Het is al bijna drie decennia geleden dat Harrison Ford de wereld wist te imponeren als President James Marshall in de blockbuster Air Force One (1997). De film, geregisseerd door de in 2022 overleden Wolfgang Petersen, liet een charismatische president zien die het opneemt tegen terroristen die zijn vliegtuig hebben gekaapt. Met een opbrengst van ruim 315 miljoen dollar wereldwijd was het een gigantisch succes, en het idee van een vervolg heeft sindsdien in de lucht gehangen. Maar nu lijken de geruchten concreter te worden nadat Harrison Ford opnieuw een president speelt in de nieuwe Captain America film. Sony Pictures zou aan een sequel werken, en Harrison Ford, inmiddels 82, zou mogelijk terugkeren.
Volgens SYFY overweegt Sony een vervolg dat ook als een reboot kan worden gezien. Hoewel het nieuws met een korreltje zout moet worden genomen, roept het interessante vragen op. Hoe maak je een vervolg op een film die zijn eigen standaard al zo hoog heeft gelegd? Schrijver Andrew W. Marlowe, die verantwoordelijk was voor het originele script, gaf eerder dit jaar toe dat er gesprekken zijn geweest over een vervolg. “We hadden moeite om een idee te vinden dat recht deed aan het origineel,” zei hij. “Je wilt niet simpelweg het verhaal herhalen. Het moet voortbouwen op wat we eerder hebben gedaan.”
Een van de scenario’s die Marlowe besprak, betrof Marshall die betrokken raakt bij een geopolitieke crisis aan boord van een ander militair vliegtuig. Dit soort verhalen brengen echter unieke uitdagingen met zich mee: hoe maak je een plot geloofwaardig en fris zonder te vervallen in clichés? De aantrekkingskracht van een vervolg zit deels in de nostalgie. Air Force One is een product van een tijdperk waarin actiehelden in de stijl van Harrison Ford, Bruce Willis en Arnold Schwarzenegger de bioscopen domineerden. De films uit de late jaren ‘80 en vroege jaren ’90 combineerden slimme scripts met spectaculaire actie, en dat is volgens sommige critici vandaag de dag zeldzaam. Zoals een observator het verwoordde: “Ze kunnen de energie en intelligentie van die films niet meer repliceren. We lijken het vakmanschap kwijt te zijn.”
Toch roept een mogelijk vervolg vragen op. Kan een 82-jarige Ford geloofwaardig een actieheld spelen? En hoe zorg je ervoor dat een moderne interpretatie trouw blijft aan de spirit van het origineel? Films zoals Indiana Jones and the Dial of Destiny (2023) tonen aan dat het publiek bereid is veteranen nog een kans te geven, zolang het script overtuigend is.
Een interessante invalshoek zou zijn om Marshall terug te brengen als een mentorfiguur. Misschien is zijn dochter de nieuwe president, en raakt ze verwikkeld in een crisis aan boord van ‘Air Force One’ tijdens haar inauguratie. Dit biedt mogelijkheden om de oude en nieuwe generatie te combineren, met Harrison Ford als een moreel kompas en een sleutelrol in het oplossen van de crisis. Het risico is natuurlijk dat een dergelijk verhaal de indruk wekt dat het simpelweg ‘meer van hetzelfde’ is, of zoals Marlowe het verwoordt met het “Die Hard-syndroom”: hoeveel keren kun je een soortgelijke situatie geloofwaardig herhalen?
Een ander obstakel is het hedendaagse politieke klimaat. Air Force One functioneerde in een tijd waarin patriottisme centraal stond en politieke nuances naar de achtergrond verdwenen. Vandaag de dag is het moeilijker om een dergelijk verhaal te vertellen zonder het politieke landschap erbij te betrekken. Critici wijzen erop dat hedendaagse films vaak moeite hebben om de balans te vinden tussen entertainment en politieke correctheid, wat kan leiden tot een minder meeslepende ervaring. Het is dus duidelijk dat een sequel op Air Force One een uitdaging zou zijn. Hoewel de nostalgie en de mogelijkheid van Harrison Ford’s terugkeer aantrekkelijk zijn, moet het script vernieuwend en geloofwaardig blijven. Het origineel zette de standaard hoog, en de lat ligt dus hoog. Het publiek zal niet snel genoegen nemen met een herhaling van zetten. Maar als het lukt om de kernwaarden van het origineel te behouden en tegelijkertijd een modern, fris verhaal te vertellen, kan een vervolg een succes worden. En wie weet, misschien horen we Harrison Ford nog één keer zeggen: “Get off my plane!”
Hij is nu wel de leeftijd van Biden en Trump dus zo zot is het idee nog niet lol
Het origineel is geweldig, maar sommige films hebben geen vervolg nodig. Bovendien lijkt het dat Ford er niet in te zien zal zijn (in dat geval is het waarschijnlijk meer een remake dan een vervolg) of Ford speelt er wel in en moeten ze een ingewikkelde manier vinden om hem weer president te maken. Slechts een handvol van deze nostalgie-aas legacy sequels zijn het echt waard geweest.
Hebben ze dat al niet gedaan met Clear and Present Danger?