A Minecraft Movie blijft domineren terwijl de rest achterop hinkt

De box-office cijfers van vorig weekend brengen onverwachte wendingen, verrassende successen en een duidelijke boodschap van het publiek: spektakel, verbeelding én familievertier blijven het krachtigst scoren aan de kassa. Het absolute zwaargewicht is opnieuw A Minecraft Movie, dat met 80 miljoen dollar in zijn tweede weekend moeiteloos bovenaan blijft staan, ondanks concurrentie van vijf nieuwkomers. En dit ondanks het feit dat de Minecraft-film een meedogenloze stortvloed is van onnozele actie-sequenties, game-referenties, kubusvormige entiteiten en een heleboel grappen die variëren van licht-grappig tot vermoeiend. Maar kijk, wij hebben hier nooit beweert dat box-office succes gelijk staat aan kwaliteit.

© Warner Bros

Na een verbluffende openingsweek van 162,7 miljoen dollar in de VS en 313 miljoen wereldwijd, weet de videogameverfilming van Warner Bros en Legendary ook in het tweede weekend stevig stand te houden. De daling van 50% is opmerkelijk mild voor een blockbuster van dit kaliber, wat wijst op sterke mond-tot-mondreclame (inclusief de video’s met jongeren die bioscoopzalen overhoop helpen met hun popcorn en nacho’s) en herhaalbezoeken. Wereldwijd staat de teller inmiddels op 550 miljoen, waarvan 281 miljoen uit de VS en 269,6 miljoen uit internationale markten komt. De film, geregisseerd door Jared Hess (Napoleon Dynamite) en met stemmen van onder meer Jason Momoa en Jack Black, werd overal enthousiast onthaald. In toplanden als het VK (39,8M), China (20,3M) en Duitsland (18,9M) blijft het publiek toestromen. Zelfs in China — ondanks geopolitieke spanningen — wist de film het weekend te domineren. De internationale IMAX-opbrengst bedraagt inmiddels 9,6 miljoen.

Hoewel vijf nieuwe films de strijd aangingen met Minecraft, kon geen enkele het kroonjuweel van de box-office van de troon stoten. The King of Kings (2025) haalde 19 miljoen dollar op in de States. Deze animatiefilm van Angel Studios, met stemmen van o.a. Kenneth Branagh en Mark Hamill, debuteerde op plaats twee. Ondanks gemengde recensies, werd de film door het publiek beloond met een zeldzame ‘A+’ op CinemaScore. Het toont de blijvende kracht van het geloofsgerichte segment, zeker rond Pasen.

En dan was er nog The Amateur (2025) met 15 miljoen dollar (17,2 miljoen internationaal) die misschien wel de beste film met Rami Malek die een CIA-analist speelt in deze actiethriller van Disney/20th Century Studios. De wereldwijde opbrengst staat voorlopig op 32,2 miljoen dollar. Hoewel de cijfers degelijk zijn, ligt het productiebudget op 60 miljoen dollar en moet de film 120 miljoen opbrengen voor nog maar een break-even. Het positieve publieksoordeel (‘B+’ op CinemaScore) zou dit mogelijk moeten maken, vooral bij een ouder publiek dat meestal niet meteen op openingsweekend afkomt.

Daarnaast was er Warfare (2025) die tevreden moest zijn met 8,3 miljoen dollar. De oorlogsfilm van A24, mee geregisseerd door Alex Garland en Navy SEAL-veteraan Ray Mendoza, werd geprezen om zijn rauwe authenticiteit. De jonge sterrencast, waaronder Joseph Quinn en Will Poulter, trok vooral een jonger publiek aan. Dit is een stille hit in wording, maar moet nog een lange weg afleggen. De film Drop (2025) haalde 10 miljoen dollar op wereldwijd en The Last Supper (2025) met 6,15 miljoen.

Disney’s Snow White (2025) zakt verder weg en eindigde deze week op plek acht met een schamele 2,8 miljoen dollar. De wereldwijde opbrengst van 181 miljoen blijft ver onder eerdere live-action Disney adaptaties. De film moet nu ook de titel “meest tegenvallende Disney-remake ooit” delen met Dumbo (2019).

Twee weken geleden zat de Amerikaanse box-office nog 11% onder het niveau van 2024 en liefst 40% onder 2019. Dankzij Minecraft is de kloof met vorig jaar nagenoeg gedicht (slechts 0,5% verschil), al blijft 2019 voorlopig onbereikbaar (31% lager). Het lijkt er wel op dat Minecraft wat zuurstof blies in een dood cadaver na een slopende maartmaand voor bioscopen. Het perfecte opstapje naar het zomerseizoen met potentiële blockbusters als Sinners (Ryan Coogler), Thunderbolts* (Marvel), Mission: Impossible – The Final Reckoning (Tom Cruise) en Disney’s Lilo & Stitch-remake in het vooruitzicht. De bioscoopzomer lijkt hoopvoller dan lange tijd gedacht.

9 Comments

  1. Justin

    Ongelooflijk dat een pixelige flauwekulfilm als Minecraft meer publiek trekt dan een inhoudelijk sterke thriller als The Amateur.

    Reply
  2. Wachowski

    Niet de eerste keer dat een diepgaande film volledig wordt overschaduwd door kinderachtige popcorncinema. Hollywood beloont domheid en gemak.

    Reply
  3. Michaelagero

    Misschien moeten ze nu een game maken gebaseerd op deze film.

    Reply
  4. BloodSugar

    Ik heb ervan genoten !

    Reply
  5. Aless

    Goed dat ze de muziek hebben hergebruikt.

    Reply
  6. Damiano

    Zo vreemd dat deze film zo’n succes is 😮

    Reply
  7. chris

    Het voelt alsof deze film gemaakt is door mensen die nooit Minecraft hebben gespeeld en Jumanji gewoon hebben gekopieerd. Het zou zo gaaf zijn als er een Minecraft-film zou zijn die het verhaal in de survivalmodus echt zou volgen.

    Reply
  8. Kareltje

    Nooit gespeeld en geen affiniteit mee.

    Reply
  9. Vince

    Waarom duikt Jason Momoa, los van Dune, meestal op in rotzooi?

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *