben dat het altijd gevoelig ligt wanneer een Amerikaanse filmmaker een belangrijke persoon uit het verleden van een ander land op onorthodoxe wijze in beeld brengt. “Wij wisten altijd al dat de Fransen zuinig zijn op hun geschiedenis en dat is een van onze uitdagingen”, zei de 35-jarige Coppola. “Maar ik wilde de film eerst in Frankrijk vertonen, omdat wij hem hier hebben gemaakt en hij zich hier afspeelt.”
Coppola kreeg van de Franse overheid toestemming te filmen in het paleis van Versailles. De acteurs dragen achttiende-eeuwse kostuums, maar de schoenen zijn hippe hedendaagse creaties van Manolo Blahnik. Op de soundtrack is popmuziek te horen.
Maar de Gouden Palm ging nu zondag naar The Wind That Shakes the Barley (2006), een Brits-Frans-Ierse film van de Britse realistische cineast Ken Loach. Dit ruikt naar de zoveelste “politieke keuze” van de jury, maar naast misschien, Babel (2006) van Alejandro Gonzalez Inarritu (die de prijs voor Beste Regie won), of de nieuwe Almodovar, Volver (2006) (prijs voor het Beste Scenario), waren er dit jaar niet veel hoogvliegers.
de trailer zag er nog wel leuk uit. Ik moet toch nog X-Men 3 gaan zien, dus dat is goed om weten.
toch blijft het een film die ik wil zien… ben fan van Sofia Coppolla … dus ga hem zeker kijken ook al vonden de “fransen” hem niet goed