Site icon De FilmBlog

Sony CEO Tony Vinciquerra legt schuld bij critici voor Kraven en Madame Web

Ah, het alombekende geluid van een CEO die weigert verantwoordelijkheid te nemen, terwijl hij slechte films als Kraven the Hunter (2024) en Madame Web (2024) verdedigt met een logica die alleen iemand in een directeursstoel kan bedenken. Tony Vinciquerra, de grote baas van Sony Pictures, heeft ons recent een meesterles in ontkenning gegeven door de mislukking van zijn films aan de “filmcritici” te wijten. De reden? Het ligt niet aan het feit dat deze films… nou ja, slecht waren. Nee, de critici hadden het gewoon op Sony’s meesterwerken gemunt.

© Sony Pictures

In een interview met The Los Angeles Times noemde Vinciquerra Kraven the Hunter “waarschijnlijk de slechtste lancering die we hebben gehad” in zijn zeven jaar als CEO. Maar wacht, trek niet te snel conclusies. Hij ging er ook nog even met de handen in het haar bij zeggen dat hij “het nog steeds niet begrijpt” waarom de film flopte, omdat—hou je vast—het “geen slechte film was.” Ja, beste lezers, volgens Tony is een film die een score van 15% op Rotten Tomatoes haalt en door het publiek werd afgewezen alsof het een ongewenste e-mail van je ex was, eigenlijk een verborgen parel. Critici? Wat weten die ervan?

En laten we Madame Web niet vergeten, een film zo onbegrijpelijk dat hij niet eens genoeg aandacht wist te genereren om Morbius (2022)-level box office cijfers te behalen. Maar wees gerust, Tony weet hoe de vork in de steel zit: de pers heeft de film gekruisigd. Ja, het lag niet aan het feit dat de film een verwarrende chaos was met een plot waar alleen een hardcore Spider-Man fan misschien vaag iets van zou kunnen maken, of dat de acteerprestaties zo vergeetbaar waren als een stationsromannetje. Nee, het waren de critici—die vervelende, almachtige critici—die zich ineens als een vijandige liga tegen deze films verenigden, vastbesloten om te voorkomen dat ze konden schitteren.

Tony, de arme man, ging verder met de opmerking dat “de pers om de een of andere reden besloot dat ze deze films niet wilden maken van Kraven en Madame Web.” Dat klopt, beste lezers, de pers heeft actief een samenzwering bedacht tegen deze films, alsof ze deel uitmaken van een duivelse organisatie die alles in de weg staat van Sony’s plannen voor Kraven the Hunter, een R-rated film over een man die dieren jaagt—sorry, ik weet niet echt hoe dat boeiend zou moeten zijn, maar goed, de critici waren dus de schuldigen En laten we even stilstaan bij wat hij werkelijk zegt: Venom, dat ook niet bepaald lovende recensies kreeg, wist op de een of andere manier een “gigantische hit” te worden dankzij het trouwe publiek. Dus Tony gaat er blijkbaar van uit dat als Kraven en Madame Web gewoon iets meer liefde hadden gekregen, ze ook wel box office-titanen zouden zijn geworden. Wat eigenlijk met zoveel woorden zijn stelling dat ‘critici de oorzaak zijn’ gewoon onderuit haalt. Om het nog grappiger te maken, stelde Vinciquerra voor dat Sony misschien wel eens de strategie voor het Spider-Man Universum (SSU) moest heroverwegen. Misschien, heel misschien, dacht hij, moeten ze stoppen met het groenlichten van films voor karakters die niet eens hun eigen stripboek-spin-off verdienen, laat staan een speelfilm. Maar goed, het ligt niet aan de kwaliteit van de films—het zijn die vervelende critici, toch?

Indien je iemand als Tony aan het roer hebt van een filmbedrijf en hij zelfs nog niet in staat is om een goede film van een slechte film te onderscheiden, dan is zoiets pijnlijk. Zelfs Bob Iger, de CEO van Disney, heeft de vinger op de wonde kunnen leggen na een aantal Disney flops. Tony lijkt verzuurd omdat hij niet die bonus heeft kunnen bekomen om misschien omdat hij vervangen zal worden door Ravi Ahuja vanaf 2 januari 2025. En dat is misschien het enige lichtpuntje van die Sony Spider-live action-verse.

Exit mobile version