Op 16 mei 2025 brengt Lionsgate Hurry Up Tomorrow (2025) naar de bioscopen, een psychologische horrorfilm met Jenna Ortega, Barry Keoghan en Abel Tesfaye (beter bekend als The Weeknd). De film, geregisseerd door Trey Edward Shults (Waves, It Comes at Night), belooft een intense en experimentele kijkervaring te worden, mede dankzij de unieke samenwerking tussen Shults en The Weeknd.
Korte inhoud: Hurry Up Tomorrow draait om een muzikant, gespeeld door The Weeknd, die geteisterd wordt door slapeloosheid en zich laat meeslepen in een surrealistische odyssee. Een mysterieuze vreemdeling, gespeeld door Barry Keoghan, lijkt hem steeds verder mee te trekken in een spiraal van psychologische chaos, terwijl de rol van Jenna Ortega’s personage, Anima, gehuld blijft in mysterie. De trailer suggereert echter dat zij en Keoghan’s personage een angstaanjagende invloed uitoefenen op de muzikant.
Ortega beschreef de film in een interview als een “experimentele vertelling over wat het betekent om als kunstenaar te evolueren, je verleden te verwerken en de angst voor het onbekende te trotseren.” Dit geeft aan dat de film niet alleen horror- en thriller-elementen bevat, maar ook diepere thema’s over identiteit en creatief verval aansnijdt. Met rollen in Scream 5 (2022), X en de Netflix-serie Wednesday heeft Jenna Ortega zich stevig gevestigd in het horror- en thrillerlandschap. Haar keuze om Hurry Up Tomorrow te doen was niet vanzelfsprekend; ze gaf toe aanvankelijk te twijfelen of ze wel geschikt was voor de rol. Pas na gesprekken met Shults en The Weeknd besloot ze de uitdaging aan te gaan. Gezien haar indrukwekkende prestaties in zowel commerciële als indiefilms zoals The Fallout, is het interessant om te zien hoe zij haar acteertalent in deze onvoorspelbare film benut.
Hoewel The Weeknd eerder acteerde in Uncut Gems en HBO’s “The Idol”, markeert Hurry Up Tomorrow zijn officiële speelfilmdebuut als hoofdrolspeler. De film is niet alleen zijn eerste grote project als acteur, maar ook sterk verweven met zijn muziekcarrière: zijn nieuwste album, eveneens getiteld ‘Hurry Up Tomorrow’, dient als een artistieke aanvulling op de film. Dit album vormt het sluitstuk van zijn trilogie, na After Hours (2020) en Dawn FM (2022), en wordt geprezen om zijn donkere, introspectieve toon. Het concept van Hurry Up Tomorrow als zowel een film als een album roept herinneringen op aan projecten zoals Purple Rain van Prince of The Wall van Pink Floyd. Dit soort multidisciplinaire storytelling kan resulteren in een diepe en gelaagde ervaring voor fans van zowel film als muziek.
Trey Edward Shults heeft zich bewezen als een filmmaker die zich graag verdiept in existentiële angst en menselijke kwetsbaarheid. Zijn eerdere films, zoals Waves en It Comes at Night, lieten zien dat hij meesterlijk spanning kan opbouwen en psychologische drama’s kan verweven met genrecinema. In Hurry Up Tomorrow lijkt hij deze kenmerken verder te ontwikkelen met een verhaal dat balanceert op de rand van realiteit en waanzin. Hoewel er nog weinig bekend is over de volledige verhaallijn, is één ding zeker: Hurry Up Tomorrow zal geen conventionele filmervaring zijn. De stijl en toon, evenals de onvoorspelbare narratieve structuur, maken het waarschijnlijk een film die zowel geliefd als gehaat zal worden. Sommige kijkers zullen erdoor geobsedeerd raken en beweren dat critici en sceptici “het niet begrepen hebben,” terwijl anderen het wellicht een chaotisch en pretentieus experiment zullen vinden.
Het eerste promotiemateriaal speelt hier ook op in. De filmtrailer is bevreemdend en hypnotiserend, terwijl de eerste officiële poster een opvallend veilige ‘oranje/blauwe’ kleurencombinatie gebruikt, wat contrasteert met de wilde esthetiek van de film zelf. Dit roept de vraag op of de marketingstrategie aansluit bij de radicale inhoud van de film, of dat Lionsgate op veilig speelt om het brede publiek niet af te schrikken. Met een cast bestaande uit talenten als Jenna Ortega en Barry Keoghan, een ambitieuze regisseur als Trey Edward Shults en een intrigerend filmconcept dat verweven is met The Weeknd’s muziek, belooft Hurry Up Tomorrow een film te worden die de grenzen van traditionele horror en thriller verlegt. Het is een zeldzame mix van commerciële aantrekkingskracht en avant-garde experiment, iets wat niet vaak uit Hollywood komt. Of de film een meesterwerk of een mislukking wordt, zal de tijd uitwijzen. Maar één ding is zeker: Hurry Up Tomorrow wordt geen film die je onverschillig zal laten.
Wow, een album uitbrengen een een bijhorende film in een wijde release. Ik hoop dat het beter is dan die verwerpelijke serie The Idol.
Ik denk dat de tijd aangebroken is om de omgekeerde drone shots af te voeren. En het is net alsof trailers je tegenwoordig de hele film willen laten zien, of je een miljard willekeurige korte fragmenten willen geven, waardoor je geen idee hebt waarover het gaat.
Ik dacht echt dat dit een lange muziek video-clip was
Jenna Ortega en Finn Wolfhard duiken overal op.
Kan iemand aan The Weeknd zeggen dat hij geen acteur is noch over voldoende talent beschikt om een rol neer te zetten?