De Academy of Motion Picture Arts and Sciences heeft aangekondigd dat 323 speelfilms in aanmerking komen voor de aankomende Academy Awards. Echter, maar liefst 36% hiervan – 116 speelfilms – zijn niet in aanmerking voor de prestigieuze Best Picture-categorie. Een opvallende naam op de lijst van uitgesloten films is de zomeractie-sequel Bad Boys: Ride or Die (2024), naast andere titels zoals de musicalremake Mean Girls (2024), Smile 2 (2024) en Woman of the Hour (2024).
De nieuwe regels veroorzaken opschudding. Een belangrijke oorzaak van deze discrepantie ligt in de nieuwe RAISE-standaarden (Representation and Inclusion Standards) die sinds twee jaar gelden. Deze standaarden vereisen dat films voldoen aan extra criteria op het gebied van diversiteit en inclusie om in aanmerking te komen voor Best Picture. Hoewel deze regels geen prominente kanshebbers lijken te hebben uitgesloten, hebben ze wel invloed op titels zoals Bad Boys: Ride or Die.
Daarnaast kiezen sommige filmmakers ervoor om hun films niet te laten kwalificeren, wat vooral geldt voor documentaires, animatiefilms en internationale films. Dit verklaart waarom ook titels zoals The Remarkable Life of Ibelin, Dahomey en Universal Language niet in de race zijn voor de hoogste onderscheiding. Wat maakt een film dat deze in aanmerking komt voor een Oscar? Wel, volgens de regels van de Academy moeten speelfilms voldoen aan de volgende criteria:
-
-
- Ze moeten worden uitgebracht in een commercieel bioscooptheater in een van zes Amerikaanse grootstedelijke gebieden (Los Angeles County, New York City, de Bay Area, Chicago, Miami of Atlanta).
- De film moet een minimale looptijd van zeven opeenvolgende dagen in dezelfde locatie hebben.
- De speelduur van de film moet langer zijn dan 40 minuten.
-
Ondanks dat Bad Boys: Ride or Die hieraan voldoet, voldoen de diversiteitscriteria mogelijk niet, wat de film diskwalificeert voor de Best Picture-categorie. De uitsluiting van Bad Boys: Ride or Die roept vragen op over de impact van de RAISE-standaarden. Aan de ene kant bevorderen deze regels inclusiviteit en vertegenwoordiging in de filmwereld, een stap die door velen wordt toegejuicht. Aan de andere kant leidt het ook tot controverse en de perceptie dat populaire titels onrechtvaardig worden uitgesloten.
Voor regisseurs en studio’s betekent dit dat zij zich steeds meer bewust moeten zijn van deze normen bij het plannen van hun producties. Het is duidelijk dat de Oscars niet langer alleen een kwestie zijn van artistieke en commerciële waarde, maar ook van maatschappelijke verantwoordelijkheid. De uitsluiting van Bad Boys: Ride or Die van de Best Picture-categorie is een teken van de veranderende dynamiek in Hollywood. Terwijl de nieuwe regels bedoeld zijn om inclusiviteit te bevorderen, blijven er spanningen bestaan tussen traditie, innovatie en representatie. Het is nu aan filmmakers om te bepalen hoe ze navigeren in dit nieuwe landschap, en aan de Academy om te bewijzen dat hun standaarden daadwerkelijk bijdragen aan een inclusievere industrie zonder artistieke vrijheid in de weg te staan. Maar ik vrees dat ze de bal hebben mis geslagen, ook al dacht niemand dat Bad Boys ooit kans zou maken op een Oscar.
Dus met andere woorden: Bad Boys 4 heeft focust teveel op de zwarte huidskleur?
De eisen voor “Diversiteit en Inclusie” zijn echt onzin, mijn god. Het komt er eigenlijk op neer of een studio de moeite neemt om een formulier in te vullen en vakjes aan te kruisen.