Site icon De FilmBlog

Hollywood bindt de strijd tegen Piraterij

En gezien de teleurstellende box-office cijfers in Hollywood dit jaar doen alle studio’s wat een goede ondernemer zou moeten doen in een moment van inzicht en reflectie: …ZOEK DE FOUT BIJ ANDEREN !

Zes grote Hollywood-studio’s, waaronder Disney, Sony, Warner Bros, Paramount, Universal en 20th Century Fox, hebben hun krachten gebundeld in het onderzoeksinstituut Motion Picture Laboratories, of kortweg Movielabs. Een non-profit bedrijf, met een budget van 30 miljoen dollar gespreid over 2 jaar, die zich zal bezighouden met het onderzoeken en ontwikkelen van nieuwe technologieën tegen internetpiraterij. De studio’s lopen naar eigen zeggen jaarlijks zo’n 3.5 miljard dollar mis door illegaal gekopieerde films.

Uiteraard, hoe kon ik dat over het hoofd zien. De financiële moeilijkheden die Hollywood kent aan de kassa zijn te wijten aan die teenager die een vreselijk slechte divX aan het downloaden is van Dukes of Hazzard, the directors cut of de Spaanse versie van Dude Where is My Car. Inderdaad, lijkt mij allemaal heel logisch. Hoe kan het ook anders dat een commerciële film zoals Alone in the Dark, waarin 20 miljoen dollar hebben gestoken, slechts 5 miljoen opbrengt. Of The Cave (2005) waarin 30 miljoen werd gestoken 15 miljoen in het rood is beëindigd. Dat kan toch niet zijn omdat er inspiratieloze regisseurs werden opgezet met een verschrikkelijk slecht scenario, in een verhaal die iedereen koud laat?


Pixabay License

Beste studio-eigenaars, alvorens jullie de kruistochten aanvangen op het buurmeisje van om de hoek die af en toe eens een korrelig filmpje bekijkt met versneden beeld, afschuwelijke klank, gefilmd met bewegende camera in een bioscoopzaal waar de plas-frequentie hoogtepunten kent, denk ik misschien een reden te hebben gevonden van jullie financieel verlies. Het is vrij simpel: “STOP MAKING CRAP!!!”

Het probleem bij ons is dat we veel te weinig films produceren en de filmsector te weinig wordt ondersteund. Veel mensen uit de filmsector in België zijn maandenlang werkloos. Groot-Brittannië daarentegen pakt de sector aan op dezelfde manier als de automobielsector, en haalt volgens recente cijfers van de BBC maar liefst 3,1 miljard pond opgebracht aan de staatskas in 2004 en verantwoordelijk is voor jaarlijkse inkomsten van 328 miljoen. En de sector werft nog steeds mensen aan. Hier in Vlaanderen worden alle scenario’s in het Engels of iets té commercieel meestal met een scheef oog bekeken, omdat ze … hoe zij Anciaux dat ook al weer… “te weinig regisseurs als Lars Von Trier in Vlaanderen zijn. Dat Lars zijn films serieus verlieslatend zijn en dat we er eigenlijk nog bitter weinig van horen zal wel een detail zijn.

In Hollywood, die een millennium op ons voor is op filmgebied, liggen de kaarten totaal anders. Daar zijn ze al aan een stadium waar ze TEVEEL films maken. De markt loopt over van de big-budget films. En dan krijg je zo af en toe die onnozele prietpraat in momenten waarin debiele films hun quota niet halen. Wat die studio-bonzen misschien eens gaan moeten leren is om af en toe EEN SCENARIO TE LEZEN én IETS SELECTIEVER TE ZIJN. Dan gaan ze misschien merken dat ze kunnen besparen door de nieuwe Deuce Bigalow, Stealth, Elektra of The Dukes of Hazzard niet te financieren. Dan gaan ze inzien dat “echte acteurs” nog steeds meer worden gewaardeerd dan popsterren te casten en dat het geen goede marketing-strategie is om alle grote filmkanonnen op het zelfde moment vrij te geven (War of the Worlds, Batman, The Island, Cinderella,…) om nog maar te zwijgen over het vaak grote verschil in releasedatums wereldwijd voor één enkele film. De tijd dat het neem van de première van de film en de release van diezeldde film aan de andere kant van de wereld, heeft 10 tot 20% deze ondertussen al gedownload.

Trouwens, hoe is het in godsnaam mogelijke dat EEN B-ACTEUR VAN GEEN BELANG ZOMAAR EVENTJES EEN GAGE KRIJGT VAN 25’000’000 DOLLAR + 20% VAN DE OPBRENGST VAN DE FILM ??? (cf. Rush Hour) Dit is gewoon krankzinnig. Er zijn tientallen maatregelen die ze gemakkelijk kunnen doorvoeren om meer inkomsten te genereren. Misschien moeten ze ook maar eens hun financiële adviseurs vervangen. Dat zal meer opleveren dan Ewan McGregor en Scarlett Johansson de vinger te wijzen voor de lage inkomsten van The Island.

Exit mobile version