De nieuwste State Farm-commercial, met Jason Bateman in de hoofdrol als de mislukte superheld “Bateman”, is meer dan alleen een slimme marketingcampagne. Het is een speelse parodie op Batman die, ironisch genoeg, precies laat zien wat DC en Warner Bros al jaren niet voor elkaar krijgen: het effectief inzetten van hun iconische personages. Terwijl een veelbelovende Joker-sequel compleet ontspoorde en The Batman sequel voor de zoveelste maal werd verschoven naar 2027, slaagt een simpele verzekeringsreclame erin om in nog geen twee minuten een overtuigendere Gotham-ervaring te bieden voor nog maar een fractie van een Hollywood budget en zo de gehele DC voor schut zet.


Courtesy of State Farm
State Farm’s Batman vs. Bateman-campagne gebruikt de vergelijking tussen Bateman en Batman om de kernboodschap over te brengen: niet alle verzekeringen zijn gelijk. Maar wat deze advertentie zo geniaal maakt, is dat ze moeiteloos speelt met iconische DC-elementen, inclusief schurken als Joker, Two-Face en Catwoman, en toch fris en vermakelijk blijft. De casting van Jason Bateman als een klungelige zelfverklaarde superheld is een meesterzet, en gastoptredens van SZA, Kai Cenat en Jordan Howlett versterken de popcultuurwaarde van de spot. En wat vooral in het oog sprong was de manier waarop de Joker in deze commercial wordt neergezet. Hoewel de acteur niet wordt genoemd, heeft de vertolking van de Clown Prince of Gotham meer intensiteit en charisma dan die Jared Leto’s versie in David Ayer’s Suicide Squad (2016), (remember?). De sinistere lach en de algehele dreiging die de Joker uitstraalt in deze korte advertentie overtreffen moeiteloos Leto’s getatooeerde, over-the-top vertolking. Dit roept de pijnlijke vraag op: hoe kan een verzekeringsreclame een betere Joker neerzetten dan een miljardendollar-studio?
Snelle en effectieve storytelling – In plaats van zich te verliezen in overambitieuze verhaallijnen en een gedeeld universum dat nog steeds geen stevige basis heeft, laat deze commercial zien dat minder soms meer is. In 120 seconden wordt een herkenbaar Gotham neergezet zonder de behoefte aan uitgebreide achtergrondverhalen. Slimme humor en zelfbewustzijn kan werken, gezien DC’s films zich iets te vaak té serieus nemen of falen juist in hun poging tot humor (cf Wonder Woman 1984). De State Farm-advertentie weet perfect de balans te vinden tussen respect voor het bronmateriaal en luchtige satire.
Sterk visueel ontwerp en iconische schurken, zoals De Joker, The Riddler Two-Face en Poison Ivy in deze commercial zien er scherper en indrukwekkender uit dan sommige versies die we in recente films hebben gezien. De Joker is hier een dreigend en angstaanjagend figuur, precies zoals hij hoort te zijn, zonder de geforceerde randjes van eerdere incarnaties. Dit toont aan dat met een klein budget en een heldere visie, DC’s iconische wereld prachtig tot leven kan komen. En terwijl deze reclame viral gaat en Batman-fans over de hele wereld laat lachen, worstelt DC met een onduidelijke toekomst en gaan ze nu volgens Variety studio-hoofden Mike De Luca en Pam Abdy op straat hebben gezet, na catastrofale box-office resulaten voor de peperdure Joker 2 en Furiosa: A Mad Max Saga (2024).
Warner Bros heeft al vaker bewezen dat ze niet goed weten hoe ze hun DC-personages moeten behandelen. Van de geplaagde releasestrategieën van Shazam! Fury of the Gods (2023) en Blue Beetle (2023) tot het gebrek aan consistentie in het DC Extended Universe—het voelt alsof ze steeds weer dezelfde fouten maken. Ondertussen toont een simpele State Farm-commercial precies hoe je iconische personages kunt gebruiken op een manier die zowel vermakelijk als effectief is. James Gunn zou goed moeten kijken naar deze advertentie om ervoor te zorgen dat The Brave and the Bold niet dezelfde fouten maakt als recente DCEU films.
Dit ziet er bijzonder goed uit voor een commercial, ik wil die nu wel zien als langspeelfilm met Batman lol
Jason Bateman is geweldig in zowat alles wat hij doet.
Is wel leutig, moet geld gekost hebben.