Anora win de Gouden Palm in Cannes

Sean Baker heeft de Gouden Palm met Anora (2024) gewonnen, een ‘female-centered’ romance tussen een exotische danseres (Mikey Madison) en de obsceen rijke zoon van een Russische oligarch gespeeld door Mark Eydelshteyn. Baker is de eerste Amerikaanse filmmaker die de hoofdprijs van het festival in de wacht sleept sinds Terrence Malick in 2011 de Palm verdiende voor dat vreselijk gedrocht The Tree of Life (2011).

© FilmNation Entertainment

Wat begint als een moderne, realistische versie van Pretty Woman (1990), mondt uit in een manische kijk op de mythe van Psyche en Eros. Baker neemt even de tijd om in de film uit te leggen wat de naam Anora betekent, die ‘licht’, ‘eer’ en ‘gratie’ omvat. Maar het is ook een afleiding van het Oezbeeks voor ‘granaatappel’, wat ook een verwijzing is naar Persephone, een vrouw die gevangen zit tussen twee werelden: ze mag de normaliteit ervaren, maar moet haar tijd uitzitten in een onderwereld.

Anora is Baker’s derde film die in Cannes debuteert, na The Florida Project en Red Rocket. Hij nam de prijs in ontvangst uit handen van tweevoudig Palme d’Or-winnaar Francis Ford Coppola, wiens Megalopolis (2024) met lege handen naar huis ging en bijgevolg vermoedelijk geen grote bioscooprelease zal krijgen. Coppola reikte ook een ere-Palme d’Or uit aan zijn vriend en collega-legende George Lucas, die hij zijn ‘eigen kleine broertje’ noemde.

Baker droeg de prijs op aan ‘alle sekswerkers, verleden, heden en toekomst’, waarmee hij het belang onderstreepte van ‘het maken van films die bedoeld zijn voor bioscoop voorstellingen’. Zoals Baker het vanaf het podium verwoordde: “De wereld moet eraan worden herinnerd dat thuis een film kijken, terwijl je door je smartphone scrollt, e-mails checkt en half oplet, gewoon niet de manier is, hoewel sommige technologiebedrijven ons graag zouden willen laten denken. Bioscoopbezoeken zijn geweldige gemeenschappelijke ervaringen. We delen gelach, verdriet, woede, angst en hebben hopelijk een catharsis met onze vrienden en vreemden. Dus ik zeg dat de toekomst van de cinema daar is waar het begon: in een bioscoop.”

Leave a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *