Dat reclame maken altijd wel een stukje liegen is, zal iedereen wel kunnen beamen. Vaak worden films bestempeld als “bigger & better” en iemand zal zich storen aan het feit dat de film niet ‘bigger of better’ was. Toch zijn er grenzen en dat zal Sony Tr-star geweten hebben. Zij hebben moeten toegeven dat ze een aantal nieuwe filmprojecten ondersteunden met quotes van een fictieve journalist. De marketingafdeling van de firma creëerde zelf journalist David Manning van “The Ridgefield Press”. Op die manier kregen films als “Hollow Man”, “A Knight’s Tale”, “The Patriot” en “Vertical Limit” een positief advies.
A Knight’s Tale © Columbia Pictures Corporation
Over Heath Ledger in A Knight’s Tale schreef Manning “this year’s hottest new star”, bij Hollow Man (2000) vond hij “one hell of a scary ride” en bij de film The Animal stond te lezen: “The production team of Big Daddy has produced another winner !” Fans die één van bovenstaande films ooit in de bioscoop gezien hebben en zich nu bedrogen voelen door de valse quotes kunnen hun geld terugeisen van Sony-TriStar. De hele zaak kwam vorig jaar voor de rechtbank toen de Ridgefield Press bekend maakte dat ze nooit een ‘David Manning’ in dienst hebben gehad. De filmmaatschappij koos er woensdag voor om een minnelijke regeling uit te werken. Ze stellen nu zo’n 1.5 miljoen euro ter beschikking zodat de hele zaak zo snel mogelijk vergeten kan worden. Twee werknemers van Tristar werden op staande voet ontslagen.
Uiteraard zullen er nog maar weinig mensen zijn die nog hun filmticketje hebben van de desbetreffende films om hun 5 euro terug te eisen, dus zo groot zal de schadevergoeding dan toch niet worden. Toch, wie laat zich nu leiden door een “journalist” die A Knight’s Tale acteur Heath Ledger als nieuwe ster aanschouwt. Voor mensen die zich door dergelijke prietpraat laten misleiden en die hun filmkeuze laten bepalen door een zinnetje op een affiche zijn wat mij betreft gek en volledig hopeloos.