Het was niet geheel onverwacht dat de nieuwe Punisher: War Zone (2008) een flop zou worden, maar dat de film amper 4 miljoen zou opbrengen tijdens zijn openingsweekend in de States had niemand gedacht. Nochtans draaide de promotie-campagne voor deze 35 miljoen dollar productie op volle toeren, maar ook al heb je mooie posters en charismatische acteurs, “Rome” -acteur Ray Stevenson en “The Wire” -acteur Dominic West, de trailer van de film was om van te huilen. Ook het feit dat de film werd verzwegen op Comic-Con was onbegrijpelijk en schepte heel wat onrust bij de comic-fans.
Deze Marvel-comic kent echter al verschillende flops. Niet alleen de versie van Dolph Lundgren, maar ook deze van Thomas Jane liet een beteuterde indruk na aan de box-office. Heeft dit iets te maken met het personage zelf? Denk maar aan Hulk of de Fantastic Four, die ander Marvel-personages die ook moeilijkheden ondervinden op het witte doek. Wel als je het mij vraagt denk ik dit slechts een deel van het verhaal is. Een personage als Batman is uiteraard véél interessanter dan een Hulk, maar dit betekent in geen geval dat je daarom meteen een minderwaardige film zal afleveren. En om bij de Marvel-comics te blijven, kijk maar naar de Iron Man film waarvan het karakter niet meer of minder background heeft als dat van Frank Castle.
Ligt het probleem dan bij het script van Nick Santora en Art Marcum? Wel die laatste heeft het scenario geschreven van Iron Man, dus zou ik toch niet meteen de vinger wijzen naar hen. Hoewel, acteur Thomas Jane had na het lezen van het script er geen zin meer in. Regisseuse Lexi Alexander is geen tweede Kathryn Bigelow en heeft geen flauw benul van hoe zee en actie-thriller in beeld moet brengen. Dus voor mij ligt de schuld bij de studio die zo dom was om op deze prent een regisseur te zetten die niet bekwaam was om The Punisher franchise nieuw leven in te blazen. Er was geen passie voor de comic, geen inzicht in hoe je een actie-scène moet in beeld brengen, niet genoeg lef en branie om met die R-rating een film te maken voor een volwassen publiek.
De zwakte ligt opnieuw bij de productie, en met name producer Gale Anne Hurd, die blijkbaar aan de bron zit van heel wat comic-miskleunen (Aeon Flux, Hulk, The Incredible Hulk, The Punisher,…) Zij is verantwoordelijk voor de keuze van de regisseur en zij heeft Marvel opgezadeld met Lexi Alexander, die ze tijdens de montage hebben moeten ontslagen.
Het pijnlijke aan deze zaak was dat The Punisher uit 2004 in zijn openingsweekend al een slordige 14 miljoen opbracht. Er was veel discussie of Thomas Jane al dan niet moest terugkomen, wel met deze resultaten in zicht is het duidelijk dat de acteurswissel de verkeerde keuze was. Ik ben ervan overtuigd dat Frank Castle een véél beter personage kan zijn dan The Hulk, maar je moet dan wel in het project geloven en genoeg middelen en talent aan de film besteden, cf. Iron Man. Anders begin je er best niet aan. Het bewijs werd tot 3 maal toe geleverd. Zien jullie hier nog toekomst in?
***Related Posts***
02/08/2008: Kroniek van een aangekondigde flop voor Punisher: War Zone
26/07/2007: Ray Stevenson wordt Frank Castle in Punisher: War Zone
02/10/2005: The Punisher 2 ‘R’ rated ?
20/07/2005: The Punisher 2 op komst
Had moeten terugkeren en dit had een echte sequel moeten zijn met een andere regisseur. Ik snap ook niet goed wat het idee was van die kleurboek fotografie: rood-geel-groen; dat trekt toch op niets!
Om Gale Ann Hurd alle schuld in de schoenen te schuiven is wel gemakkelijk! Ze heeft toch bewezen wat ze waard is met haar carrière anders had ze het niet zolang volgehouden. Bovendien is de filmmarkt de meest moeilijke markt om in te schatten: sommige filmen die een blockbuster hadden moeten worden floppen, andere filmen die een flow hadden moeten worden worden een hit en alle gradaties ertussen in. Als het allemaal zo gemakkelijk was dan investeerde iedereen in een film, niet dus! Bovendien is de figuur van een Punisher heel beperkt in zijn achtergrondverhaal en zoals de figuur van The Crow! Je moet al van goede huize zijn om een goed scenario te kunnen bedenken en het niet als een goedkoop wraakfilmpje te laten uitschijnen wat nu wel weer eens is gebeurd. Maar ja, you win some you loose some zullen ze wel bij Marvel denken na het succes van oa Iron Man. Ze hebben nog genoeg stripfiguren om te verfilmen zodat we nog zoet zijn tot het midden van deze eeuw!
http://www.marisa-mell.blogspot.com
Uiteraard spelen heel wat factoren mee, en ik steek heus niet alle schuld op de producer, maar zij heeft de laatste jaren een aantal dubieuze regisseurs-keuzes gemaakt die de comic-adaptaties nooit ten goede zijn gekomen. Ik had dit al zien aankomen in 2007, en ik denk niet dat ik de enige was. Als zij haar werk niet aan kan dat moet ze dit laten aan meer bekwame mensen. The Punisher moet in handen komen van een andere producers, that’s my point.
Trouwens is de Amerikaanse filmmarkt nog steeds de beste investering die je kan doen, maar het is niet dat de films elk afzonderlijk op de beurs staan. 😉
simpel revenge-scenario, schitterende film. Ik snap die dat dit niet mogelijk is voor The Punisher. Ik geef Blackmoon wel gelijk, ze hadden Thomas Jane moeten overtuigen om toch de film te doen. Ray Stevenson is geen acteur die een actiefilm kan dragen.
Wat The Punisher voor mij interessant maakt als Marvel stripfiguur is dat het eigenlijk een actieheld is zoals we die al duizend keer hebben gezien in films: het standaard wraakplot in een comicbook-jasje. Als je daar dan weer een film van gaat maken moet je van heel goeden huize komen om daar iets bijzonders van te maken. Dus meer dan een standaard actieheld die op wraak uit is. Daar is een regisseur voor nodig met ballen en visie. Misschien als ze Frank Miller of Rodriguez de film laten regisseren, dat het dan nog iets wordt. Anders zou ik The Punisher gewoon lekker op het papier laten staan.
Overigens vond ik Thomas Jane het goed doen in de eerste film. Stukken beter dan Lundgren jaren geleden.