Disney’s Snow White flopt zoals verwacht aan de kassa

De eerste recensies van Snow White (2025) waren zo positief, het was prachtig, dé beste live-action sprookjes adaptatie van Disney. Dat allemaal volgens de influencers die door Disney werden uitgenodigd. De film critics mochten thuis blijven; met uitzondering van de Belgische recensenten ook al was de visie gepland op maandag, en was er een embargo tot woensdag op het ogenblik de film in première ging. En wat krijg je dan wanneer deze film door deze mensen effectief wordt bekeken? Een Rotten Tomatoes Score van 44% en een Metascore van 50%. En dat is blijven nazinderen in het weekend, want het kende een dramatische start met een openingsweekend van slechts 43 miljoen dollar in de VS en Canada en een wereldwijde opbrengst van 87 miljoen dollar. Zo blijft de film ver achter bij verwachtingen en moet hij een lange weg afleggen om zijn break-even grens van 500 miljoen dollar te halen. Een combinatie van controverses, negatieve publiciteit en een verzadigd publiek lijkt Snow White de das om te doen.

© Disney

Al vanaf de aankondiging was Snow White een bliksemafleider voor kritiek. De casting van Rachel Zegler als Sneeuwwitje leidde tot discussies over de trouw aan het bronmateriaal, waarbij critici benadrukten dat de oorspronkelijke beschrijving van het personage—”huid zo wit als sneeuw”—niet overeenkwam met Zeglers achtergrond. Vervolgens ontstond er commotie over haar uitspraken dat de film zich zou losmaken van het traditionele sprookje, waarbij de romantiek met de prins ondergeschikt zou zijn aan een meer feministische benadering. Dit leidde tot weerstand van zowel conservatieve als nostalgische Disney-fans. Het hielp ook niet dat Zegler super arrogant en neerbuigend overkwam, ook nog eens op de Free Palestine bus sprong, en zelfs in haar pseudo verontschuldigingen kon ze het niet nalaten om na te trappen: “Het maak mij niet uit wat jullie zeggen, jullie gaan toch naar mij komen kijken.” Wel blijkbaar heeft ze zich zwaar misrekend, opndanks het feit dat zij boordevol talent heeft en zowat het enige wat verdienstelijk is aan de film. Disney wil de confrontatie aangaan met zijn publiek op politiek vlak, maar wordt nu eerder gezien als een belerende instantie dan als een kracht voor emancipatie. En zolang dit imago stand houdt zullen ze kijkers blijven verliezen, ondanks het aanwezige talent.

Daarnaast werd de film bekritiseerd vanwege de beslissing om de zeven dwergen grotendeels te vervangen door CGI-geanimeerde wezens, nadat acteur Peter Dinklage had aangegeven dat het traditionele beeld van de dwergen “achterhaald” zou zijn. Hoewel Snow White aanvankelijk een bescheiden positieve ontvangst kreeg van vroege kijkers, werd dit snel overschaduwd door de vernietigende recensies van critici. Publieksscores waren milder, met een 74% freshscore van kijkers, maar het was niet genoeg om een sterke mond-tot-mondreclame op gang te brengen. Het publiek dat Snow White wél zag, gaf het een “B+” op CinemaScore, wat wijst op een middelmatige tot lauwe ontvangst. Dit is een belangrijk gegeven, want films met een sterke publiekswaardering kunnen vaak alsnog een langzame, gestage opmars maken aan de box-office. Snow White lijkt die kans echter niet gegrepen te hebben.

Ter vergelijking: Dumbo (2019), dat ook een teleurstellend openingsweekend had met 46 miljoen dollar, haalde uiteindelijk 353 miljoen dollar wereldwijd. Snow White begon nóg zwakker en moet dus hopen op een wonder om financieel overeind te blijven. De teleurstellende cijfers van Snow White roepen opnieuw vragen op over Disney’s strategie om klassiekers opnieuw uit te brengen als live-action remakes. Hoewel sommige projecten zoals The Lion King (2019) en Beauty and the Beast (2017) miljarden binnenhaalden, hebben recentere remakes zoals The Little Mermaid (2023) en Pinocchio (2022) het een stuk moeilijker gehad.

Disney’s constante revisie van geliefde klassiekers roept bij veel bioscoopgangers verzadiging op. Waar vroeger een Disney-remake een evenement was, lijkt de magie te zijn uitgewerkt. Het publiek vraagt zich af of er nog wel een toegevoegde waarde is, zeker als de films slechts lauwe ontvangst krijgen en onnodige controverses uitlokken. Disney zal zich moeten beraden op zijn strategie voor toekomstige remakes. Met live-action versies van Moana, Tangled en Lilo & Stitch in de pijplijn, zal de studio moeten bewijzen dat deze projecten niet hetzelfde lot beschoren zijn als Snow White. Voor nu blijft de conclusie echter duidelijk: Snow White is geen sprookjesachtige hit, maar eerder een dure flop.

4 Comments

  1. Keanu

    Eerlijk gezegd is de enige manier om af te stappen van slechte remakes en terug te mikken op originele content. Zo zal dat het Disney-bedrijf geld blijven verliezen.

    Reply
  2. Cheriff

    Ik voelde geen hype voor Snow White in tegenstelling tot andere films ze uitbrengen. De reclames waren er wel, maar ik vond het halfslachtig. Nu is Lilo and Stitch behoorlijk gehyped.
    Het bizarre is dat ze Zegler eigenlijk stil wilden houden terwijl zij het gezicht is van de film.

    Reply
  3. Filip

    Ze maken die remakes vooral om hun copyright of het IP te vernieuwen. Na 95 jaar wordt het anders public domain.
    Echter, ik zou liever hebben dat ze die met moderne technieken in animatie overdoen.

    Reply
  4. Xander

    De gemiddelde bioscoopbezoeker weet niet of geeft geen moet om de online drama/boycott of Rachel Zegler-saga. De trailer was niet overtuigend en de review waren slecht. Je hoeft er geen tekening bij te maken.

    Reply

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *