Met de aankondiging dat Ridley Scott werkt aan een nieuwe Alien-film, koester ik de hoop dat deze film eindelijk het verhaal van Prometheus (2012) en Alien: Covenant (2017) zal afmaken. Covenant, bracht ons verder in de oorsprong van de dodelijke Xenomorphs en voegde filosofische diepgang toe aan het universum met de Engineers. Scott creëerde hiermee een brug tussen het mysterie van het ontstaan van de aliens en hun vernietigende potentieel, wat ons liet verlangen naar een afsluitende conclusie.
In Alien: Covenant kregen we de verontrustende evolutie van David te zien, de androïde die met gevaarlijke creativiteit de Xenomorphs verder ontwikkelde. De film stelde niet alleen vragen over de oorsprong van het kwaad en de grens van menselijke ambities, maar introduceerde ook een huiveringwekkende antagonist in de vorm van David zelf, die zich verder ontwikkelde als ‘schepper’. Toch bleef het verhaal onbeantwoord toen de kolonie naar een onbekend lot vertrok. Met een nieuwe film zou Scott de kans krijgen om Davids verhaal af te maken en ons eindelijk te laten zien hoe deze grimmige toekomst zich ontvouwt.
Het recent verschenen artikel van The Hollywood Reporter beschrijft Scott’s unieke aanpak binnen zijn productiebedrijf Scott Free. Zijn eis voor kernachtige pitches (“vertel me de film in twee zinnen”) getuigt van zijn focus op ideeën die impact hebben en niet alleen mooie beelden zijn. Het min-of-meer succes van de 80 miljoen dollar Alien: Romulus (2024) die 350 miljoen opbracht, onder laat zien dat zijn passie voor het Alien-universum nog springlevend is. Dit roept de vraag op: is dit het juiste moment om eindelijk terug te keren naar de duistere diepte van Covenant en het verhaal tot een epische afsluiting te brengen?
Scott’s gedrevenheid om krachtige verhaallijnen af te ronden is kenmerkend. Het Alien-universum, met zijn iconische thema’s rond overleving, technologie en de horror van het onbekende, heeft door zijn hand een blijvende indruk achtergelaten. In zijn interview met The Hollywood Reporter betreurt Scott dat hij niet het eigendom over Alien kon behouden, zoals Steven Spielberg dat wel kon met Jurassic Park. Toch maakt hij duidelijk dat hij zijn creatieve stempel op toekomstige Alien-producties wil blijven drukken. Deze ambitie en toewijding betekenen hopelijk dat hij de ruimte krijgt om het verhaal af te maken dat hij met Prometheus en Covenant begon. Het zou niet alleen een eerbetoon zijn aan Scott’s visie, maar ook een diepgaandere blik geven op wat ons in het Alien-universum gevangen houdt: de combinatie van nieuwsgierigheid en terreur. Het zou fans in staat stellen om eindelijk het einde van het verhaal te zien dat hen al jarenlang intrigeert, en ons dichter bij het hart van het angstaanjagende mysterie te brengen.
De aankondiging van Ridley Scott’s nieuwe Alien-film komt op een cruciaal moment voor de sci-fi franchise, die in rap tempo wordt uitgebreid. Na Alien: Romulus zien we aanzienlijke ontwikkelingen binnen het Alien-universum. De FX-serie “Alien: Earth” (2025) met Timothy Olyphant, en een potentiële Alien vs. Predator 3 met regisseur Fede Álvarez als kandidaat, vormen onderdeel van deze vernieuwing. Dit wijst op een hernieuwde vastberadenheid om de Xenomorphs op het grote en kleine scherm uit te breiden. Scott’s betrokkenheid bij de nieuwste film voegt een significante laag toe aan deze groei, en suggereert dat de franchise nog veel te bieden heeft.
Scott’s vorige bijdragen aan de franchise, de prequels Prometheus en Alien: Covenant, waren uitdagende, filosofische toevoegingen die dieper ingingen op de oorsprong van de Xenomorphs en vragen stelden over schepping en vernietiging. Hoewel de films gemengde reacties kregen, bouwden ze een sterke mythologie op die het traditionele sci-fi horrorverhaal verrijkte. Prometheus werd met enthousiasme ontvangen, maar Covenant presteerde teleurstellend aan de kassa en vonden wij ook maar matig in zijn uitwerking. Hoe dan ook, ondanks dat Ridley Scott de hits met de teleurstellingen afwisselt is en blijft het wel iemand die in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Todd Phillips, zijn publiek niet uit het oog willen verliezen. Scott’s terugkeer biedt hoop dat hij die balans kan vinden en nieuwe waarde kan toevoegen aan het universum.
Met de onduidelijkheid over het vervolg op Scott’s eerdere films, is het niet zeker of zijn nieuwe project voortbouwt op de verhaalbogen van Prometheus en Covenant, of dat het, net als Romulus, een geheel nieuwe richting inslaat. Alien: Romulus gaf ons een bitterzoet einde voor de personages Rain en Andy, en hun verhaal gaat ongetwijfeld verder. Scott heeft echter het vermogen om met verrassende en vernieuwende wendingen te komen, en het lijkt waarschijnlijk dat zijn nieuwe film een pad zal inslaan dat de mythologie opnieuw vormgeeft. Dit opent deuren voor ongekende verhaalmogelijkheden, vooral wanneer hij besluit zijn filosofische insteek te combineren met de actievolle horror waar fans zo van houden. Hoe de nieuwe film zal heten is nog niet bekend, maar zou wel eens Alien: Awakening kunnen noemen. Het brengt het idee over van iets sluimerends dat tot leven wordt gewekt, of het nu een nieuwe generatie Xenomorphs is of nieuwe kennis die de orde van het universum fundamenteel verandert. Het impliceert ook een thematisch “ontwaken” voor de realiteit van de kosmische verschrikkingen in Alien.
Ik was in het begin geen al te grote fan van Covenant, maar het is een film die beter wordt met meerdere viewings. Die med-room scene is beste shock bodyhorror die ik ooit heb gezien in een big budget film.