Maar waar halen ze toch altijd weer de financiering om dergelijke pulp in elkaar te steken. Bij het zien van bepaalde filmprojecten krijg ik spontaan last van maagzuur. Ik zou al serieus bezopen moeten zijn om naar xXx: State of the Union te gaan zien. En neen, de film heeft niets ponografisch, noch politiek moest u eraan twijfelen. De eerste xXx vond ik maar een flauw afkooksel van de 007 franchise, met nog meer onvolwassen video-game actie en een flauw excuus voor een verhaal. Nu hebben ze daar een vervolg aangeplakt, ZONDER Vin Diesel! Waar halen ze het toch? Vin Diesel was de enige relevante keuze voor die rol, maar neen, wie hebben ze gekozen: Ice Cube. Iedereen die denkt dat Ice Cube kan acteren moet dringend naar de oogarts. De man heeft nog nooit een andere rol gespeeld dan zichzelf. Hij zou niet weten hoe hij een complexe emotie moet vertolken, laat staan enige vorm van subtiliteit in zijn acteren leggen. Hij heet niet voor niets ice cube. Misschien hadden ze beter de film “X Cubed” genoemd. Was het niet dat er loeiharde hip hop muziek te horen is, konden ze evengoed de prent “ZZZ” genoemd hebben, want het ziet er naar uit dat dit oerslecht zal worden. Je kan je inderdaad afvragen of je wel een groot acteertalent moet hebben voor explosies, vuurgevechten en achtervolgingen? Mijn antwoord is simpel: Ja! Een film valt of staat met je acteurs. Je mag nog de mooiste decors en de beste actie hebben, als je acteur zijn job niet doet dan mag je inpakken en hopen dat de film zal aanslaan op DVD bij de minder-waarde-zoeker.
En of dit niet genoeg was nemen ze Lee Tamahori als regisseur. De man plukte de vruchten van een dynamische promotie-campagne voor Die Another Day, met Madonna en Halle Berry aan het front, maar maakte voor mij één van de slechtste James Bond films uit de reeks. Tamahori bewees meer interesse te hebben in CGI dan in zijn hoofdpersonage en dit zal naar alle waarschijnlijkheid ook het geval zijn bij xXx 2. Hij behoort zonder verpinken tot de categorie van de meest incompetente regisseur die de wereld van de actie-cinema mocht kennen.
Tevens begrijp ik niet dat ze kiezen voor iemand die er dikker en lelijker uitziet dan Vin Diesel. Dit is een actie-prent en uw publiek bestaat meestal uit teenagers en adolescenten. Wel, met Vin Diesel steel je de harten van duizenden vrouwelijke fans, geen gezever. Net zoals veel meisjes/vrouwen naar de voetbal kijken voor de knappe spelers, is dit zeker het geval voor films. Vin Diesel trekt kijklustige dames, en daarom hebben ze op dit imago gespeeld op de xXx-affiche. Ice Cube heeft die troeven niet en dat is meteen duidelijk op de xXx 2-affiche. Het accent concentreert zich op de actie en minder op het hoofdpersonage. Het verhaal speelt al lang geen rol meer, maar hier is toch de samenvatting: NSA Agent Augustus Gibbons (Samuel L. Jackson) heeft na het succes van de vorige missie weer een buitenstaander nodig voor een geheime operatie. Gibbons moet een gevaarlijke militaire splintergroep opsporen die de overheid probeert te chanteren. Hij doet beroep op Darius Stone (xXx).
En, ook al is deze film nog niet in de zalen, er zijn al gesprekken voor een derde deel, waarin regisseur en producer Rob Cohen zou terugkeren met een vrouwelijke lead. Volgens Cohen is het altijd zijn idee geweest om onder het kopje xXx een serie films te creëren met verschillende karakters in de hoofdrol. Nu de eerste twee geheim agenten ingevuld zijn door testosteronhelden Vin Diesel en Ice Cube, wordt het volgens Cohen tijd voor een vrouw. Actrices als Michelle Rodriguez of Michelle Yeoh ziet Cohen wel zitten. Vrouwen van tegenwoordig zijn sowieso stoerder en slimmer dan mannen. Ook heeft de vrouwelijke actieheld nog niet zo’n traditie als de mannelijke actieheld, dus je kunt met een vrouw alle kanten op,’ aldus Cohen. We zullen zien…op DVD dus.
***Related Post***
28/05/2005: Vin Diesel over de xXx sequel
***Related Sites***
official site: http://www.sonypictures.com/movies/triplex2
trailer: http://videodetective.com
***Update***
28/04/2005: En voor wie nog twijfelt aan de kwaliteit van het product; lees de reviews van Rotten Tomatoes. Ze zijn even mals als die van Ellektra (het Belgische) en Elektra (het Amerikaanse):
“OK you don’t expect a sequel to 2002’s brainless XXX to be an action masterwork, but this is so preposterous that it feels like an overblown spoof of the original.”
Rich Cline, SHADOWS ON THE WALL
“Burdened by Ice Cube and Sunny Mabrey masquerading as actors, awful, loud rap music and idiotic stunts, this clearly qualifies for the stupid genre.”
Tony Medley, TOLUCAN TIMES
“I have a perfect way to recreate the XXX experience at home for cheap: simply run headfirst at top speed into a brick wall. Popcorn optional.”
Brian Orndorf, FILMJERK.COM
“Plays less like a sequel to XXX than a parody of it and the whole action genre.”
Josh Bell, LAS VEGAS WEEKLY
“Succumbs to a depth of directorial incompetence not seen since the likes of Megaforce”
Erik Childress, EFILMCRITIC.COM
“The stunts and explosions are effective, but the dialogue and characters are not.”
Chris Hewitt (St. Paul), ST. PAUL PIONEER PRESS
“…going for the hip hop-loving teen market (both city and suburbs) that is more than willing to drop big money on flashy hubcaps, flavor-of-the-month CDs and crappy movies.”
Josh Larsen, SUN PUBLICATIONS (CHICAGO, IL)
“Kinberg and Tamahori should be sued for movie malpractice.”
Willie Waffle, WAFFLEMOVIES.COM
“This new XXX has a story that may break all recent records for rampaging cliches and utter nonsense.”
Michael Wilmington, CHICAGO TRIBUNE
“This xXx seems to know exactly how stupid it is, and this kind of self-knowledge helps nudge it toward the guilty pleasure bracket, even if it never quite makes that leap.”
Chris Vognar, DALLAS MORNING NEWS
“The film’s story remains as defiantly impervious to logic as its hero is to bullets.”
Michael O’Sullivan, WASHINGTON POST
“The plot swings between pathetically implausible and aggressively stupid.”
David Hiltbrand, PHILADELPHIA INQUIRER
“There isn’t a fresh moment in the entire 100-minute running time. The tediousness is impossible to dispel.”
James Berardinelli, REELVIEWS