News

  • It verbreekt records aan de box-office

    Pin it!

    Wie had ooit kunnen denken dat de R-rated It (2017) zo’n gigantisch succes had kunnen worden aan de box-office. Warner Bros had al een klein vermoeden nadat hun trailer massaal werd bekeken en gedeeld. Na hun openingsweekend staat de film op 117,2 miljoen dollar, en dat met een productiebudget van 35 miljoen dollar. Wie weet had deze prent zelfs nog meer kunnen opbrengen mocht er geen idioot review-embargo zijn geweest. Maar Warner Bros was nerveus nadat ze heel was negatieve buzz kregen bij de aanloop van de Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) film, en dat moeten ze blijkbaar nog verteren.

    De film is nog geen week in de zalen en is nu al de tweede meest succesvolle Stephen King verfilming en laat The Dark Tower (2017) met zijn 107 miljoen na 5 weken in de bioscoop ver achter zich. Het is in ieder geval een kwestie van een paar dagen alvorens deze prent de recette van The Green Mile (1999) zal overstijgen en zo de meest sucvcesvolle Stephen King verfilming zal worden van de in totaal 42 adaptaties.

    it_2017_box-office.jpg

    Meer nog, door het stormweer in Florida en de sluiting van zowat alle complexen in de staat, heeft de film net niet Deadpool (2016) kunnen onttronen als beste openingsweekend voor een R-rated film. Wereldwijd heeft de film ondertussen een recette van 180 miljoen opgehaald, en het ziet er naar uit dat het een grote contender zal worden voor de Top 10 Beste R-rated films ooit. Wat ook opviel is dat 65% van het publiek ouder was dan 25 en evenredig verdeeld tussen mannen en vrouwen. Het ziet er dus allesbehalve goed uit voor die andere R-rated film Mother! (2016) die komend weekend in de bioscoop komt wereldwijd en veel potentiële klanten zal verliezen aan Pennywise.

    Een naam die we dit weekend niet meer zullen vergeten is deze van scenarist Gary Dauberman die ondertussen twee films heeftstaan in de Box-Office Top 10! Naast It heeft hij ook het script geschreven van Annabelle: Creation (2017). Met zijn 15 miljoen dollar haalde deze Warner Bros prent 280 miljoen dollar op na 4 weken.

    En wees maar zeker dat Warner Bros met het volgende weekend in zicht deze komende dagen van zich zal laten horen, met castingsnieuws voor het tweede deel. En Jessica Chastain lijkt zowat de enige naam te zijn die heel waarschijnlijk gecast zal worden als de oudere versie van Beverly Marsh die gespeeld was door Sophia Lillis. Het leek wel of regisseur Andy Muschietti zijn actrice Jessica in gedachten had toen hij Sophia had gecast. Jessica had tevens de hoofdrol in Muschietti’s vorige film Mama (2013). Toch had Warner Bros eerder laten weten dat ze het productiebudget niet nodeloos zouden gaan optrekken voor de sequel en dus was een Hollywood-casting geen optie … maar met deze box-office cijfers zou dit uiteraard wel herzien kunnen worden.

    jason_bateman_ozark_netflix.jpgjessica_chastain_interstellar.jpgjames_corden_cbs.jpgbill_hader_superbad.jpg
    Jason Bateman (© Netflix) - Jessica Chastain (© Warner Bros) - James Corden (© CBS) - Bill Hader (© Columbia Pictures)

    Warner Bros heeft in ieder geval bewezen dat ze een box-office succes kunnen hebben zonder bekende koppen, maar indien de eerste film 400 miljoen zou opbrengen kan je je afvragen of een paar bekende koppen deze franchise niet kan optillen naar +600 miljoen. Aan welke namen denk ik? Wel, voor de rol van Bill Denbrough lijkt Jason Bateman de beste keuze, zeker na de buzz rond de serie "Ozark". Voor de rol van Beverly Marsh lijkt Jessica Chastain de uitverkorene, maar ik zou de kansen van Golden Globe winnares Sarah Paulson niet onderschatten (voor Warner Bros zou ze ook wat goedkoper zijn). Voor de rol van de iets dikkere jongetje Ben Hanscom lijkt het niet zo eenvoudig want het personage zou in het boek vermagerd zijn en dus een iets dikkere acteur casten zou geen noodzaak zijn. Anderzijds is het meteen karakteristiek die zou wegvallen. James Corden lijkt toch de beste keuze keuze voor de rol (en ook hij zal niet te duur zijn voor Warner).

    ray_fisher_justice_league.jpgben_whishaw_london_spy.jpgcasey_affleck_a_ghost_story.jpgbill_skarsgard_it.jpg
    Ray Fisher (© Warner Bros) - Ben Whishaw (© BBC) - Casey Affleck (© A24) - Bill Skarsgård (© Warner Bros)

    Voor de rol van Mike Hanlon denk ik aan Ray Fisher wiens prijs momenteel laag ligt en met de opkomende Justice League film misschien ook nog eens bijzonder populair kan worden. De grappige Richie Tozier zou vertolkt kunnen worden door SNL-acteur Bill Hader, de slimme Eddie Kaspbrak zou dan weer goed vertolkt kunnen worden door de nieuwe Q uit de Bond-films Ben Whishaw en de rol van de joodse Stanley Uris zou gespeeld kunnen worden door Casey Affleck. Hij lijkt geknipt voor de rol. Last but not least, Pennywise moet vertolkt worden door niemand anders dan Bill Skarsgård. Binnenkort zullen we het wel weten wie uiteindelijk gekozen zal worden en hoever ik van de uiteindelijke keuze zat.

  • Get Out (2017) ***½ Blu-ray recensie

    Pin it!

    Een low budget horrorfilm die indruk maakte tijdens zijn bioscooprelease- was deze Get Out (2017), het regiedebuut van de comedy acteur Jordan Peele, die deze film ook heeft geschreven. Vandaag komt de film uit op DVD en Blu-ray.

    get_out_2017_poster.jpg

    Korte inhoud: 'Get Out' volgt een koppel, Chris (Daniel Kaluuya) en Rose (Allison Williams), dat het punt in hun relatie heeft bereikt om elkaars familie te ontmoeten. Rose nodigt Chris vervolgens uit om een weekend door te brengen met haar ouders Dean (Bradley Whitford) en Missy Armitage (Catherine Keener). In eerste instantie denkt Chris dat het vreemde gedrag van de familie te maken heeft met pogingen hoe om te gaan met hun interraciale relatie, maar gedurende het weekend doet hij enkele verontrustende ontdekkingen die hem naar een andere waarheid leiden.

    Het is één van die zeldzame films die 99% op Rotten Tomatoes heeft. Zoiets is ongezien voor een horrorfilm. De film mengt komedie met gruwel en mengt alles in een maatschappij kritisch en satirisch sausje en het resultaat werkt bijzonder goed. De regisseur is bekend voor zijn populaire show "Key and Peele", waarmee hij vorig jaar een Emmy won. Ook won de horrorfilm vorige week op festival Imagine de publiekprijs Silver Scream Award en de film maakt misschien zelfs een kans voor een nominatie bij de Oscars.

    In de VS brak Get Out alle records. De film heeft 4,5 miljoen dollar gekost om te maken en heeft zowat 252 miljoen dollar opgebracht. Naast het mega-succes van The Fate of the Furious (2017) en Split (2016) zijn het echt wel gouden jaren voor Universal. Peele zou zelfs de eerste Afro-Amerikaanse filmmaker zijn die met een debuutfilm dat bedrag binnensleept. Forbes schreef dat het ook de meest succesvolle bioscooptitel ooit was die niet is gebaseerd is op eerder gepubliceerd materiaal zoals, een bekend boek of een televisieserie, maar deze bewering klopt niet (cf. Split).

    get_out_allison_williams_daniel-kaluuya_pic01.jpgget_out_daniel-kaluuya_pic02.jpgget_out_catherine_keener_bradley_whitford_pic03.jpg
    © 2017 Universal Pictures

    De film werd opgenomen in een recordtijd van 28 dagen. Peele kwam op het idee voor de film na een stand up van Eddie Murphy over een zwarte man die de ouders ontmoet van een blanke vriendin. De eerste poster was een beetje geïnspireerd op La Haine (1995), twee compleet verschillende films maar met gelijkaardige standpunten over culturele verschillen, marginalisering en racisme.

    Het is ook eens verfrissend om een horror film te zien *** spoiler*** waarin de zwarte acteur overleefd. *** end spoiler ***. Ik had wel iets van een The Skeleton Key (2005) gevoel bij het zien van Get Out. Die film met een verpleegster, gespeeld door Kate Hudson, die voor een oude vrouw en haar zeer zieke man moet zorgen in een Lousiana herenhuis, maar terecht kwam in een voodoo-huis waarin het koppel een vloek op bezoekers legden en hun lichaam overnamen. In de film is er tevens ook iets speciaal met mannen van een zwarte huidskleur. Dit had zowaar iets van de prequel kunnen zijn op deze prent. Ik denk dat de regisseur (Iain Softley) en scenarist (Ehren Kruger) van Skeleton Key toch wel wat vragen moeten gesteld hebben na het zien van Get Out.

    Maar desondanks de toch wel frappante gelijkenissen met die andere horrorprent, vond ik Get Out uitstekend gemaakt met pakkende vertolkingen van Daniel Kaluuya en Allison Williams (pic 01, pic 02, pic 03, pic 04, pic 05). De film heeft ook een aantal verrassende twist en je zit bij momenten echt wel Hitchcock-gewijs op het puntje van je stoel door de suspense. En het feit dat het een geslaagde mix is van horror, komedie met een sociaal relevant hekelpunt (met name huidskleur) heb ik hier echt wel met volle teugen van genoten.

    Get Out komt vandaag 30 augustus 2017 uit op DVD en Blu-ray. Daarop vinden jullie niet alleen een alternatief einde, maar ook heel wat deleted scenes, making of filmpjes en de interessante audio-commentaar van de regisseur Jordan Peele.

    rating

    Beoordeling: 3,5 / 5
    Recensie door op 30 augustus 2017

     

    *** Get Out trailer ***

  • De Bruce Lee film Birth of the Dragon opent in de States

    Pin it!

    Toch vreemd dat de nieuwe Bruce Lee biopic Birth of the Dragon (2016) geen releasedatum krijgt bij ons, ook al ging de film in september van 2016 in premiere op het Toronto International Film Festival. Is de film dan zo slecht?! Op Imdb haalt hij nauwelijks 3.8/10, ook al zijn deze scores nooit echt een referentie en dat is een score van slechts 900 mensen.

    birth_of_the_dragon_2016_poster.jpg

    Korte inhoud: De film draait rond het beruchte gevecht tussen de jonge Bruce Lee (Philip Ng) en de legendarische kungfu-meester Wong Jack Man (Yu Xia) in Noord California in de jaren 60. Het wordt verteld vanuit het oogpunt van een jonge student wiens trouw aan beide vechters op de proef wordt gesteld. Tot op de dag van vandaag voeren mensen de discussie over wie het privé gehouden gevecht heeft gewonnen. Een ding is zeker: na dit gevecht met Wong heeft Bruce Lee zich herontdekt.

    De regisseur van dienst was George Nolfi die hiermee zijn tweede film maakte na de niet onaardige The Adjustment Bureau (2011). Spijtig genoeg was het script van het schrijversduo Stephen J. Rivele en Christopher Wilkinson - bekend voor hun script van Ali en Nixon dan toch niet zo overtuigend, want na de eerste screenings werd de film opnieuw naar de montagetafel gestuurd voor een grondige re-edit met minder scenes met het verzonnen personage van Steve McKee (Billy Magnussen) en meer scènes met Wong. In de eerste cut was Steve McKee zelfs een beetje het hoofdpersonage terwijl op de affiche toch wordt uitgepakt met "a 'true' Bruce Lee movie". Dit is toch wel een foute inschatting van zowel de scenaristen, de regisseur als de producer.

    De dochter van Bruce Lee, Shannon Lee, heeft zich in ieder geval gedistantieerd van deze prent. Ze vond dat de film, zoals anderen over haar vader zoals Dragon: The Bruce Lee Story (1993), 'geen volledig begrip vertoonden van zijn filosofieën en kunstenaarschap. Ze zouden de essentie van zijn overtuigingen in de vechtsporten niet hebben kunnen ontrafelen.' Ze beweerde tevens dat Bruce Lee niet in straatvechten was betrokken toen hij aankwam in Amerika. Zij verklaarde verder dat om een "echte" Bruce Lee film te maken, de film een drama moet zijn en niet een typische vechtsportfilm.

    Het budget van de film blijft wel een mysterie. Deze prent werd niet gesteund door grote filmstudio's. Het werd gemaakt door WWE Studios, die eigenlijk een filmstudio is verbonden aan de Professional Wrestling Corporation, WWE, en hoofdzakelijk films maken waarin WWE vechters hun plaats hebben (The Rock, John Cena, Steve Austin, Triple H,...), ook al maakt deze film hier toch een uitzondering op. Daarnaast was er Blumhouse Productions, de Amerikaanse studio die voornamelijk films maken tussen de 5 en 10 miljoen dollar. Ik vermoed dat deze prent dus rond de 10 miljoen dollar moet hebben gekost. Reken daar nog een marketing en distributiekost bij en deze prent zou toch een kleine 30 miljoen moeten opbrengen om nog maar break-even te zijn. Maar daarvoor moet de film eerst in de zalen komen. Vandaag zou de film in de States moeten uitkomen. Benieuwd hoe de weekend box-office zal zijn - zeker nu iedereen in een "fighting spirit" is met de opkomende boksmatch tussen Conor McGregor vs Floyd Mayweather.

     

    *** Birth of the Dragon trailer ***

  • Amy Johnston kickt ass in Female Fight Club en Lady Bloodfight

    Pin it!

    Dit is best wel een grappige cheesy trailer. Female Fight Club (2016) (eerder bekend als 'Female Fight Squad') is een B-film van Miguel A. Ferrer met niemand minder dan Dolph Lundgren, de Zweedse kolos die ooit oog in oog stond met Rocky en Van Damme en later het team van The Expendables had vergezeld. Binnenkort is de acteur zelfs te zien in de opkomende Aquaman (2018).

    female_fight_club_2016_poster.jpg

    Korte inhoud Female Fight Club: Becca (Amy Johnston) is niet alleen de knapste vechter maar ook de beste. Maar na een hard leven in de sport heeft ze de handdoek in de ring gegooid. Wanneer haar zus Kate (Cortney Palm) echter in de problemen komt besluit ze haar te helpen om te ontkomen aan de sadistische wereld van het illegale vechten en uit de handen te blijven van degene die het runt, Potter. Ze krijgt hierbij hulp van haar vechtlustige vader (Dolph Lundgren).

    Gezien het beperkte budget (+/- 2 miljoen dollar) ziet het er allemaal nog wel 'ok' uit en het doet me wel wat denken aan de martial art films uit de jaren 80 en 90, weliswaar zonder een charismatische Jean-Claude Van Damme. Hoewel, Amy Johnston, die eigenlijk een bekende stuntvrouw is voor heel wat Hollywoodfilms zoals Deadpool, Suicide Squad, Captain America: The Winter Soldier, zet hier wel een stevige rol neer. Ze is tevens ook nog te zien in Lady Bloodfight (2016) (poster).

    Korte inhoud Lady Bloodfight: Lady Bloodfight ishet verhaal van een Amerikaanse meid (Amy Johnston) die naar Japan trekt en met haar straatvechtersvaardigheden de aandacht trekt van een Japanse karatekampioen. En ook hij besluit haar te trainen en mee te laten doen aan een illegaal martial arts toernooi voor vrouwen, dat bekend staat als ... (wait for it)... de 'Kumite'.

    Ja, origineel zijn die dingen nooit, maar damn, het niveau van de vechtchoreografie is buitengewoon hoog. En al zeker van nieuwkomer Jet Tranter (pic), die dit jaar te zien zal zijn als de zus van Valkyrie in Thor: Ragnarok (2017).

    De laatste jaren is het me in ieder geval opgevallen dat er een soort revival aan de gang is van de martial art films en dat zal zeker te danken zijn aan het groeiende succes van MMA (Mixed Martial Arts) gevechten, een plaats waar niet alleen mannen hun kunsten kunnen laten zien maar ook steeds meer vrouwen. En MMA is tevens wel vaker een springplank naar Hollywood, kijk maar naar Gina Carano en Ronda Rousey. Ik ben zelf al een paar jaar een fan en het zal jullie niet verbazen dat ik al mijn afspraken heb afgezegd op zaterdag 26 augustus om de kamp tussen Floyd Mayweather en Conor McGregor te kunnen zien. Misschien zelfs een gokje wagen op Unibet ook al vermoed ik dat Mayweather zal winnen en hij staat aan 1.22 tegenover 4,75 voor de MMA vechter Connor. Maar alles kan gebeuren, dus wie weet zet ik wel in op Connor.

    Female Fight Club en Lady Bloodfight zullen vermoedelijk direct uitkomen op DVD en Blu-ray, ook al verwacht ik binnenkort meer martial art films op het witte doek.

     

    *** Lady Bloodfight trailer ***

  • Hollandse Misfit trailer is een ware hit op YouTube

    Pin it!

    Het gebeurt niet vaak dat wij op De Filmblog een bericht schrijven over een Hollandse filmproductie, maar hier is Misfit (2017), een film die in Nederland ondertussen trending is op sociale media, ook al lijkt het op een kloon van wel honderd Amerikaanse high school films. Hoe dan ook, de trailer is populair bij onze noorderburen, benieuwd of het ook in de smaak zal vallen bij ons.

    Misfit,Djamila,Niek Roozen,Erwin van den Eshof

    Korte inhoud: Julia (Djamila) is een meisje dat in Amerika woont en na jaren weer terugkeert naar Nederland. In Amerika had ze een perfect leventje: ze was populair, had een goed bekeken vlog en veel vriendinnen. Haar leven staat op zijn kop als ze in Nederland door de VIP squad, de drie populairste meisjes van de school, als 'Misfit', een buitenbeentje, wordt bestempeld. Als de kans zich voordoet om naar Amerika terug te keren pakt ze die dan ook met beide handen aan, ook al moet ze daarvoor op school een ingewikkeld dubbelleven leiden. Dan wordt ze ook nog eens verliefd op Nick (Niek Roozen) en gaat ze zich steeds meer afvragen: wil ze echt terug of wil ze toch blijven?

    Vrijdag kwam de trailer op YouTube en ondertussen is deze al 446.000 keer bekeken, iets wat echt wel ongewoon is voor een Nederlandse filmproductie. Op het kanaal van Misfit De Film zijn ondetussen ook al 21'000 abonnees. Als er ook zoveel mensen de film uiteindelijk gaan zien, zal deze film een goede beurt maken aan de box-office.

    De regie van de film lag in handen van Erwin van den Eshof (Dood Eind, Popoz) en in de film zien we heel wat jonge mensen die met deze prent hun filmdebuut maken. De vraag die ik mij nu stel is of deze trailer zo populair is omwille van de gekke trailer, dan wel omwille van de verwarring met de topserie "Misfits". Op 27 september zou de film moeten uitkomen in de bioscoop, dan pas zullen we zien of de hype ook zal resulteren in een gigantische omzet.

    Ja het is een prent boordevol 'Hollandse' clichés, die we bij ons zelden tot nooit zouden aantreffen. Het filmlandschap tussen België en Nederland verschillen toch wel enorm. Wij hebben niet zo heel veel komedies en als deze er al zijn, dan is het Jan Verheyen crap die bestemd zijn voor een tv-publiek. De Franse markt daarentegen zijn bijna allemaal komedies uit eigen bodem en zij hebben hierin ook hun roots in de jaren 70 en 80 met heel wat komedie iconen zoals Louis de Funes en Bourvil. In Nederland zijn komediefilm wel iets meer aanwezig in het filmlandschap in contrast met België met zijn sociale drama's en zijn B-actiefilms en thrillers. Laat weten in de reacties of jullie interesse hebben in deze prent.

     

    *** Misfit trailer ***

    Categories: News 6 comments
  • Detroit komt als geroepen na de spanningen in Charlottesville

    Pin it!

    Een film die met de opgeblazen gebeurtenissen in Charlottesville meer dan ooit actueel zal worden, is Detroit (2017) van Kathryn Bigelow (Point Break, Zero Dark Thirty, The Hurt Locker), een film die nu al wordt gezien als een grote contender voor de Oscars in 2018.

    detroit_2017_poster.jpg

    Korte inhoud: Het verhaal speelt zich af tijdens de rassenrellen van 1967 in Detroit. Wanneer de politie een inval doet bij een bar die geen vergunning heeft en 82 mensen arresteert breken er gewelddadige rellen uit. Pas vijf dagen later komt er een einde aan het geweld. Uiteindelijk komen 39 mensen om het leven en enkele honderden raken gewond.

    De film is gebaseerd op waar gebeurde feiten en met iemand als Bigelow achter de camera weet je meteen dat het een intens drama zal worden. De hoofdrol in de film wordt gespeeld door John Boyega. Hij speelt de rol van Melvin Dismukes, een zwarte veiligheidswacht die zich probeert op afstand te houden van de escalerende spanning en onlusten in Detroit, nadat de politie in aanvcaring kwam met de zwarte gemeenschap in de ‘12th Street Riot’ in 1967. Maar hij hoort schoten op het nabijgelegen Algiers Motel en ontdekt drie zwarte mannen die door de politie zijn gedood en negen andere mensen (zeven zwarte mannen en twee witte vrouwen) die brutaal werden geslagen. Vervolgens wordt hij in een ondervragingsruimte gezet, waar de detectives hem op de rooster leggen en de schuld voor de sterfgevallen in zijn schoenen proberen te schuiven. Hier tevens een korte clip van de man in kwestie.

    Boyega wordt bijgestaan door ondermeer John Krasinski, Will Poulter, Algee Smith, Jason Mitchell, Hannah Murray en Kaitlyn Dever. En net zoals bij The Hurt Loicker koos Bigelow er voor om alles op te nemen met 4 simultaan draaiende camera's en alle sets volledig uit te lichten. Zo krijgen de acteurs meer acteerruimte en "vrij spel" en heb je meteen een iets documentair karakter in tegenstelling tot elke scène te gaan knippen met close-up shots.

    Het script van de film is opnieuw afkomstig van Mark Boal, met wie ze eerder had samengewerkt voor The Hurt Locker (2008) en Zero Dark Thirty (2012).

    Het zal zonder enige twijfel een raciaal geladen film zijn. Ik ben in ieder geval benieuwd naar het resultaat. Op 11 oktober 2017 komt de film bij ons in de bioscoop.

     

    *** Detroit trailer ***